Nyheter

Reportage

Media dödar svensk miljöteknik

Vad är det för fel på Sverige och svenskarna? Vi bor i ett av de få länder där det skulle gå att minska personbilstrafikens utsläpp dramatiskt och samtidigt minska förbrukningen av fossila bränslen mycket snabbt. Vi har goda möjligheter att producera el både med vattenkraft och vindkraft samtidigt har vi fortfarande åkerareal i träda där vi skulle kunna producera biobränsle. Ändå sågar media alla försök att komma bort från oljeberoendet.

Regeringen har till och med satt ett slutdatum för försäljning av fossilbilar och ett slutdatum för försäljning av icke förnybara bränslen. Ändå går utvecklingen mot snåla dieselbilar som det främsta alternativet för en bättre miljö. Detta samtidigt som flera andra länder börjar snegla på etanolen som drivmedel. Länder som inte har den infrastruktur vi byggt upp med E85 på de flesta mackarna.

Volvo har idag presenterat sin laddhybrid som skall visas på bilmässan i Geneve om en dryg månad och den första artikel jag hittar på nätet om den nya bilen, efter Miljöfordon Syd förstås, beskriver hur dyr den är. Inte ett ord om vad den betyder för vår framtida infrastruktur och för miljön. Inte ett ord om vad det betyder att svensk bilindustri är offensiva och, framför allt, inte ett ord om att den har en dieselmotor som skall jobba med elmotorn. Både GM och Lotus har tagit fram laddhybrider som har förbränningsmotorer som går på förnybara bränslen som metanol och etanol.

Hela artikeln andas negativism och jantelag på samma sätt som när DN beskrev hur många brödkakor man snuvade de svältande barnen i tredje världen på varje gång man körde etanolbil.

Volvo har inte satt något pris på bilen än men Ny Teknik har kikat i Volvos prislista och kommit fram till att en V60 med femcylindrig dieselmotor kostar 317 000.-. Så har man frågat hybridexperten Mats Alaküla vad merkostnaden för hybridbilen kan hamna på och han beräknar den till mellan 100 000 och 150 000. En kostnad som slutligen ligger till grund för rubriken som andas stor skepsis.

Vänder vi på hela diskussionen och ser till vad vi får istället för vad det kostar kan vi unna oss lite optimism istället. Vi får en bil som går helt tyst och utsläppsfritt i upp till ca: 5 mil. Den får en högre effekt när båda motorerna jobbar samtidigt och den får fyrhjulsdrift vid behov. Närmaste seriösa jämförelse är naturligtvis Volvo V60 T6 AWD som är 90 000:- dyrare än den V60 som Ny Teknik jämfört med. Laddhybriden kommer att gå att köra de första 5 milen till en kostnad på 3:- per mil och den kommer, med nuvarande svenska regler, att bli skattebefriad de fem första åren. Detta utan några andra eftergifter mer än möjligen något mindre lastutrymme då batterier och elmotor tar plats.

Svensk media har sågat E85. Biogasen räcker inte och nu tycks svensk media vilja såga Volvos laddhybrid med en mycket färgad jämförelse istället för att se möjligheterna i projektet.

Volvo har en av de trevligaste E85-motorerna i sitt program men den är relativt törstig. Med modern teknik som start/stopp, lägre luftmotstånd och högre utväxling skulle det gå att sänka förbrukningen. Med den motorn i ett laddhybridsystem skulle vi minska CO2-utsläppet än mer, få än mer körglädje, om nu högre prestanda skall anses som mer körglädje, färre partiklar i luften och samtidigt inte förbruka så mycket av dieseln, som är det bränsle som det är störst brist på för tillfället.

  • gäst

    Etanol är inget miljöbränsle. Höjer bränsleförbrukningen, bidrar därmed till fler bränsletransporter och tankningar. Enorma monokulturella sockerrörsodlingar i Brasilien (där vi tar den mesta etanolen från) förstör den biologiska mångfalden och leder till landgrabbing.