Nyheter

Reportage

Volvo V60 i topp i senaste Euro NCAP-testen

Volvos senaste kombimodell, V60, har testats av Euro NCAP. Full pott när det gäller förarstöd, bästa whiplash-skyddet och delad toppplacering, med Lexus CT200h, när det gäller skydd av framsätespassagerarna. Bra start för Volvos kommande laddhybrid.

Volvo är första bilmärke att nå 100 % i Euro NCAP:s bedömning av säkerheten genom förarstödet!

Volvos satsning på elektronik som hjälper föraren att undvika en olycka får beröm av den europeiska testorganisationen Euro NCAP. V60-modellen har Volvos City Safety som standard och dessutom ett helt batteri av system som varnar för fordon i döda vinkeln, om man oavsiktiligt lämnar en fil eller slumrar till bakom ratten. Det är då den klassiska kaffekoppen tänds. En symbol som numera är standard för branschen. Volvo får också beröm för antisladd, bältespåminnare och inställbar hastighetsbegränsare.

Volvo V60 testades tillsammans med Nissan Leaf, Lexus CT200h, Ford Focus, Peugeot 508 och Citroën DS4. Den glädjande nyheten är att samtliga bilar fick bra testresultat. Bäst resultat blev det för Volvo V60. Bilen som Volvo erbjuder både som DRIVe-modell med ett CO2-utsläpp på 119 gram per kilometer och som E85-bil med en modern flexifuelmotor på 180 hästkrafter. Det är också den här modellen som Volvo bygger en laddhybrid av. En laddhybrid som i allt väsentligt när det gäller säkerheten är samma bil som den idag testade modellen.

Euro NCAP delar upp sina tester i fyra olika kategorier. Det klassiska skyddet för framsätespassagerarna, skyddet för barn i barnstol, fotgängarskyddet och bilens förarstöd. När det gäller skyddet för framsätespassagerarna visar samtliga bilar upp ett bra resultat men Volvo och Lexus toppar med ett värde på 94%. Sämst gick det för Nissan Leaf på 89%, så här är skillnaderna små. Här bedöms också skyddet av nacken vid en påkörning bakifrån. Det så kallade whiplash-skyddet. Volvo är ensam i topp här med 3,6 poäng. Lexus tvåa med 3,5 poäng. Noterbart är att Citroën DS4 endast nådde 2,8 poäng i det testet medan koncernkollegan Peugeot nådde 3,2 poäng. Citroën har haft svårt att få till ett bra whiplash-skydd men kan kanske få hjälp av vännerna inom PSA-gruppen.

När det gäller skyddet av barn i barnstol är det Peugeot 807 som får högsta värdet på 87% medan Volvon får 82% och Citroën DS4 stannar på 80%. Små skillnader även här.

Fotgängarskyddet däremot visar, som vanligt, upp en dramatisk skillnad mellan bilmodellerna. Så stor skillnad att man kan misstänka att bilkonstruktörerna gör den bedömningen att en potentiell kund struntar i hur det går för en fotgängare som kommer i vägen. Man är villig att betala för att skydda sig själv och sina anhöriga men lägger hellre pengarna på en fräck front än på en front som är snäll mot oskyddade trafikanter. Frontens utseende är viktigt för det första intrycket av en bil och ett aggressivt utseende indikerar den så eftertraktade sportigheten men det gör också fronten tuffare mot den som blir påkörd.

Fransmännen, Peugeot och Citroën, har sålt bra på sin design de senaste åren och det märks här där båda hamnar i botten med 41 respektive 43%. Euro NCAP konstaterar bland annat att Peugeot 508 har en motorhuvskonstruktion som ger dåligt skydd för både vuxnas och barns huvud vid en eventuell påkörning. Ford Focus toppar den här diciplinen med 72%, före Nissan Leaf på 65% och Volovo V60 på 64%. Noterbart är att Lexus RX200h som säljs som en premiumbil till kunder känsliga för design, tappar i just fotgängarskyddet där Lexus endast når 55%.

Det elektroniska förarstödet är extra viktigt vintertid då ett misstag snabbt kan få ödesdigra följder tack vare längre bromsssträcka, sämre sikt och varierande underlag.

Förarstödet är något Volvo jobbat med länge. Det kanske har passerat obemärkt att företaget varit lika mycket av föregångare när det gäller elektroniska säkerhetssystem som man en gång var när det gällde den passiva krocksäkerheten. Idag har de flesta bilarna en bra passiv säkerhet men långt ifrån alla har samma elektroniska förarstöd som Volvo.

Det elektroniska förarstödet är samtidigt en teknik vars betydelse är svår att mäta i kantiga siffror. Antisladdsystemen är allmänt erkända som värdefulla för säkerheten  men väldigt få har uttalat sig om värdet av avståndsradar och trötthetsvarnare. Tyvärr, då vi lever i ett klimat där vi ofta får nedsatt sikt. Avståndsradar med nödbroms är i det närmaste oslagbart vintertid när vi ibland överraskas av snörök. Enbart senaste vintern skulle vi förmodligen kunnat spara ett tiotal liv, och allt annat lidande som uppstår vid en olycka, om alla bilar haft den här tekniken.

Trötthetsvarnarens värde kan enklast förklaras med att flera undersökningar gör gällande att trötthet kan ligga bakom så mycket som en tredjedel av alla olyckor.