Nyheter

Reportage

Fyra heta tjänstebilar

Opel Ampera, GM:s första laddhybrid och syskonmodell till Chevrolet Volt

Laddhybriderna och bilar som drivs med fordonsgas är vinnare på tjänstebilsmarknaden. Vi har testat fyra av dagens mest eftertraktade tjänstebilar och hittat stora skillnader mellan bilarna. Dessutom visade det sig att två av bilarna drog mindre bränsle än vad tillverkarna uppgett! Det har aldrig hänt tidigare!

Första laddhybriden på svenska marknaden är Opel Ampera. Det skulle kunnat vara Fisker Karma eller Chevrolet Volt. Alla tre finns på den svenska marknaden men det är ändå Opeln vi valt att köra då den dels kan sägas representera även Chevrolet Volt, som är en syskonmodell inom GM, och dels är den som kommer att säljas mest.

Fler laddhybrider på väg

Alla tre bilarna är laddhybrider där förbränningsmotorn enbart producerar elektricitet till elmotorn som driver bilen. Under året kommer Toyotas Prius i laddhybridversion, liksom Volvos V60. Båda med en annan lösning där förbränningsmotorn också driver direkt på hjulen. Låter lite mer gammaldags men det kan mycket väl visa sig att det är den mest energieffektiva lösningen.

VW Cross Touran EcoFuel

När det gäller bilar som drivs med fordonsgas så är det VW Passat och Volvo V70 AFV som är taxichaufförernas favoriter tillsammans med Mercedes B-klass. Den senare har uppdaterats i år och kommer som gasbil om ungefär ett år. Dessutom finns det en del bilar som konverterats till gasdrift. Exempelvis Fords modeller som konverterats av Konvegas och Subaru som själva kommer att konvertera bilar i Trollhättan.

Viktigt med rabatten på förmånsvärdet

Både bilar som drivs med fordonsgas och laddhybrider får en nedsättning av förmånsvärdet med 40% för tjänstebilsåkare. Samtidigt är de, liksom övriga miljöbilar, skattebefriade de första fem åren. Vi vet sedan tidigare att gasdrivna bilar har en rad fördelar och en nackdel. Nackdelen är att gas till en viss körsträcka tar ett visst utrymme i anspråk. De flesta gasbilar har en räckvidd på 30 mil och då inkräktar gastankarna minimalt på innerutrymmet. VW är lite av mästare när det gäller att gömma tankarna, men de har också valt att montera en mindre bensintank. Jodå, gasdriften bygger på samma teknik som bensindrift och en gasbil kan också köras på bensin.

Laddhybriderna är däremot ett oskrivet kort ännu så länge. Särskilt vintertid då räckvidden på el förväntas bli markant lägre.

Opel Ampera i sommarskrud

Opel Ampera

Första gången jag körde Opel Ampera var det höst och 20 grader varmt. Bilen rullade på sommardäck och det var barmark. Då körde jag sju mil på en laddning innan förbränningsmotorn gick in. Den gången körde jag extrem eco-driving med bara positionsljus, ingen ac, ingen stereo och var extremt försiktig med gaspedalen.

Opel Ampera i vinterskrud och nattbelysning

Nu var det nollgradigt, vinterdäck och snöblask. Jag körde som jag brukar med halvljus, ac, stereo och höll hastigheten hela tiden. Tolv mils motorvägskörning i 120 km/t med tomma batterier resulterade i en förbrukning på 0,73 liter/mil enligt färddatorn. Fyrtiofem mils blandad körning med tre laddningar gav en snittförbrukning på 0,48 liter/mil. Mitt dagliga pendlande på sex mil gav ett snitt på 0,12 liter/mil.

Amperan laddas direkt från nätet över natten.

För att ha något att jämföra med kan jag berätta att min V70 AWD med 210 hästars rak bensinfemma brukar ligga på en förbrukning på 0,95 liter/mil med min körning. Amperan har 12 kg högre tjänstevikt än V70:n. 1 732 kg närmare bestämt, så jämförelse är relevant. Tittar vi på andra bilar så är siffrorna jag mätt upp med min körning följande: Honda CR-Z på motorväg: 0,61 liter/mil, blandat 0,64, Audi A1 på motorväg: 0,70 blandat 0,69 och Smart Fortwo på motorväg: 0,65, blandat 0,58. Alla de här bilarna är markant lättare än Amperan.

Väldigt varierande förbrukningssiffror

De viktiga slutsatserna är att en laddhybrid med den tekniken som Opel använder, där förbränningsmotorn i princip enbart producerar elektricitet till elmotorn när batterierna är tömda, kan få låga förbrukningssiffror under kortare sträckor, blir snålare vid blandad körning och har en normal förbrukning när batterierna är tömda. Vi får dock ta med i beräkningen att Amperans siffror baseras på färddatorns uppgifter medan de andra är faktiska siffror mätta vid pumpen . Det brukar vara så att den verkliga förbrukningen är något högre. Kanske ett par hundradelar. Effektförlusten när bensinen förvandlas till elektricitet som sedan används för att driva bilen är inte speciellt stor och den kompenseras till stor del av att förbränningsmotorn körs i optimerade varvtal.

Laddhybriden fungerar året runt i vårt klimat

Frågan är då om den här biltypen är redo att ersätta dagens bilar. Jag skulle vilja säga ja med ett undantag och det är det faktum att den inte har möjlighet att dra ett släp. I övrigt ser jag mest fördelar som den tysta gången, den sugande accelerationen och den ovanligt väl avstämda fjädringen. Bilen är verkligen komfortabel, mer som en klassisk limousin men utan det rymliga baksätet. Där är det tyvärr trångt och lågt till tak. Mörkerkörning är helt ok även om strålkastarna inte är de bästa man kan hitta idag. Förarmiljön är en dröm på natten när ljusstyrkan i hela instrumenteringen kan sänkas ordentligt. Inget som stör och allt är lättfattligt.

Det blir kortare räckvidd vintertid, men bilen är fri från is, varm och skön vid start.

Så har vi då kollisionen mellan vinter och eldrift. Räckvidden på el blir inte mer än 75% av vad den är på sommaren men det går att minska problemet genom att gå ut och fjärrstarta bilvärmaren tio minuter innan avfärd. Då är rutorna isfria, sätet varmt och kupén uppvärmd efter tio minuter och strömmen har tagits från laddningen, så batterierna har full kapacitet. Det kan behövas två tiominutersperioder om det är ett par minusgrader. Oavsett hur man gör så ger defrostern värme redan från start så man behöver inte köra med isiga rutor.

För att laddningen ska bli effektiv behövs ett jordat eluttag som är säkrat till minst 10 ampere. Det går att använda upptill 16 ampere. Laddningen är enkel då laddaren ansluts först, den gör en test av eluttaget och ger ok om det är riktigt jordat, så väljer man hur många ampere det är säkrat till och slutligen pluggas bilen in. Kontakten som sätts i bilen har inbyggd belysning. Viktigast av allt, anslut alltid bilen när den står stilla även om den bara ska stå några timmar.

Gasbilarna snålare än vad fabriken uppger

Så till gasbilarna. Alla tre visade mycket låga förbrukningssiffror trots att de kördes vintertid och på vinterdäck. VW och Fiat förbrukade faktiskt mindre gas än vad tillverkarna uppger. De tre jämförda bilarna har alla sina fördelar och vänder sig egentligen till olika kunder. De viktigaste gemensamma nämnaren är möjligheten att kunna köras på fordonsgas, och därmed även biogas. En av dem är en riktigt miljövänlig bil till ett riktigt bra pris, Fiat Punto Natural Power, en annan är en mångsidig sjusitsig VW Touran och slutligen körde vi en klassisk sedan med modern drivlina för fordonsgas, Mercedes E 200 NGT.

Fiat Punto Natural Power

Fiat Punto Natural Power

Fiat Punto Evo Natural Power heter bilen som kostar lite mer än hälften av vad VW Cross Touran kostar och lite mer än en tredjedel av vad Mercedesen kostar. Det märks. Den är både slöare och trängre än de andra två. Fjädringen är stötigare och säkerhetsutrustningen sämre. Men, och det är ett viktigt men, Punton är allra miljövänligast, den löser transportbehovet för fem personer, gastankarna är skickligt gömda under bagagegolvet och förmånsvärdet för tjänstebilsåkaren är oslagbart lågt.

Förarplatsen är relativt rymlig i Fiat Punto

Punton har en rad genomtänkta detaljer som eluttaget för gps eller mobilen uppe på instrumntbrädan, massor av små fack för prylar och en bra förarplats. I vart fall dagtid. Nattetid är färddatorn irriterande. Om Mercedes är långresebilen så är Fiat Punto stadsbilen. Den är liten och smidig, kraften räcker till i stadstrafiken och den har ett stadsläge som ger extra kraft åt servostyrningen. Maximalt lättstyrd i låga hastigheter men ändå stabil med markant mindre servoverkan på landsväg. Den är kort och gott en modern 5-dörrars kompakt med baksäten som lätt kan fällas för ökat lastutrymme och detta begränsas inte märkbart av gastankarna.

Förarmiljön i Fiat Punto

Tveksam detaljkvalitet

Det finns dock ett stort men, när det gäller Fiat Punto och det är detaljkvaliten. Jag har kört tre olika bilar från Fiat-gruppen sista tiden och all tre har haft irriterande småfel. Motorerna och designen är helt klart positiva upplevelser men småfel irriterar. Första bilen hade ett fel på bromsljuskontakten som gjorde att antisladdsystemet stängdes av då och då samtidigt som bromsljusen kunde tändas helt oväntat. Den andra bilen hade ingen värme i sätet tills jag

Praktiskt med fällbara säten och gastankarna inkräktar inte på lastutrymmet

upptäckte att strömbrytarna var felmonterade. Vänster strömbrytare satte på värmen i höger stol och omvänt. I Punton försvann plötsligt knappen för sätesvärmen ner under plastkonsolen, så den gick aldrig att stänga av. Dessutom hördes ett oroväckande knackande ljud någonstans i bilen när den startades. Förmodligen lätt åtgärdade saker men det är ingen bra start för Fiat-gruppen som numera står för importen i Sverige själva.’

Förarmiljön i VW Cross Touran

VW Cross Touran EcoFuel

VW Cross Touran är flexibiliteten tagen till sitt yttersta och det häftiga är att konstruktörerna lyckats med konststycket att bygga en så flexibel och rymlig bil med så litet yttermått och ändå få plats med den tankarna för gasdriften.

Bra utrymme, bra stolar och bra sikt i VW CrossTouran

Den ser ut som en uppumpad VW Golf och under skalet döljer sig en rymlig kombi med gott om plats för fem personer och bagage eller ytterligare två personer i två uppfällbara säten längst bak. Säten som är mer av nödsäten.

Två extra säten längst bak gör Touran sjusitsig. Ändå har VW fått plats med gastankarna

Framför allt när det gäller benutrymmet. Tillägget Cross har den för att den har en något högre markfrigång, lite större hjul och ett enkelt plastskydd fram och bak. Ingen terrängbil, men väl ett bättre val för den som har en gropig grusväg sista biten till stugan.

 

 

Mercedes E200 NGT, säker och komfortabel klassisk sedan

Mercedes E 200 NGT

Mercedes E 200 NGT är komfortens och säkerhetens mästare. En klassisk sedan med möjlighet att utrusta den med all säkerhetsteknik som finns att köpa. Bara att botanisera i Mercedes gedigna utrustningslista där godsaker som avståndshållare, filbytesvarnare, trötthetsvarnare och hastighetspåminnare finns uppradade. Bäst av allt är ändå förarens arbetsplats. Särskilt nattetid där det påkostade strålkastarsystemet och den behagliga instrumenteringen är balsam för trötta ögon. En nog så viktig säkerhetsdetalj.

Förarmiljön i Mercedes E 200 NGT

Samtidigt som VW Crooss Touran är ett multiverktyg med maximal flexibilitet är Mercedes E 200 NGT ett specialverktyg för långresenären. Få bilar är så perfekta för långresenären. Detta oavsett om man är två eller fyra i bilen. Fem personer kan bli lite tröttsamt i baksätet. Komfort är naturligtvis något subjektivt och det gäller en bils fjädring, stolar eller köregenskaper. Jag tillhör dem som gärna kör en bil med bakhjulsdrift. Jag känner att jag har en behagligare styrning utan att gaspådrag känns i ratten och jag upplever hela bilen som mer harmoniskt fjädrad. Till saken hör att den här modellen har en något mjukare fjädring än de motorstarkare varianterna.

Bland de bästa förarstolarna som finns på marknaden

Flera modeller att välja på

Slutsatsen är att det finns ett brett urval, om än med få olika modeller, när det gäller bilar som drivs med fordonsgas. Laddhybriderna är på gång och kommer snart nog att finnas i ett ännu bredare utbud.

Fakta fordonsgasbilar:

  1. Mercedes E 200 NGT.
  2. Biltyp: Bakhjulsdriven fyradörrars sedan.
  3. Motor: 1,8 liters fyrcylindrig bensinmotor som också kan köras på fordonsgas.
  4. Effekt: 163 hk.
  5. Max vridmoment: 240 Nm.
  6. Växellåda: 5-stegad automat.
  7. Tjänstevikt: 1 735 kg.
  8. Max totalvikt: 2 240 kg.
  9. Max släpvagnsvikt: 1 900 kg.
  10. Bränsleförbrukning: Uppgiven blandad körning: 8,6 Naturkubikmeter (Nm3) gas/ 100 km, uppmätt: 9,15 Nm3/100 km motorväg, 8,70 Nm3/100 km.
  11. CO2:  155 (vid gasdrift), 198 (vid bensindrift) g/km.
  12. Pris: 411 900:-.
  1. Volkswagen CrossTouran TSI Ecofuel DSG 7.
  2. Biltyp: Framhjulsdriven 5-dörrars kombi.
  3. Motor: 1,4 liters fyrcylindrig bensinmotor som också kan köras på fordonsgas.
  4. Effekt: 150 hk.
  5. Max vridmoment: 220 Nm
  6. Växellåda: 7-stegad automat, som kan växlas manuellt med paddlar.
  7. Tjänstevikt: 1 750 kg.
  8. Max totalvikt: 2 250 kg.
  9. Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
  10. Bränsleförbrukning: Uppgiven blandad körning: 7,4 Naturkubikmeter gas/ 100 km, uppmätt:  8,4 Nm3/100km motorväg, 7,2 Nm3/100 km blandat.
  11. CO2: 133 g/km (vid gasdrift).
  12. Pris: 280 000:-.
  1. Fiat Punto Natural Power.
  2. Biltyp: Framhjulsdriven 5-dörrars kompakt.
  3. Motor: 1,4 liters fyrcylindrig bensinmotor som också kan köras på fordonsgas.
  4. Effekt: 77 hk.
  5. Max vridmoment: 115 Nm
  6. Växellåda: 5-stegad manuell.
  7. Tjänstevikt: 1 291 kg.
  8. Max totalvikt: 1 645 kg.
  9. Max släpvagnsvikt: 1 290 kg.
  10. Bränsleförbrukning: Uppgiven blandad körning: 6,4 Naturkubikmeter gas/ 100 km, uppmätt: 6,33 Nm3/100 km motorväg, 5,8 Nm3/100 km blandat.
  11. CO2: 115 (vid gasdrift), 149 (vid bensindrift) g/km.
  12. Pris: 152 150:-.
Fakta laddhybridden:
  1. Opel Ampera
  2. Biltyp: Framhjulsdriven 5-dörrars kompakt.
  3. Motor: Elmotor på och 1,4-liters bensinmotor.
  4. Effekt: 150 + 86 hk.
  5. Vridmoment: 370 Nm.
  6. Växellåda: Steglös plus back då elmotorn inte behöver växellåda.
  7. Tjänstevikt: 1 732 kg.
  8. Max totalvikt: 2 000 kg.
  9. Max släpvagnsvikt: Inte möjligt.
  10. Bränsleförbrukning: Uppgiven blandad körning: 0,16 liter/mil, uppmätt: 0,12 liter/mil (daglig pendling fem mil), 0,48 liter/mil (blandat) samt 0,73 liter/mil (motorväg).
  11. CO2: Mindre än 40 g/km.
  12. Pris: 439 900:-.