Nyheter

Reportage

Renault Twizy, en eldriven mix av scooter och bil

Renault Twizy, tvåsitsigt elfordon för pendlare och den yngre generationen, enligt Renault

Franska Renault är det märke som idag har tydligast miljöprofil på sina bilar. Här finns ett brett urval av rena elbilar, ännu bredare sortiment av E85-bilar samt en satsning på nya riktigt bränslesnåla motorer med teknik från företagets Formel 1-satsning.

 I Geneve var det premiär för nya eldrivna Zoe och försäljningsklara Twizy, samt en ny ultrasnål trecylindrig motor till nya Clio. Dessutom kommer en ny snål diesel på 110 hk som sänker utsläppsnivån i Megane till 90 gram CO2/km. Båda motorerna har ärvt teknik från Renaults Formel 1 motorer och bensinmotorn är en liten men avancerad 0,9 liters maskin med variabla ventiltider.

Zoe är Renaults senaste elbil, något mindre än Fluence men med lite annorlunda teknik. Bland annat har Renault valt att inte satsa på utbytesbara batterier i Zoe, som har fått betydligt lugnare drag än den konceptbil med samma namn som visades tidigare. Priset för Zoe är satt till €15 700 i Frankrike, men då räknas ett statligt stöd på €5 000 till elbilskunder bort. Ny teknik har kortat laddningstiderna och gett bilen en räckvidd på 21 mil enligt den europeiska körcykeln.

Twizy är en tvåsitsig scooter-liknande skapelse med tak som mycket väl kan revolutionera det urbana pendlandet. För att inte tala om stadstrafiken, budåkarna och så vidare. En futuristsik skapelse på fyra hjul som är helt eldriven. Tänk bara att få slippa alla smattrande scootrar. Den är prissatt till €6 990 när den nu introduceras i Frankrike. Snabbladdning på 30 min och en räckvidd på 10 mil är vad som gäller för Twizy.

– Vi har också valt att ha kvar ett motoralternativ för de som vill köra med E85 i de flesta av våra modeller, förklarar Renaults presschef Karin Karlsson.

Lilla Renault Clio med etanoldrift är en av de billigaste miljöbilar som kan köpas idag och den har en stor miljöfördel i det att den köras på ett förnybart bränsle. Dessutom är etanolen förmånligt rent ekonomiskt i dagsläge och ingenting pekar på en förändring av detta inom en snar framtid.

  • David Edholm

    När kommer Twizy till Sverige?
    Med vänlig hälsning, David

  • Det är inte klart ännu. Renault är lite rädda för vårt klimat och det drabbar framför allt den öppna Twizyn. Tyvärr.
    Vänligen: Stefan