Nyheter

Reportage

Renaults skrotningspremie sparar 5 000 ton CO2 per år

Renault införde 2009 sin egen skrotningspremie för de kunder som skrotade en bil som var minst tio år gammal och istället köpte en ny Renault. Nu när premien läggs ner har den utvärderats och det visar sig att 5 123 bilar har skrotats i projektet och det betyder mycket både för miljön och för säkerheten.

En tio år yngre bil är både betydligt säkrare och energieffektivare. Exempelvis har både antisladdsystem och höghållfasthetsstål i takstolpar införts under de senaste tio åren.

Tittar vi på miljöpåverkan så kan den beräknas så här:

En 10-12 år gammal personbil i Sverige släpper i genomsnitt ut 199 gram koldioxid per kilometer, enligt analysföretaget Vroom som är specialiserade på bilmarknaden.

Genomsnittlig körsträcka per år ligger på 1 500 mil, enligt SCB (2009). Det ger ett koldioxidutsläpp på nästan tre ton (2 985 kilo) per bil.

Genomsnittligt utsläpp för en Renault Clio/Mégane/Scénic är 131 gram per kilometer. Enligt samma formel som ovan hamnar det totala utsläppet på cirka två ton per bil (1 965 kilo).

Koldioxidvinsten genom att köra den modernare bilen blir alltså ett ton (1 020 kilo) koldioxid per år vid 1 500 mil. 1 020 multiplicerat med 5 123 bilar ger 5 225 ton kolidoxid.

Det motsvarar, enligt organisationen Motormännen, plantering av 125 000 träd som absorberar motsvarande volym koldioxid. Eller 3 000 flygresor mellan Stockholm och Paris, tur och retur.

Det fina är samtidigt att vi fortfarande kan glädja oss åt de säkrare och miljövänligare bilarna som nu rullar på våra vägar.