Nyheter

Reportage

Nu är E85 konkurrenskraftigt som bränsle

Volvos V70 har fått en helt ny och betydligt snålare E85-motor och runt hörnet väntar en snålare gasmotor.

Efter att ha kört Volvos V70-modell med nya etanolmotorn kan jag bara konstatera att den borde ge E85 som bränsle en ny vår. Det enda som talar för dieselversionen just nu är räckvidden.  Med dagens bränslepriser kostar det bara runt en krona mer per mil att köra på E85. Samtidigt är E85-bilen  28 100 kronor billigare att köpa och motorn är 65 hk starkare.

 

Volvos förarmiljö tillhör de bästa med bra säkerhetstänkande och överskådliga instrument.

Snåla dieslar har varit miljöbilen för de flesta under ett par år. Låg förbrukning ger hög energieffektivitet är nyckeln, men det reella skälet att välja en snål diesel som miljöbil har nog för de flesta varit att utbudet av bilar som klarar miljöbilsgränsen på 120 gram CO2/km är större än när det gäller andra bränslen.

Personligen har jag aldrig gillat den här utvecklingen då jag föredrar förnybara drivmedel som etanol, biogas och elektricitet. E85 blev offer för en oseriös smutskastning samtidigt som dieseln blev lika oseriöst behandlad i och med att problemen med dieselbilarnas kväve- och partikel-utsläpp rönte mindre intresse från media och politiker.

Nu har bränslepriserna ändrats och biltillverkarna har börjat bygga effektiva etanolmotorer så plötsligt är E85-bilarna riktigt konkurrenskraftiga, samtidigt som de är betydligt bättre för miljön än dieslarna. Enda haken är naturligtvis att vi inte kan producera hur mycket etanol som helst. Utvecklingen öppnar dock dörren för en framtid med laddhybrider som har en förbränningsmotor som drivs med E85. Något som inte är omöjligt och som skulle kunna ge oss bättre innerstadsmiljö utan att vi behöver försaka räckvidden, som vi ännu så länge måste göra med elbilarna.

Volvos stolar tillhör också de bättre på marknaden

Vi har testkört Volvos V70 med senaste E85-motorn och jämfört den med samma bil med snålaste dieseln.

De två V70n vi körde var båda enbart framhjulsdrivna och båda var miljöklassade, vilket betyder att de är skattebefriade de första fem åren. V70 Drive har en snål dieselmotor med stopp-/start-funktion och det gör att den klarar sig med ett utsläpp under 120 gram CO2/km. V70 med T4F motorn för E85-bränslet är samma bil men med en modern etanolmotor som håller nere förbrukningen ordentligt. Den senare är utan tvekan ett bättre miljöval men den har samtidigt kortare räckvidd än dieselbilen. Kanske inte så viktigt för de flesta privatägare men ett större problem för handelsresande.

Omtänksamt med elvärmda baksäten också.

Båda bilarna är flexibla och trevliga att köra. Etanolbilen är lite piggare men det är ingen avgörande skillnad. Ingen av bilarna har så bra vägegenskaper som exempelvis Volvos V60 T6 AWD, men de har istället betydligt bättre komfort med mjukare fjädring. En högst personlig prioriteringsfråga. Två personer åker lika bra i V70 som i V60 men i baksätet blir det trängre i V60 och bagageutrymmet är betydligt sämre i V60, utan att för den skull vara litet för den bilstorleken.

Volvos V70 är kombibilarnas kombi med ett riktigt flexibelt lastutrymme.

Det intressanta är att bränslekostnaderna numera är ganska lika mellan de två V70-modellerna. Dieselbilen kostade knappa 10 kronor per mil på motorväg och 8,50 vid blandad körning medan etanolbilen kostade 11:- på motorväg och 9,50 vid blandad körning.  Tittar vi på inköpspriset så skiljer det nästan 30 000:- till etanolbilens fördel och det tar tid att köra in den skillnaden om man bara sparar en krona per mil.

Tittar vi på bränslekostnaderna för V60 T6 AWD så kostade den oss 16:- milen vid blandad körning och 17:- milen på motorväg. För däcken kan det handla om en femtioöring per mil i högre kostnader, jämfört med V70:n som har mer standardbetonade däck. Dryga kronan om man kör på mer exklusiva lågprofildäck.

 

Stort plus för Volvos säkerhetstänkande med aktiv avståndshållare och autobroms.

 

Faktaruta:

Volvo V70 T4F

Biltyp: Framhjulsdriven femdörrars kombi.

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters flexifuel.

Effekt: 180 hk.

Max vridmoment: 240 Nm vid 1 500 – 5 000 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 701 kg.

Max totalvikt: 2 190 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 600 kg.

Bränsleförbrukning: Angiven vid blandad körning 7,0 liter/100 km. Uppmätt: 9,51 liter/100 km vid blandad körning, 10,4 liter/ 100 km på motorväg.

Pris: 257 900:-

 

Faktaruta:

Volvo V70 Drive

Biltyp: Framhjulsdriven femdörrars kombi.

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel.

Effekt: 115 hk.

Max vridmoment: 270 Nm vid 1 750 – 2 500 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 714 kg.

Max totalvikt: 2 220 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 300 kg.

Bränsleförbrukning: Angiven vid blandad körning 4,5 liter/100 km. Uppmätt: 5,7 liter/100 km vid blandad körning, 6,1 liter/100 km på motorväg.

Pris: 286 000:-

 

Faktaruta:

Volvo V60 AWD Polestar

Biltyp: Fyrhjulsdriven femdörrars kombi.

Motor: Sexcylindrig 3-liters bensin.

Effekt: 329 hk.

Max vridmoment: 480 Nm vid 3 000 – 3 600 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 844 kg.

Max totalvikt: 2 31 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg.

Bränsleförbrukning: Angiven vid blandad körning 10,2 liter/100 km. Uppmätt: 10,1 liter/100 km vid blandad körning, 10,5 liter/milen på motorväg

Pris:  399 000:- + 8 900:- för Polestar trimning inklusive montering.