Nyheter

Reportage

Bilen hjälper till med Eco-driving

Dr. Klaus Peter Kuhn i sin arbetsplats, en av Mercedes testbilar, där han är omgiven av elektronik, datorer och displayer som visar testresultaten direkt.

För Mercedes är de stora tunga bilarna viktiga men det är svårt att minska bränsleförbrukningen i en 2-tons bil. Vi har provkört framtidens teknik i en av bilvärldens klassiker Mercedes S-klass.

Mercedes testbilar rullar lite varstans i världen. Norra Sverige är ett av de populära testområdena vintertid men bilarna omges med mycket hemlighetsmakeri. Vi fick en unik chans att träffa en av testförarna, Dr. Klaus Peter Kuhn, som är ansvarig för bilarnas Eco-funktioner.

Den bilen han för tillfället är sysselsatt med är en Mercedes S-klass med gaspedal som kommunicerar med föraren för att få henne/honom att köra så bränslesnålt som möjligt.

S-klass är en tung bil med en vikt på runt 2 ton. Det går åt mycket energi att få upp den i fart men den energin kan också delvis återvinnas genom att bilen rullar med motorn avstängd i olika situationer. För att hjälpa föraren att hitta de här tillfällena har bilen en radar som känner av avståndet till bilen framför och hastigheten mellan bilarna. Kan föraren släppa gasen och rulla ifatt bilen framför påminner bilens elektronik föraren om det genom att vibrera lite, föraren släpper gasen, motorn stängs av och bilen rullar på frihjul. Detsamma gäller i nedförbackar där elektroniken säger ifrån om bilen kan flyta med utan att det gasas.

– Vi kallar systemet en haptisk gaspedal och räknar med att kunna ha det i flera av våra modeller ganska snart förklarar Klaus Peter Kuhn. Haptisk står för information genom beröring.

Det finns också en funktion som hjälper föraren att köra eco-driving genom att påminna med ett högre motstånd i gaspedalen om bilen körs med onödigt mycket gaspådrag.

Testbilen är utrustad med en rad olika datorsystem som samlar in information om förbrukning och trafiksituationer. I panelen finns en display som visar föraren hur förbrukningen påverkas hela tiden. Den är också utrustad med Mercedes teknik för cylinderavstängning som används på sex- och åtta-cylindriga motorer.

– Också en teknik som vi tagit fram för att göra större bilar mer bränsleeffektiva, förklarar Klaus Peter Kuhn. En teknik som finns i flera av våra modeller redan idag.

 

 

 

  • Kalender

    juli 2012
    M T O T F L S
    « Jun   Aug »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Ur Debatten: