Nyheter

Reportage

Eldrivna lastbilar snart verklighet i gruvdriften

En av Scanias testbilar visades upp i Visby under Almedalsveckan.

Sverige kan bli först i världen med eldrivna lastbilar som får ström från luftledningar. Scania och Siemens samarbetar i ett projekt där målet är att bygga lastbilar av olika typer med det gemensamma att de kan köras på elektricitet där det finns luftledningar. En teknik som liknar den som sedan länge används till trådbussar.

Scania har utrustat en R730, som rullat som gruvbil utanför Skellefteå, med strömavtagare och all elektronik för att sköta hybridtekniken helautomatiskt.

– Föraren kommer inte att märka något annat än att det blir något tystare när automatiken hittat en luftledning och helt automatiskt kopplat upp bilen till den, förklarar Johan Lindström, som är expertingenjör för hybridteknologi på Scania.

Bilen som han visar under politikerveckan i Almedalen på Gotland är utrustad med Siemens teknik för strömavtagare och orsaken till att man valt att hämta hem just den här bilen för att bygga om den är att de första eldrivna Scania-bilarna är tänkta att användas i gruvindustrin i Norrland. Den här bilen har rullat som 72-tons ekipage vid en gruva utanför Skellefteå.

– Här fanns ett utrymme mellan hytt och påbyggnad, så vi har kunnat montera allt som har med strömavtagaren utan att det inkräktar på lastvolymen, förklarar Johan.

Strömavtagaren tar annars idag en del av bilens lastvolym, men på sikt räknar man med att få ner både volym och vikt så att tekniken inte minskar lastvolym eller lastkapacitet i vikt. Strömavtagaren har sensorer som gör att den känner av om det finns en luftledning över bilen och lyfter upp strömavtagaren samt justerar den mot luftledningen. Det hela sköts helt automatiskt och i hastigheter upp till 90 km/t.

Utvecklingsarbetet går för fullt just nu och mycket pekar på att Norrlands gruvindustri kommer att få tillgång till tekniken innan den byggts ut färdigt i några hamnar i Kalifornien i USA.

Johan Lindström, Scania, Elin Löfblad, Siemens och Jürgen Francke, som är utveclare för mekaniken på Siemens i Tyskland med testbilen i Almedalen.

– Sverige ska naturligtvis vara först med den här miljövänliga drivningen av tunga fordon, säger Elin Löfblad, ansvarig för affärsutveckling på Siemens i Sverige.

Även om det i första hand rör sig specifika bilar som kommer att gå med extra tunga laster i gruvindustrin har tekniken an stor utvecklingspotential och där vill både Scania och Siemens vara med. Ännu så länge körs dock bilen på Visby gator där den drivs med förbränningsmotorn i brist på luftledningar med el. Scania och Siemens är där för att visa upp möjligheterna för politikervärlden och f

  • BL Esq

    Redan på 1950-talet fanns lastbilar som gick på el i Stockholm. De samtrafikerade med trådbussarna på linjen till Kvarnholmen och gick till Södra station.