Nyheter

Reportage

Långa fordon och flytande gas, LNG, är Volvos framtid

Volvo tror på längre bilar och LNG-spåret men kikar lite i smyg på elektrifiering, gärna med ett litet spår i marken.
– Idén med strömavtagare som på trådbussar känns inte så lockande som om man kunde lägga ner strömförsörjningen under bilen istället, säger Anders Berger, specialist på transportlösningar på Volvo Group Trucks Technology. Lite som klassiska Scalextric bilbanor.

– Effektiva dieslar har vi redan och nu står vi i startgroparna för en bredare lansering av bilar som drivs med flytande naturgas och/eller biogas, LNG, säger Anders. För att det ska fungera krävs det transportleder med tankställen för just LNG.

Jakten på nya miljövänliga lösningar är oerhört viktig för lastbilstillverkarna. Samtidigt som dagens teknik utvecklas mot renare och effektivare drivlinor måste man vara med i racet mot nya tekniska lösningar. Vi träffade Anders Berger, specialist på transportlösningar på Volvo Group Trucks Technology, när han visade upp Volvos tankar om framtiden för representanter för flera EU-länder.
Ämnet för dagen var EU:s transportpolitik och EU:s White paper, vitbok på svenska. Ett dokument om EU:s syn på framtidens transporter och miljölösningar runt dem. EU talar om att arbeta med gröna korridorer genom Europa för att effektivisera transporterna och samtidigt bygga upp en infrastruktur som gör det möjligt med nya förnybara drivmedel.
– Effektiva dieslar har vi redan och nu står vi i startgroparna för en bredare lansering av bilar som drivs med flytande naturgas och/eller biogas, LNG, säger Anders. För att det ska fungera krävs det transportleder med tankställen för just LNG.
E.ON har nyligen öppnat en mack för LNG i Malmö och det betyder att det nu finns tre mackar i Sverige där det här bränslet erbjuds. Mackarna finns i Göteborg, Stockholm och Malmö. Fördelarna med bränslet är att det blir renare avgaser än om man kör på diesel och att bränslet är förnybart när det handlar om flytande biogas. Skillnaden på biogas och naturgas är minimal för chauffören, som möjligen kan märka något mindre energiinnehåll i biogasen. Drivlinan i fordonet är densamma och bränslena är blandbara. Jämför man med bränslet i gasform får chauffören med sig mycket mer energi i mindre volym om det är i vätskeform. Gasen hålles flytande genom att kylas ner till under -163 grader Celsius. I flytande form upptar naturgas bara 1/600 av den volym den har i gasform. Den kan därför också transporteras och lagras effektivare vilket gör den tillgänglig i områden utan gasnät.

– Vår gasmotor bygger på samma teknik som dieseln, det vill säga självantändning genom kompression istället för Otto-motorns tändstift, förklarar Anders. Det betyder en högre energieffektivitet.

– Vår gasmotor bygger på samma teknik som dieseln, det vill säga självantändning genom kompression istället för Otto-motorns tändstift, förklarar Anders. Det betyder en högre energieffektivitet.
Bilen som Anders hade med sig var Sjöbo Åkeris nya Volvo med just LNG-drift. En bil som kommer att rulla i Skåne med det nya bränslet. Sjöbo Åkeri kör under Malmö Lastbilscentral.
– Steget till LNG-drift är egentligen mycket litet, framför allt för chauffören, förklarar Anders.
Andra tillverkare talar om elektricitet. Exempelvis Svenska Elvägar med strömavtagare á la trådbussar. Några talar om att sätta lastbilen på järnväg, som svenska Flexiwaggon och nu också portugisiska Metal Sines Eco-Picker.
– Mycket talar för att elektriciteten kommer på sikt, säger Anders. Det är egentligen inte ett fordonsproblem utan snarare en fråga om infrastruktur och samhällskalkyler.
Anders utvecklar sina tankar som till stor del går ut på att Volvo är redo att leverera det fordon som behövs, och att man håller koll på olika tekniker inför ett eventuellt teknikskifte.
– Längre lastbilar, till exempel, har vi jobbat med länge, börjar Anders när vi ber om lite synpunkter på utvecklingen. Kan två lastbilar göra samma jobb som tre sparar vi en hel del bränsle och därmed minskat miljöbelastningen.
– Lastbil på järnväg, säger Anders. Vilken åkare sätter sin miljoninvestering på ett tåg? En lastbil ska rulla för att vara i produktion så mycket som möjligt.
– El med strömavtagare, nej. Då tror jag mer på Scalextrics-modellen med el underifrån, forstätter han.
– El från batterier tror jag inte är möjligt med dagens teknik när det gäller ett fordon på 60 ton som ska rulla kanske 100 mil på en dag, avslutar Anders.

  • steinar stefferud

    Why not LNG for small car’s

  • Steinar Stefferud

    I had back in 1987 one Mazda 626 Sedan w/LPG gas. I love the car. I never had any leak of gas at
    all on the car, but once the gasconverter went
    in Drogheda.Ireland. I had to go the scrapyard to
    get an used one, cost me 25 £ Irish, new one cost
    to many £ this was the after.
    We filled the car up with LPG gas and Petrol,and
    then we start for Norway via England,canalferry to
    Dunkirk.France,Belgia,Holland,Germany and we
    stoped at Copenhagen for filling up for gas and
    petrol. By all mean’s small electric problem, that’s
    all. I had to drive up on Industry field’s in Sweden
    and Norway for supply fuel at that time.
    The gas prize to day is away to damn high it should
    be at least 50 % dawn. More gas station’s in the north of Scandinavia.
    STEINAR STEFFERUD A GAS-LOVER