Nyheter

Reportage

Elbilsdagen i Älmhult slog rekord

Elbilsdagen började med att Elizabeth Peltola, centerpartistiskt kommunalråd i Älmhult, Thomas Carlzon, VD på IKEA AB och Jonas Lööf, Miljöfordon Syd samt Greencharge Sydost invigde mässan

Intresset för elbilar bara ökar från år till år och det syns inte minst under den årliga elbilsdagen på IKEA i Älmhult. I år var det nytt rekord i antalet deltagare och i antalet utställda fordon.

Dags för invigning av elbilsdagen i Älmhult där VW visade sin eldrivna VW Golf.

På bara några år har elbilsdagen på IKEA i Älmhult vuxit till en institution och räknas nu som Sveriges största elbilsmässa. Arrangörer var även i år Miljöfordon Syd, IKEA och Älmhults kommun. Nytt för i år var att Greencharge Sydost var medarrangörer.

Vad är då den här elbilsdagen för något?

Frågar vi en av initiativtagarna, Miljöfordon Syds Jonas Lööf, så handlar det om en mässa där målet är att ge besökarna möjlighet att se och provköra olika elfordon, att lyssna på de viktigaste debattörerna och de kunnigaste aktörerna på marknaden, samt att hitta möjliga vägar för en bredare elfordonsintroduktion.

– Det handlar både om att sprida kunskap och att skapa opinion, förklarar Jonas. Dessutom ser vi gärna att den här dagen blir en plattform för en utvecklande debatt och det är precis vad årets elbilsdag blev.

Elbilsveteranen Ingemar Ljungkrantz är en initierad och engagerad debattör.

Jodå, visst blev det debatt och den aggressivaste debattören var elbilsveteranen Ingemar Ljungkrantz som gick till storms mot biogasen i allmänhet och biogasbussar i synnerhet. Ingemar är en sann elbilsvän och hans huvudargument för elbilen är dess överlägsna energieffektivitet.

Flera av förmiddagens föreläsare var inne på just ämnet energieffektivitet och vårt behov av att hushålla med vår energi. Exempelvis Peter Georén, Föreståndare vid Kungliga Tekniska Högskolan, som talade om just små och lätta elfordon och hade KTH:s konceptfordon, Smite, med sig för provkörning. Smite är en mycket liten elbil med en design som för tanken till femtiotalets Messerschmitt. En motorcykelbil som allmänt gick under namnet ostkupan.

Peter Georén, Föreståndare vid Kungliga Tekniska Högskolan, som talade om just små och lätta elfordon och hade KTH:s konceptfordon, Smite, med sig för provkörning.

Mercedes eldrivna skåpbil Vito.

Sverige-premiär för nya Tesla S. Elbilen som går 45v mil på en laddning och blev Årets Bil i amerikanska Motor Trend.

Tillverkare som Volvo, Toyota, Opel och Chevrolet visade intressanta laddhybridlösningar.

Bland de elbilar som visades upp och tillhandahölls för provkörning fanns i övrigt allt från Mercedes stora skåpbil Vito och IKEA:s egen Renault Kangoo till Nissan Leaf och Sverige-konverterade Ecar 500, en eldriven Fiat 500 alltså. Elcyklar från MyEco AB, en eldriven Segway och eldrivna arbetsfordon från Nimbell visades också upp. Störst uppmärksamhet fick elbilsikonen Tesla S som hade sverigepremiär i Älmhult.

Eldrivna arbetsfordon från Nimbell fanns också tillgängliga för provkörning.

– Med vårt upplägg blir det både tryggt att köpa elbil och ekonomiskt jämförbart med vanliga bilar med förbränningsmotor eftersom man bara betalar för bilen vid köpet och det priset är ungefär vad motsvarande dieselbil kostar, sa Josephine Adorelle som ansvarar för Renaults elbilslanseringar i Norden.

Renault är en av biltillverkarna som tagit elbilarna på största allvar och erbjuder både fordon i en rad olika storlekar och kreativa finansieringar där köparen hyr batterierna och därmed inte tar någon ekonomisk risk om batteritekniken inte håller vad tillverkarna lovar.

– Med vårt upplägg blir det både tryggt att köpa elbil och ekonomiskt jämförbart med vanliga bilar med förbränningsmotor eftersom man bara betalar för bilen vid köpet och det priset är ungefär vad motsvarande dieselbil kostar, sa Josephine Adorelle som ansvarar för Renaults elbilslanseringar i Norden. Batterikostnaden fördelas sedan så att månadskostnaden motsvarar bränslet till dieselbilen.

Tina Thörner berättade om miljöengagemang i rallyvärlden och tankar på eldrivna rallyfordon.

Dagen började med att Elizabeth Peltola, centerpartistiskt kommunalråd i Älmhult, Thomas Carlzon, VD på IKEA AB och Jonas Lööf, Miljöfordon Syd samt Greencharge Sydost invigde mässan. Första talare var Tina Thörner, välkänd kartläsare från en rad olika rallysammanhang, som berättade om tankar som finns om biltävlingar med elbilar.

Energimyndighetens Magnus Henke, ansvarig för Demonstrationsprogrammet för elfordon och experthandläggare på elfordonsområdet, efterlyser praktiska erfarenheter av elbilsanvändande.

Energimyndighetens Magnus Henke, ansvarig för Demonstrationsprogrammet för elfordon och experthandläggare på elfordonsområdet, tog över stafettpinnen och berättade om Energimyndighetens syn på elfordon och framtida transporter. Han efterlyste praktiska erfarenheter av elfordon i vardagen och i det dagliga arbetet.

Greencharge Sydosts Henrik Ny kunde berätta om den unika satsningen som görs i sydöstra Sverige.

Allan Larsson, Elbil 2020, berättade om elbilssatsningen i Stockholm i allmänhet och Hammarby sjöstad i synnerhet.

Henrik Ny, Greencharge Sydost, tog chansen att berätta om det unika projektet Greencharge Sydost där Blekinge Tekniska Högskola, BTH, står för forskningsdelen i ett projekt med en mängd aktörer från både näringsliv och offentlig förvaltning i sydöstra Sverige. De intressanta komponenterna i det här projektet är just mängden av olika aktörer och de erfarenheterna man skaffar sig av elbilsanvändning i och mellan mindre orter. Hittills har alla andra elbilsprojekt haft fokus på de allra största städerna.

Inför lunchen öppnade dagens moderator, Staffan Lindeborg, upp för en kort frågestund där publiken kunde bolla sina synpunkter och frågor med en panel bestående av förmiddagens talare kompletterad med Miljöfordon Syds Stefan Nilsson som kommentator.

Pia Heidenmark Cook, IKEA Sustainability Integration Manager, IKEA Group, berättade om IKEA:s hållbarhetsarbete under rubriken People & Planet Positive och satsningar inom IKEA på vindkraft och elbilar.

Efter klassisk sopplunch gav Pär Holmgren, meteorolog med miljö- och elmoped-intresse, sin syn på hur vi äventyrar vår planet i takt med ökade koldioxidutsläpp. En passning som togs av IKEA:s representanter Pia Heidenmark Cook, IKEA Sustainability Integration Manager, IKEA Group, och Håkan Nordkvist, Sustainability Innovation Manager, IKEA Group, som berättade om IKEA:s hållbarhetsarbete under rubriken People & Planet Positive och satsningar inom IKEA på vindkraft och elbilar.

Niklas Siljeblad, VD Hertz Sverige, bjöd på sina visioner om elbilar som hyrbilar och i bilpooler

Mats Silfver, Operations manager på Autolease, DNB Bank

Niklas Siljeblad, VD Hertz Sverige, bjöd på sina visioner om elbilar som hyrbilar och i bilpooler och Mats Silfver, Operations manager på Autolease, DNB Bank, kunde ge oss det glädjande beskedet att det nu finns finansieringsmöjligheter för just elbilar.

Ingvar Grundborg, Business Unit Manager, GARO, gick igenom läget för elbilsladdningen idag och vad vi kan vänta oss inom en mycket snar framtid.

Sammanfattningsvis kan vi se tillbaka på en mycket snabb utveckling av det embryo som skapades av IKEA, Miljöfordon Syd och Älmhults kommun för bara ett par år sedan. Årets upplaga blev snabbt fulltecknad och de 300 deltagarna fick ta del av initierade föreläsningar av de mest insatta och engagerade elbilskännarna. Dessutom bjöds de på en unik uppsättning elfordon att testköra.

Jonas Lööf i Älmhult

 

 

 

IKEA, Miljöfordon Syd, Älmhults kommun och Greencharge Sydost banar väg för en framtid med fungerande transportlösningar utan negativ miljöpåverkan och drivna med förnybara drivmedel.

– Vi har i vart fall öppnat upp för delaktighet för alla som vill vara med och vara en del av lösningen i ett tidigt skede, avslutar Jonas Lööf.

Nissan Leaf är den första serieproducerade och brett lanserade elbilen i Golf-klassen. Naturligtvis var Nissa med och visade bilen i Älmhult.

Mer om Elbilsdagen i Älmhult på Greencharge.se