Nyheter

Reportage

Jonas Lööf och erfarenheterna från Sveriges största elbilsturné

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jonas Lööf är projektledare i Projekt GreenCharge Sydost och för många ett ansikte utåt både för Miljöfordon Syd och GreenCharge. Han var under en intensiv period inför sommaren vår kontaktyta mot kommuner, landsting, medlemmar i projektet och inte minst allmänheten. Det kan vara på sin plats med en intervju med Jonas där vi alla kan ta del av de erfarenheter han och andra medarbetare i Miljöfordon Syd och GreenCharge gjorde under våren.

Nå, Jonas, har du landat efter ditt korståg mot gammelbilarna?

– Jag antar att du med gammelbilarna menar fossildrivna bilar. Jo, jag har landat men jag har också fått mer att göra just på grund av det jag fått uppleva under elbilsturnén.

Vilka är det som jagar dig nu då?

– Det är väl egentligen jag själv som driver på. Det finns så mycket att göra.

Som till exempel?

– Laddinfrastrukturen måste komma på plats. Jag har fått ständiga frågor om framför allt semisnabb- och snabb-laddning.

Hur tänker du dig att gå till väga?

– Vi har flera aktörer med i programmet och nu har jag förhandlat fram ett specialerbjudande till de medlemmar som väljer att köpa en semisnabb-laddare från Garo. Det handlar om en laddstolpe med dubbla uttag och intelligens som gör att den kommunicerar med GreenCharges gemensamma laddsystem. Kort sagt så låser du upp laddstolpen med ditt GreenCharge kort, laddar och är sedan klar att köra ytterligare flera mil på eldrift. Inledningsvis så är laddning i GreenCharge systemet kostnadsfritt under projekttiden, men är förberett för att kunna ta betalt på ett smidigt sätt i framtiden.

Publik laddinfrastruktur i Norge

Publik laddinfrastruktur i Norge

Det är ju ändå så att mer än 90% av laddningarna görs hemma. Behövs verkligen publika laddstolpar?

– Det är just det vi länge argumenterat för i syfte att riva de sista hindren för en betydligt snabbare elbilsintroduktion. Vi fick våra tankar bekräftade av Stefan och Magnus som åkte till Norge och Danmark för att träffa elbilsåkare i våra grannländer där man kommit mycket längre på vägen mot fossilfria transporter.

Utveckla gärna det här.

Snabbladdning, 30 min till 80% laddning, i Oslo.

Snabbladdning, 30 min till 80% laddning, i Oslo.

 

– Till exempel säger vi i Sverige att det inte går att åka elbil i vårt klimat och att den dåliga räckvidden gör det oerhört opraktiskt, för att inte säga omöjligt. De elbilsåkare de träffade i Norge hade kommit över den här tröskeln. De beskrev hur de laddade hemma över natten och en laddning räckte till och från jobbet inne i Oslo med 3-4 mils marginal. Några toppade upp laddningen på jobbet, andra toppade upp den medan de handlade och de som fick extra uppdrag körde förbi någon av Oslos kraftigaste snabbladdare där de skickade in 80% laddning på en halvtimme. Tricket är att toppa upp när man kan och då är publika seminsnabb- och snabb-laddare oumbärliga för att ge elbilsåkarna samma rörlighet som alla andra. När det gäller klimatet så ryckte norrmännen på axlarna. Visst, men jag räknar med att inte komma lika långt vintertid. Då är det ännu viktigare att kunna toppa upp laddningen på publika laddare.

Vad var den största överraskningen under turnén?

– Egentligen att det finns så många medvetna och engagerade människor runt om i våra kommuner och landsting, men det visste jag ju egentligen redan, så det är väl ingen överraskning. Få se. Jo, det är nog ändå våra egna kalkyler som visar på hur man redan idag skulle kunna byta ut mer än hälften av alla fordon som rullar inom kommuner och landsting till eldrift utan negativ inverkan på vare sig ekonomi eller användbarhet. Samtidigt vinner man både när det gäller arbetsmiljö, luftkvalitet, klimat och ur ett större perspektiv när det gäller vår bytesbalans som i dagsläget allt mer snedvrids av en dyrare oljeimport.

Jonas presentation i Ronneby.

Jonas presentation i Ronneby.

Vad var den största motgången under turnén?

– Det var förstås när vi körde batteritomt på E22 med en av bilarna. Eller, egentligen inte, det berodde faktiskt på att vi hade så många som ville provköra att vi inte hann med att ladda fullt innan vi var tvungna att åka vidare. Den största motgången skulle kunna vara mer av det största problemet kanske. I så fall är det nog frustrationen över att det går så trögt nu när vi har så övertygande kalkyler och argument samtidigt som vi kunnat förmedla så många exempel på hur elbilen verkligen kommit till sin rätt på olika håll inom projektet, i Sverige och även utomlands.

Vad bär du med dig efter den här turnén?

– Att det är så fantastiskt att få uppleva och att få vara en del av den snabba utvecklingen som faktiskt pågår. Tittar jag i backspegeln inser jag att inte ens jag skulle trott att vi kommit så här långt år 2014 om någon frågat mig för fem år sedan.

Stort intresse för elbilar i Karlshamn.

Stort intresse för elbilar i Karlshamn.bilar

Hur många kommuner hann ni med?

– Totalt blev det 24 kommuner.

Blir det fler elfordonsturnéer?

– Absolut! Nu laddar vi för en turné med elbussar!