Nyheter

Reportage

Visst, det går att köra veteranen med miljövänligt drivmedel

wSN Gas-Duett 12 140510

En gång Duett-ägare, alltid Duett-ägare, sedan må oljan ta slut. Duetten fortsätter rulla. Daniel Heilborn tycker att Volvo Duett fortfarande är en oslagbart flexibel bil. Nu med miljövänliga drivmedlet biogas i tankarna.

Alexander Enulescu, närmast kameran, visar en del föändringar som gjorts i bränslesystemet för Duett-älskaren Daniel Heilborn.

Alexander Enulescu, närmast kameran, visar en del föändringar som gjorts i bränslesystemet för Duett-älskaren Daniel Heilborn.

Daniel Heilborn är arkitekt i Visby. Denna sommaren tog han sin Duett till Växjö där Alexander Enulescu, med företaget Konvegas, hjälpte honom att konvertera den så att den går att köra på biogas.

– Vi har börjat producera biogas ute på Gotland och det byggs upp en infrastruktur för tankning, förklarar Daniel, så valet av drivmedel var enkelt. Jag kan både stödja lokal produktion, för att därmed skapa lokala arbetstillfällen och minska transporterna, och göra en aktiv insats för miljön.

Daniel jobbar som arkitekt och kör en hel del i jobbet. Han har hela tiden balanserat sin förtjusning i Volvos klassiska skåpbil med sitt engagemang för miljön och den miljöprofil han vill visa kunderna. Just den här Duetten är ombyggd, eller förädlat, som Daniel själv uttrycker det, två gånger. Först för att köras på E85 och så nu för biogas som drivmedel.

Miljövänligaste Duetten i världen. Daniel Heilborn tankar sin snart 50 år gamla Volvo Duett med biogas i Växjö.

Miljövänligaste Duetten i världen. Daniel Heilborn tankar sin snart 50 år gamla Volvo Duett med biogas i Växjö.

Går vi in på det tekniska så har Duetten fått en växellåda med överväxel från en Amazon. Detta för att minska förbrukningen vid långkörning. Kardantunneln har modifierats något och kardanstången har kortats i samband med detta. I motorn har ventilerna bytts ut mot rostfria diton.

– Hade inte det varit gjort hade vi monterat Valvesaver, ett system som med hjälp av insugningsluften kontinuerligt smörjer ventilerna, förklarar Alexander, Det ökar livslängden.

Gasregulatorn har exempelvis tillkommit under den klassiska Volvo PV-huven.

Gasregulatorn har exempelvis tillkommit under den klassiska Volvo PV-huven.

Just dessa modifieringarna gjorde Daniel för många år sedan efter att han bytt ut B18-motorn mot en B20 och byggt om bilen för att köras på E85. Det som behövde göras nu var att installera en gastank och en del justeringar i bränsleflödet. Den gamla förgasaren byttes ut mot en ny likadan och tändningen byttes mot ny elektronisk tändning.

– Idag finns en rad olika konverteringsprodukter som gör det möjligt att konvertera både förgasarbilar och dieseldrivna bilar, berättar Alexander.

Samtliga komponenter är godkända och TÜV-certifierade och gastanken är av kompositmaterial, vilket ger den en längre livslängd på 20 år.

Visst känns lastutrymmet med träribborna och den lackerade plåten igen. Den svarat lådan innehåller gastanken och de utbytta delarna ryms i lådan och kuvertet längst bak.

Visst känns lastutrymmet med träribborna och den lackerade plåten igen. Den svarat lådan innehåller gastanken och de utbytta delarna ryms i lådan och kuvertet längst bak.

Det är inte många som klagat på utrymmena i Duetten under bilens 16 år långa tid på marknaden. Just det rejäla utrymmet gör det extra lätt att få plats med den 64 liter stora gastanken. Daniel valde att sätta den bakom baksätet, men den skulle lika gärna kunna stå längs innerväggen. Den gamla bensintanken, som använts för etanol, sitter kvar och det betyder att bilen har fått betydligt längre räckvidd om den körs på båda bränslena, vilket inte är några problem.

Men varför lägga ut 35 000 kronor på att konvertera en Duett från 60-talet när det finns gasdrivna bilar som är knappa tio år gamla till salu för samma pengar?

– Visst, jag kunde köpt en S60, men hur mycket kan jag lasta i en sådan, svarar Daniel. Duettens lastutrymme är både flexibelt, oömt och betydligt större än en V70.

Härlig nostalgi i kombination med modern miljövänlig fordonsteknik. Esso-märket och de klassiska svarta bakelit-knapparna hör verkligen 60-talet till.

Härlig nostalgi i kombination med modern miljövänlig fordonsteknik. Esso-märket och de klassiska svarta bakelit-knapparna hör verkligen 60-talet till.

Volvo Duett är en svensk ikon i bilvärlden och representerar svensk industrihistoria. Den är en bil som många vill vårda och använda både som reklampelare och för sitt eget bilintresse. Daniel har hittat lösningen för så många veteranbilsälskare. En lösning som ger hopp för alla som älskar sina gamla bilar och miljön.

Duetten fick en ny förgasare, eller rättare sagt en nyrenoverad likadan som den som satt där innan.

Duetten fick en ny förgasare, eller rättare sagt en nyrenoverad likadan som den som satt där innan.

  • Anders

    Snart 4 år gammalt inlägg, men handlar det om LPG eller CNG i Volvo Duetten?

  • Jonas Mikael Bond

    Nu är den även ute på blocket till salu