Nyheter

Reportage

Närdistribution för framtidens miljökrav

iveco_vision_3_jpgFramtidens närdistribution har alla förutsättningar att bli både energieffektiv, tyst och betydligt både säkrare och effektivare. Iveco har tagit ett helhetsgrepp med konceptet Iveco Vision där drivlinan är en kombination av eldrivning och en dieselmotor. En hybrid med andra ord.

iveco_vision_2_jpgVi får allt fler miljözoner i städerna och kraven på rena avgaser, noll partiklar och låga bullernivåer ökar i snabb takt. I Storbritannien finns exempelvis ett förslag att förbjuda alla dieselfordon i centrala London från 2020.
Det är mot bakgrund av detta som Iveco tagit fram sitt koncept Iveco Vision, en skåpbil för närdistribution. Börjar vi med drivlinan så kan bilen enklast beskrivas som en laddhybrid, för att använda personbilstermer. Den har alltså batterier som laddas när den står stilla. batterierna och elmotorn används också för att ta tillvara energin vid inbromsning, lagra den och använda den vi acceleration. En slags fördelningsväxellåda kopplar elmotorn, som även är generator vid inbromsning, till kardanstången så att bilen kan köras med enbart elektrisk drivning eller i ett hybridsystem.

iaa_2014_21_jpg

Vinsterna med den här tekniken är att man får en nollutsläppsbil som klarar alla framtida miljökrav så länge den körs på enbart el. Man får samtidigt längre räckvidd och lägre bränslekostnader vid hybriddrift än vid enbart dieseldrift. Iveco räknar med 25 % lägre förbrukning, och därmed 25 % lägre koldioxidutsläpp, vilket i vissa länder belönas med lägre skatt. Till glädje för den stressade budbilschaffisen erbjuder systemet också bättre acceleration, särskilt från stillastående.
iveco_vision_5_jpgNog med drivlinetekniken. Iveco har tillsammans med sina samarbetspartners, Bosch, Dainese, Brembo, Streparava, Arcelor Mittal, CRF, Denso, FPT, Sole, Trucklite, Xperion, ZF, Comftech, Essence och ST Microelectronics, skapat en skåpbil där inte bara drivlinan ökar effektiviteten. Bilen har också ett datorstyrt lastningssystem som övervakar kollina i bilen och även ser till så att de lastas i rätt ordning för optimal säkerhet, ömtåligt gods skyddas och viktfördelningen blir rätt. Lastning och lossning underlättas också då systemet ser till att godset ligger i logisk ordning. Samtidigt ser datorn till att lastutrymmet utnyttjas maximalt.