Nyheter

Reportage

Toyota väljer vätgasspåret

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toyota visade sin produktionsklara bränslecellsbil på bilmässan i Paris 2014. Nu rullar produktionen igång och Toyota är övertygade om att den här tekniken är en snabbare väg mot koldioxidneutrala transporter än någon annan.

Det är upplagt för huvudbry vad gäller framtida infrastruktur. Ska vi bygga laddstolpar för batterier eller tankställen för vätgasdrivna bränsleceller?

Biltillverkarna är inte överens. I ena ringhörnan Tesla, som tror på batterier, i andra ringhörnan Toyota, som tror på vätgas.

SN Honda FCX 2

Hondas bränslecellsbil, FCX Clarity, finns i ute i storskaliga tester runt om i världen. Helt klar för serieproduktion, men Honda väntar på nya tankställen för vätgas.

Världens biltillverkare är överens om att elbilar är framtiden. Vad man inte är överens om är hur energin till elmotorerna ska lagras i bilarna. Under några år har det varit fokus på elbilar med batterier för energilagring. Nissan, Renault och naturligtvis Tesla är entusiastiska till den här tekniken. Toyota är däremot mycket kallsinniga. De är övertygade om att vätgas är bästa sättet att lagra energin som behövs för att driva framtidens elbilar.

Är man en av världens största biltillverkare och dessutom en föregångare när det gäller energieffektiva bilar med låg miljöpåverkan, läs bensin/el-hybrider, kan man kosta på sig att ha ett gott självförtroende när det gäller teknikutvecklingen. Toyota har bestämt sig för att sluta tillverka elbilar med batterier. Undantaget är laddhybrider som Toyota Prius plug-in och små cityfordon som I-road.

Bengt Dalström

Bengt Dalström, informationschef på Toyota och Lexus i Sverige.

– Vi ser inga tecken på att teknikutvecklingen när det gäller batterier ska göra det möjligt att tillverka elbilar med enbart batterier som energilagring till rimligt pris under överskådlig tid, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige.

Toyota vill i klartext ge världen budskapet att det är hög tid att bygga upp en infrastruktur med vätgasproduktion och tankställen för vätgas. Man skulle kunna beskriva det hela som en tuff cross-checking på hela laddinfrastruktur-lobbyn.

– Tekniken med bränsleceller och vätgas fungerar dessutom även för tunga fordon, fortsätter Bengt.

Samtidigt som allt fler länder följer i norska hjulspår, och planerar för en laddinfrastruktur som gör det möjligt att resa kors och tvärs med batterielbilar, börjar Toyota serieproducera sin bil med bränsleceller. Priset är en chock för alla som tvivlat på om vi överhuvudtaget någon gång kommer att köra bilar som tankas med vätgas. Nya Toyota FCV, som bilen kallas kostar i Japan motsvarande cirka 600.000 kronor, vilket närmast kan beskrivas som en halvering av priset för närmaste konkurrenten, eller rättare sagt enda konkurrenten, Hyundai ix35. Räckvidden sägs vara 70 mil.

Rent tekniskt är en bränslecellsbil en elbil där elektriciteten inte lagras i batterier utan produceras lokalt i bilen med hjälp av en bränslecell där vätgasen reagerar med syret i luften och producerar elektricitet och vatten. Här Toyotas FCV under skalet.

Rent tekniskt är en bränslecellsbil en elbil där elektriciteten inte lagras i batterier utan produceras lokalt i bilen med hjälp av en bränslecell där vätgasen reagerar med syret i luften och producerar elektricitet och vatten. Här Toyotas FCV under skalet.

För att få lite perspektiv på den här situationen kan vi ta Volkswagen som exempel. De är extremt duktiga på att följa utvecklingen och göra snabba vägval för att hitta rätt på stigen mot ny och miljövänligare teknik. För runt fem år sedan gick Volkswagen ut med att man nått omfattande genombrott när det gäller bränslecellstekniken. Sedan blev det tyst. Det talades mest om snåla dieslar för att under 2014 mer och mer fokusera på elbilar med batterier. Framför allt laddhybrider. Längs vägen tog man fram en av dagens bästa motorer för etanoldrift.

Mercedes tillhör också pionjärerna när det gäller bränsleceller. Man har tagit fram en rullande prototyp baserad på gamla B-klass. Här vid E-ons tankställe i Malmö där region Skåne fått mycket skäll för att de köpte en vätgasdriven Hyundai efter det att E-on slagit igen sin mack.

Mercedes tillhör också pionjärerna när det gäller bränsleceller. Man har tagit fram en rullande prototyp baserad på gamla B-klass. Här vid E-ons tankställe i Malmö där region Skåne fått mycket skäll för att de köpte en vätgasdriven Hyundai efter det att E-on slagit igen sin mack.

Mercedes har länge varit inne på bränslecellsspåret, men samtidigt garderat med batteribilar och laddhybrider. BMW tittade på vätgasen som drivmedel i förbränningsmotorer ett tag innan man tog fram sina i-modeller med olika former av eldrivning i kombination med batterier för energilagring. Nissan och Renault har fullt fokus på elbilar med batterier, medan Honda har fullt fokus på elbilar med bränslecell.

Mitt i allt detta behöver vi handlingskraftiga politiker som gör pragmatiska satsningar för miljön. I Sverige skulle det snabbaste sättet att minska personbilarnas miljöpåverkan utan tvekan vara att verka för en storskalig introduktion av laddhybrider som drivs med el och ett biodrivmedel som etanol eller biogas. Haken är att det här är tekniker som har svårt att slå igenom internationellt, vilket betyder att biltillverkarna inte lägger så mycket krut på att tillverka de här bilarna.

– Vi har slutat att bygga bilar som anpassas till kortsiktiga politiska önskemål i Sverige sa en luttrad informationschef på Volvo, Bo Larsen, när jag en gång frågade varför man inte tog fram en egen gasbil.

Frågan som återstår är om det är politikerna, forskarna eller bilindustrin som styr utvecklingen mot framtidens bilar. Toyota har i alla fall sin bild av framtiden klar. Bilar i storleksordningen Toyota Auris och uppåt blir vätgasdrivna och mindre bilar ersätts med små personliga en- eller tvåsitsiga batterifordon för pendling. En lösning som också minskar trängseln i storstäderna.

Instrumenteringen i Honda FCX Clarity påminner om den i en elbil. Tankmätare istället för räckviddsmätare dock.

Instrumenteringen i Honda FCX Clarity påminner om den i en elbil. Tankmätare istället för räckviddsmätare dock.

– Vi tror att miljövänliga fordon bara kan ha en avgörande positiv effekt på miljön om det är många som väljer att använda dem, sa Yoshikazu Tanaka produktchef på Toyotas produktplanering när bränslecellsbilen visades på bilmässan i Geneve i våras. Bränslecellsbilen och laddhybriden kan introduceras brett och har motsvarande användbarhet som dagens bensin- och dieselbilar.

Honda har tagit fram pilotanläggningar där man producerar vätgas för bränslecellsbilar med hjälp av solenergi. Anläggningar som kan verka helt fristående från vårt vanliga elnät.

Honda har tagit fram pilotanläggningar där man producerar vätgas för bränslecellsbilar med hjälp av solenergi. Anläggningar som kan verka helt fristående från vårt vanliga elnät.