Nyheter

Reportage

Nissan Leaf imponerar även efter 15000 mil

SN Nissan Leaf 15 141202

– It´s very simpel, säger han, Mannen med det franskklingande namnet Jean-Pierre Diernaz.

Han ska frälsa världen från oljeberoende, buller och växthuseffekten. Det som är enkelt är att förstå elbilens fördelar. Jean-Pierre är Nissans elbilsansvarige för Europa. Han vet, han lovar, han garanterar att elbilen är framtiden. Today we have young people who takes their driving license in an electric car. Believe me, they´ll never ever want´s to drive a noisy car that has gears to shift, skrattar han.

Nissan Leaf serietillverkas på samma lina som Qashqai i Sunderland-fabriken.

Nissan Leaf serietillverkas på samma lina som Qashqai i Sunderland-fabriken.

Vi har fått uppleva en saga som blev sann. Sagan om elbilen som tog död på myterna. Först kom norska Think. Svensk media skrev att vi borde tänka om, och titta på Norge där man tillverkar framtidens bil. Så kom Mitsubishi iMiev. Otrolig smidig och användbar elbil.

Think föll på bristande komfort och kvalitetskänsla. iMiev föll på en missad stjärna i Eur-NCAP. Så kom Nissan Leaf. Första elbilen med fem stjärnor i Euro-NCAP och rymlighet som en VW Golf. Nu har flera Leaf rullat mer än 15 000 mil och vi kan se hur modellen mognat.

Nissan har ända sedan starten loggat användardata för de sålda elbilarna. Nu har flera av bilarna passerat en körsträcka på 15 000 mil och ingen av dem hade mindre än 92 % av batteriets kapacitet kvar när vägmätaren slog över till 15 001 mil. Sannolikheten att Nissan når målet med minst 80 % kapacitet efter 20 000 mil är ganska övertygande. Det betyder bättre andrahandsvärde och en kostnadskalkyl som gör elbilen än mer konkurrenskraftig.

wSN Nissan Leaf 14 141202

– It´s going to be a lot more range, fortsätter han och lovar på stående fot att räckvidden för nästa generation Leaf kommer att vara avsevärt bättre.

Personligen minns jag forskare som lovade en dubblering av räckvidden i femårscykler för sju år sedan. Det blev kanske 15 % på de sju åren, så jag är skeptisk. Så skeptisk att jag erbjuds en guidad tur i framtidsfabriken. Med framtidsfabriken menar jag hjärtat av Nissans batterifabrik i Sunderland i Tyne City area. Där får jag lära mig om Nissans egenutvecklade litiumjonbatterier som tack vare stora anoder och katoder tål återkommande snabbladdningar utan överhettning och utmattning.

wSN Nissan Leaf 16 141202

– Leaf-owners are doing many more miles with their electric cars, konstaterar Jean-Pierre och visar siffror som visar att de som äger både en eldriven Nissan Leaf och en annan bil med förbränningsmotor kör mest med elbilen.

Nissans statistik visar att i de familjer där man äger båda biltyperna körs det i snitt 1 664 mil per år med elbilen och 930 mil per år med den bilen som har förbränningsmotor.

– More and more buyers are buying Nissan Leaf because the environmental issues are more obvious today, säger han och visar på svarta rubriker om luftföroreningar.

Nissans statistik visar att påtagliga miljöhot ökar efterfrågan på elbilen. 30% av alla köpare säger att miljön är det viktigaste argumentet. 35% väljer Leaf för att de är teknikintresserade och gillar tekniken. Det mest uppseendeväckande är att en tredjedel av köparna gör det av ekonomiska skäl. Den totala ägarkostnaden är lägre för elbilen.

Slutligen lämnar Jean-Pierre Diernaz ett besked som gör ekonomin i att äga en elbil avsevärt bättre, men det är hemligt till den 8/12, så jag återkommer.