Nyheter

Reportage

VW Golf med bränsleceller

VW Golf hymotion 2Volkswagen Golf är och tycks förbli den bil som erbjuds med flest drivlinor. För drygt ett halvår sedan ritade Toyota om kartan för framtidens drivmedel när man lanserade sin elbil med vätgas för energilagring i Japan. Priset var överraskande lågt och resten av bilvärlden tog en konstpaus. Volkswagen har länge tittat på den här lösningen och svarar nu med sin Golf Sportscombi HyMotion för att demonstrera hur bränslecellsdrift kan implementeras i deras MQB-plattform. 
Volkswagen ser Vätgas som ett bra alternativt drivmedel, men enbart om den energi som används vid framställningen kommer från förnybara energikällor.  Volkswagens inställning är att det innan en marknadsintroduktion måste finnas en fungerande infrastruktur för vätgas. Det betyder inte enbart ett uppbyggt nätverk av tankställen utan också produktion av själva vätgasen. 
Volkswagen Golf finns idag med alla tänkbara drivlinor från diesel/bensin/fordonsgas/etanol i förbränningsmotorer, över kombinationer i laddhybriden till rent eldrivna e-Golf. Grundinställningen är att alternativ teknik ska finnas i serieproducerade bilar. När det gäller Golf Sportscombi HyMotion är integrationen precis lika viktig som den är för eldrivna e-Golf och för Golf GTE som är en laddhybrid. Bränsleceller ska också kunna integreras i en serietillverkad modell som har alla egenskaper en bilförare behöver och som finns att köpa till ett överkomligt pris.
Det var med det uppsatta målet som Volkswagen byggde flera forskningsfordon baserade på den amerikanska versionen av Passat. I den sitter samma typ av drivkomponenter som i Golf Sportscombi HyMotion. 
De bränslecelldrivna Passat-bilarna testas just nu på gatorna i Kalifornien.
VW Golf hymotion 1
Den framhjulsdrivna Golf Sportscombi HyMotion klarar 0-100 km/h på 10 sekunder. Vätgasen lagras säkert i fyra avancerade kolfibertankar, som sitter placerade under bilen – vilket sparar utrymme. Deras bränslekapacitet möjliggör en körsträcka på cirka 500 kilometer. Att tanka bilen tar inte mer än tre minuter. 
De viktigaste drivkomponenterna i Golf Sportscombi HyMotion har utvecklats av Volkswagen Group Research i Tyskland. Bränslecellsystemet, som utvecklar en kraft av 100 kW, konceptualiserades av Volkswagens tekniska center för eldrift. I tillägg har denna konceptbil ett högvolts litium-jon-batteri som lagrar rörelseenergin som skapas vid regenerativ inbromsning. Batteriet hjälper också till vid uppstartsfasen av bränslecellerna och ger dessutom extra kraft vid maximal acceleration med bilen. Bränslecellerna och batteriet driver en elmotor som hämtats från e-Golf.
Den mekaniska designen för denna innovativa bil är baserad på det modulära byggsystemet MQB som Volkswagen utvecklat och som används i hela koncernen. Tack vare MQB är Golf inklusive Sportscombi-versionen världens första modellserie att kunna produceras med alla tillgängliga drivtekniker. Idag finns Golf redan tillgänglig med bensinmotorer (TSI), diesel (TDI), gasdrift (TGI), som elbil (e-Golf) och som laddhybrid (Golf GTE). Ingen annan bilmodell kan visa upp den typen av variation.