Nyheter

Reportage

Bosch tror på elektrifiering tillsammans med förbränningsmotorer

Bosch vill göra livet lättare för elfordonsanvändare.

Bosch vill göra livet lättare för elfordonsanvändare.

Trots det för närvarande låga oljepriset fortsätter utvecklingen av elektriska drivlinor i en rasande takt. Tyska Bosch, som är en huvudaktör när det gäller elektrisk utrustning och elektronik för bilar, räknar med att minst 15 procent av alla nytillverkade bilar i hela världen kommer ha åtminstone en hybriddrivlina år 2025.  Bosch spår också att alla batterier år 2020 kommer att leverera dubbelt så mycket energitäthet för halva den nuvarande kostnaden. En spådom som om den slår in kommer att skapa helt nya kalkyler för elbilar med batterier som energibärare.

EU har satt upp tuffa CO2-mål för 2021. Detta, tillsammans med en fortsatt stark försäljning av suvar och bilindustrins bättre marginaler på dessa något dyrare bilar, ser Bosch som en utmärkt marknad för sina hybriddrivlinor. De kan mycket väl bli standard för stadsjeepar. De tuffa klimatmålen kommer även att ge diesel- och bensinmotorer en extra skjuts.

– Elektrifieringen tar förbränningsmotorerna till nya höjder, säger Dr Volkmar Denner, VD för Robert Bosch GmbH.

w1-UBK-20832

– Med elektriskt stöd, kommer framtidens förbränningsmotorer att förbruka betydligt mindre bränsle och bli ännu renare. Samtidigt kommer det extra vridmomentet från elmotorn att addera mer körglädje. Dessutom kommer fallande batteripriser göra hybrider betydligt mer tillgängliga för alla, fortsätter han.

Denner använder exemplet med Kina för att visa hur viktigt det är i en massmarknad att elbilar är lämpliga för dagligt bruk. Det finns redan mer än 120 miljoner e-skotrar på Kinas vägar, och det är Bosch som leverera de elektriska hjulnaven. Med en topphastighet på 40 kilometer i timmen, är den här typen av transport populärt i megastäder då de passar trafikförhållandena och är tillräckligt för vardagsresor.

– Anledningen till att dessa tvåhjulingar är en sådan framgång är att de passar de kinesiska pendlarnas behov perfekt, säger Denner. Nu är uppgiften att göra liknande skräddarsydda lösningar möjliga för bilar också.

Bosch tillhör de företag som tror på elbilen med batterier som framtidens lösning och man tror att vägen dit går över hybrider och laddhybrider. Det gäller dock att göra det smidigt, enkelt och pålitligt för användaren för att det ska slå igenom.

– Elektriska bilar är bra, men uppkopplade bilar är bättre, konstaterar Denner och syftar på det betalsystem och bokningssystem som Bosch Software Innovations tagit fram.

Systemets kärna är en app för smarta mobiltelefoner. En app där man letar laddats, bokar den och betalar för laddningen på ett enkelt sätt med hjälp av Pay Pal. I Boschs programvara finns möjligheten att koppla söka och använda 80 procent av alla laddpunkter i Tyskland.

w1-EB-19739

I Boschs filosofi ingår också tanken på att en lösning som ger mervärde i form av fyrhjulsdrivning i suvar, och därmed bättre framkomlighet och ökad säkerhet, eller den ökade körglädje och bekvämlighet som man åstadkommer med cyklar som kompletteras med Boschs eldrivna. Denner talar om elektrisk medvind när han beskriver Boschs e-bike drivlina. En teknik som gör Bosch till den största europeiska leverantören när det gäller elcyklar.