Nyheter

Reportage

La Poste testar bränsleceller i 4,5 tons Renault

wla-poste_renault_maxity_electric_hydrogen_3

Vi har varit på besök hos La Poste tidigare. Franska Posten driver en mycket målmedveten linje där målet är eldrivna fordon. Det handlar om allt från elcyklar och skotrar till de eldrivna Citroën Berlingo vi var nere och tittade på. Nu har man även en eldriven tyngre lastbil med bränslecell som räckviddförlängare i flottan.

Bilen som nu rullar i La Postes tjänst i franska Dole är en 4,5 tons Renault Maxity Electric. Det hela är ett fältförsök, i samarbete med Renault, som kommer att pågå i minst ett år. Orsaken till att man valt just Dole är att platsen är känd för sitt tuffa vinterklimat, vilket ger testen ytterligare en dimension då elfordon har problem med räckvidd och värme. Bränslecellen som drivs med vätgas dubblar bilens räckvidd till 20 mil och spillvärmen från bränslecellen används för att värma förarutrymmet. Bilens elmotorer får ström både från batterierna, som räcker till 10 mils körning, och bränslecellen.

Det handlar alltså om en elbil med batterier som konverterats till en laddhybrid med bränslecellsteknik. Vinsterna med den här lösningen är två. Man får den längre räckvidden och bilen kan tankas med vätgas snabbare än den kan snabbladdas med elektricitet. Vätgasen används sedan för att ge elektricitet med hjälp av bränslecellen där luftens syre reagerar med vätgasen och det bildas vatten samt elektricitet. Motorn får i grunden sin elektricitet från bränslecellen, men hämtar ökad kraft från batterierna när det behövs. Batterierna kan laddas från elnätet och de får laddning vid retardation då elmotorn används som generator, men de kan också laddas via bränslecellen när bilen står stilla.

wla-poste_renault_maxity_electric_hydrogen_2

Både bränsleceller och batterier är dyra, men genom att låta båda teknikerna samarbeta har man kunnat välja en ganska liten bränslecell och samtidigt inte behövt montera ett jättestort batteripaket. Bränslecellen är levererad av Symbio FCell och den kan som mest leverera 20 kW till bilens drivlina.

– Det här fordonet genererar inget buller och de enda avgaserna är vattenånga, säger Karine Forien, som är ansvarig för Renaults satsning på energieffektivisering. 20 mils räckvidd gör det idealiskt för daglig distributionskörning i stadsmiljön och även ut till förorterna. Vårt mål med det här fordonet är att hjälpa Europa storstäder i kampen mot luftkvalitets- och bullerproblemen.

– Vi räknar med att den här typen av fordon ganska snart även är ett ekonomiskt försvarbart alternativ till dagens fordon, tillägger hon.

 

Fakta

– Totalvikt: 4,5 ton

– Lastkapacitet: 1 ton.

– Räckvidd: upp till 200 km (100 km på energi lagrad i batterierna batteries + 100 km på energi lagrad i vätgasen)

– Maxhastighet: 90 km/h

– Robotiserad automatisk växlelåda som kan växlas manuellt

– Asynchron electrisk motor: 400 V / 47 kW

– Max vridmoment vid start: 270 Nm

 

Batterier:

– Maximal energilagring: 42 kWh

– Lithiumjon / järnfosfat teknologi (Valence Technology)

– 4 batteri pack, totalvik 400 kg

– Total laddtid inklusive batteribalansering och uppstart/asvlut: 7 timmar

– Laddare finns i bilen och den är anpassad för trefasuttag.

 

Vätgas/bränslecell:

– Maximal energilagring: 45 kWh

– Bränslecell effekt: 20 kW

– 2 bränslecellstankar med en kapacitet på 75 liter vardera gör det möjligt att lagra 4 kg H2 med ett tryck på 350 bar

– Total vikt bränslecell och vätgastankar: 300 kg