Nyheter

Reportage

Batterielbilen får ökad betydelse för infrastrukturen

– Vi kommer att införa en utsläppsfri zon i centrala Amsterdam från och med 2025, säger Art van der Giessen, som är utvecklingsansvarig i Amsterdam och projektledare för projektet: Amsterdam Electric.

– Vi kommer att införa en utsläppsfri zon i centrala Amsterdam från och med 2025, säger Art van der Giessen, som är utvecklingsansvarig i Amsterdam och projektledare för projektet: Amsterdam Electric.

Nissan är den biltillverkare som leder och har lett utvecklingen av batterielbilar. Nu tar Nissan flera steg för att stärka argumenten att välja elbil med batterier som energibärare. Man lovar dubblad räckvidd inom några år, och sätter ett oväntat lågt pris på batteribyte där man även antyder att det kommer att gå att uppgradera till nya batterier med högra kapacitet i framtiden. Samtidigt har man samlat på sig en mängd fakta om de användare som idag använder Nissans elbilar och de bilar de använder.

Nissan har egen batteritillverkning, där man investerat 4 miljarder dollar, vilket är lika mycket som fyra resor till och från månen med Apollo, och är inne på den andra generationen av Nissan Leaf där man ökat räckvidden med hjälp av en förfining av tekniken som exempelvis en värmepump för återvinning av värmen i friskluften. Statistik från brittiska taxiförare pekar samtidigt på att batterierna håller längre än väntat.

Första gången jag körde Nissans elbil var det en prototyp byggd i någon kubisk japansk bil. Redan då, för knappa tio år sedan, talade Nissan om framtida infrastruktur med vindkraftparker, prioriterad elbilsparkering, trådlös induktiv laddning av elbilar och så vidare.

Det som imponerar med Nissan är att man har en bred och övergripande syn på hur man tänker sig ett framtida samhälle med eldrivna bilar. Idag talar Nissan om stadsplanering, gör analyser om vilka bilar som körs mest i städer, hur de används och laddas, samt vilka faktorer som påverkar bilköparna.

Idag skissar Nissan på en framtid där batterielbilarna även kommer att fungera som energilagring för stöttning av elnäten vid maxbelastning. Man talar om smartgrids och menar ett elnät med datorstödd eldistribution där batterielbilarna är anslutna och kan laddas vid lägsta elpriserna, då det är hög elproduktion och låg förbrukning, för att sedan skicka tillbaka elen in i nätet när det omvända gäller. Det minskar belastningen på elnäten och kostnaderna för det vi kallar elproduktion på marginalen.

Det riktigt spännande i Nissans tankegångar är att batterielbilen blir en del av den tekniska lösningen på problemet som så länge varit ett argument mot elbilar. Det här med ökad elförbrukning som en konsekvens av fler elbilar och en ökad användning av kolkraftverk vid maximal belastning. Det ger också ägarna av batterielbilar en inkomstkälla då de kan köpa el till lägsta pris och sälja när priset ligger på topp.

Rent praktiskt så är det tänkt så att elbilsanvändaren programmerar sin elbil med hjälp av sin smarta mobil. Hen skriver in när bilen behöver vara uppladdad till max och hur lågt hen kan tänka sig att laddningen som lägst får vara. Sedan styr datorn i elnätverket hur strömmen används. Det kan exempelvis vara så att hen behöver ha bilen maxladdad vid 07.00, men kan vill ha minst 50% laddning under natten. Det kan också vara så att hen ska på semester i två veckor och då kan tillåta maximal uppladdning när elpriset är lägst och sedan sälja upp till 95% av elen när priset är som högst. Optimalt skulle detta betyda att 20 kWh kan säljas per dygn. Skiljer priset 3:-/kWh mellan inköp och försäljning blir det en intäkt på 60 kronor per dygn under semestern och det betyder 840:- i vinst under semestern.

Redmer van der Meer, som är ansvarig för affärsutveckling inom Nissan

Redmer van der Meer, som är ansvarig för affärsutveckling inom Nissan

Nissan beskriver också hur detta kan öka vinsterna för exempelvis vindkraftproducenterna som även får avsättning för överskottselen vid maxproduktion då elnätet inte klarar av att ta emot all ström som genereras, eller strömmen helt enkelt inte behövs.

Vem är då kunden som köper en Nissan Leaf?

– Det är samma kund som väljer andra kända varumärken som Apple, Zara, Lacoste och IKEA, säger Redmer van der Meer, som är ansvarig för affärsutveckling inom Nissan. De är teknikintresserade, välutbildade och ser filmer som James Bond i Skyfall,

Miljöintresserade, antar jag?

– Visst är de miljöintresserade, fortsätter han, men överst på listan av kundernas skäl att välja en Leaf ligger tekniken. Teknikintresset antar jag. Därefter kommer glädjande nog den totala ägandekostnaden. Vi vet att det är billigt att köra elbil, men vi har haft svårt att nå ut med budskapet.

Gäller detta Norge är det lätt att förstå?

– Vår undersökning gäller hela Europa, så Norge är naturligtvis en viktig bit, svarar Redmer, men 33% av alla som köpte en Leaf i  Europa angav ägarkostnaderna som det viktigaste. Det var 18% som angav inköpspriset som viktigast. Antar att det är i huvudsak norrmän.

Miljöintresset då?

– Trettio procent av våra kunder anger miljön som viktigaste skälet och här känner vi oss trygga i att bilkunderna tänker elbil när de vill värna miljön, förklarar Redmer. Vi har gjort en undersökning av trafiken på våra web-sajter och ser en riktig topp i intresset för våra elbilar efter att media rapporterat om luftföroreningar i stora städer.

Problemen med luftföroreningar och buller i större städer har snabbt seglat upp som en riktig boost för elbilsförsäljningen. Paris förbjuder äldre dieselbilar, tunga lastbilar såväl som personbilar och bussar i centrala Paris. Scootrarna möter samma öde och borgmästaren säger att alla dieselbilar ska bort från centrala Paris från och med 2020.

Medan vi i Sverige förbjuder dubbdäck på några gator i några städer ger högsta domstolen i Storbritannien order till regeringen att lösa problemen med luftkvaliteten för att nå ner till EU:s gränsvärden. Här får dieselbilarna skulden och fokus ligger på NOx-utsläppen. Sammanlagt är det 16 brittiska städer som förväntas få tuffa begränsningar för dieselbilar. I Ankara förbjuds alla förbränningsmotorer i centrum och staden köper in över 1000 eldrivna bussar.

Art van der Giessen

Art van der Giessen

– Vi kommer att införa en utsläppsfri zon i centrala Amsterdam från och med 2025, säger Art van der Giessen, som är utvecklingsansvarig i Amsterdam och projektledare för projektet: Amsterdam Electric. Vi ska också ha 4 000 publika laddplatser i Amsterdam senast 2018.

Art berättar om gjorda undersökningar som visar på viktiga målgrupper när det gäller att få bukt med luftföroreningarna och det är tunga fordon, som bussar och lastbilar, samt taxi och företagsbilar med långa körsträckor. Amsterdam inför därför subventioner för eldrivna bilar där personbilar, taxibilar och lätta transportbilar får ett stöd på €5 000 vardera. Tunga lastbilar får ett stöd på €40 000.

Exempelvis kör flyttfirman Aad de Wit två tunga lastbilar som drivs med elmotorer med batterier som energibärare.  De har en räckvidd på 15 respektive 25 mil.

David Yong driver Taxi 203020 och C&C Taxis i skotska Dundee, eller Dùn Dèagh som staden heter på gäliska. Han har en eldriven taxiflotta på 6 Leaf och en e-NV200.

David Yong driver Taxi 203020 och C&C Taxis i skotska Dundee

David Yong driver Taxi 203020 och C&C Taxis i skotska Dundee

– Vi har kört sammanlagt 45 000 mil med våra eldrivna taxis, säger David. Vi är nöjda, kunderna är nöjda, vi kan räkna hem affären med vinst tack vare 40% lägre underhållskostnader och betydligt lägre drivmedelskostnader. Dessutom är det coolt att köra eltaxi.

Hur ser det ut med batterikapaciteten efter så många mil?

Julien Fouchet

Julien Fouchet

– Taxi Electric, här i Hamburg, har 22 Leaf-taxi som sammanlagt rullat 250 000 mil, berättar Julien Foucher, som är Nissans marknadschef för elfordon i Europa. Några av bilarna har rullat över 15 000 mil och ingen har tappat mer än 8% av kapaciteten.

David Young ler triumferande. Han är inte imponerad av holländarna.

– Det här meddelandet fick jag från en av mina chaufförer, säger han och plockar upp telefonen med ett mms. 75511 felfria miles och fortfarande 98% batterikapacitet, står det. 2-3 snabbladdningar per dag.

75511 miles motsvarar dryga 12 000 mil.

Julien ler och låter sig överbevisas om britternas pålitliga elbilar. Han noterar belåtet att det är bättre än vad Nissan förväntat sig och att den höga kapaciteten bibehållits trots så många snabbladdningar.

Så slutligen kommer vi till frågan om Litium.

– Tillgången är begränsad, det vet vi, svarar Julien. Vi fokuserar i nuläget på återvinning, återanvändning och nya användningsmöjligheter typ energilagring. Vi har en återvinningsgrad på mer än 90%. Dessutom forskar vi naturligtvis på att kunna minska användningen av litium i batterierna och kanske till och med byta till någon annan råvara.

– By the way, avslutar Redmer. Oljan håller också på att ta slut och den är svårare att återvinna.

Nissan har idag en bred palett med elbilar från Leaf till e-NV200 i olika versioner. Den senare finns som skåpbil, femsitsig personbil och marknadens första sjusitsiga eldrivna personbil. Dessutom finns en speciell taxiversion. Nissan har tillsammans med samarbetspartnern Renault de flesta modeller av elbilar att välja på. Renault har den unika lilla fyrhjuliga och tvåsitsiga Twizy, femsitsiga Zoe i VW Polo-storlek och på vissa marknader sedanen Fluence. Dessutom erbjuder Renault sin skåpbil, Kangoo, i flera olika versioner där även en femsitsig personbil ingår.