Nyheter

Reportage

Vätgastankställe i Göteborg glädjer norrmän och Powercell

Infrastrukturministern Anna Johansson klipper bandet och inviger Woikoskis tankställe för vätgas i Göteborg

Infrastrukturministern Anna Johansson klipper bandet och inviger Woikoskis tankställe för vätgas i Göteborg

Nu har nätet av tankställen för vätgas knutits samman mellan Norge och Tyskland. Det är det finska företaget Woikoski som satt upp ett tankställe vid svenska Powercells lokaler på Ruskvädersgatan i Göteborg. Det betyder två saker. För det första kan numera norska vätgasbilsägare köra hela vägen ner till Tyskland utan att behöva skicka bilen med färja och för det andra får Powercell tillgång till vätgas precis vid sina lokaler.

Powercell är ett avknoppningsföretag från Volvo som sysslar med bränsleceller i olika former. Dels jobbar man med att ta fram bränsleceller till fordon men också till reservkraft. Idag är man inblandade i samarbetsprojekt med tyska Volkswagen och BMW. På plats i Göteborg fanns vätgasdrivna Hyundai ix35 och Toyota Mirai för provkörning liksom en vätgasdriven gaffeltruck också från Toyota.

Powercell har även levererat anläggningar som producerar elektricitet till exempelvis basstationer för mobiltelefoni och nu senast till en norsk matvarukedjas kylbilar.

– En dieselmotor som står och går på tomgång för att producera el till ett kylaggregat är inte speciellt energieffektivt, sa Per Wassén vd för Powercell. Med vår bränslecell sparar man energi och slipper bullret. Vår norska kund räknar med att snabbt kunna räkna hem den här investeringen.

Powercell har även tagit fram en anläggning för att kunna producera vätgas av diesel. Med den lösningen i kombination med en bränslecell i en kylbil räknar man med att kunna halvera dieselåtgången.

Infrastrukturministern, Anna Johansson klippte bandet och förklarade anläggningen invigd innan hon lämnade över ordet till miljöpartisten Birgitta Losman som representerade Region-utvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen. Birgitta framhöll Göteborg som föregångare när det gäller miljösmarta lösningar som så väl behövs om vi ska bli fossilbränsleoberoende.

Infrastrukturministern Anna Johansson tror på vätgasen som ett av framtidens drivmedel. Framför henne en av Powercells bränsleceller.

Infrastrukturministern Anna Johansson tror på vätgasen som ett av framtidens drivmedel. Framför henne en av Powercells bränsleceller.

– Vi kommer att behöva en rad olika lösningar, sa Anna Johansson, och jag ser vätgasen som en lösning med stor potential att bli ett avgörande drivmedel för framtidens fordon.

Hon framhöll också Göteborgs-regionens betydelse för den svenska industrin och möjligheterna att exportera miljöteknik.

– För oss betyder det här att vi nu har en vätgas-väg som ger oss möjligheten att köra på den rena vätgasen ner i Europa, sa norskan Anette Solli från Akershus fylkeskommune.

Hon berättade att man nu gör en extra satsning på vätgasbilarna i Norge, där det redan i dag finns en vätgas-väg mellan Oslo och Stavanger.

– Vi har så många batterielbilar i Norge så att vi kan inte längre ge dem tillgång till kollektivkörfälten, förklarade hon. Det kan vi däremot ge vätgasbilarna som tack var det blir extra intressanta.

Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige, talade sig varm för vätgasen som framtidens drivmedel både för personbilar, bussar och tunga lastbilar samt truckar och arbetsfordon. Han berättade att det finns flera områden inom industrin där vätgasen idag är en outnyttjad biprodukt som mycket väl kan tas till vara och öka lönsamheten.

– När det gäller stora företag med många gaffeltruckar betyder en övergång till vätgasdrivna truckar exempelvis att truckarna kan användas kontinuerligt eftersom de kan tankas på några minuter istället för att stå flera timmar för laddning av batterierna.