Nyheter

Reportage

Audis framtidsstudier provkörda

wSN Audi Q7 e-tron 3

Audi tar elmotorn till hjälp för att kunna hålla bränsleförbrukningen nere i nya Q7, som nu kommer som laddhybrid. Rent tekniskt handlar det om fyrhjulsdriven bil med en dieselmotor i kombination med en elmotor. Båda motorerna arbetar via automatlådan och driver båda axlarna via en Torsen-differential. Sammanlagt ger de 275 kW/373 hk.

Den här tekniken skiljer sig från den Volvo använder i sina laddhybrider där elmotorn driver bakaxeln medan förbränningsmotorn driver framaxeln. Båda lösningarna har sina fördelar, men Audis lösning ger mer förutsägbara köregenskaper då Volvon beter sig olika beroende på valt körprogram. Exempelvis blir det väldigt kraftiga lastväxelreaktioner när bilen körs enbart framhjulsdriven, medan bilen blir stabilare med fyrhjulsdrivningen. Det upplevs som ett kraftigt ryck i ratten i Volvon vid exempelvis en omkörning, om man inte valt fyrhjulsdrivning.

Audi har tagit fram en ny plattform för sina modeller med längsmonterad motor. I laddhybriden Q7 sitter förbränningsmotorn i serie med elmotorn och efter dem växellådor och differentialer. Batteripaketet är monterat under lastutrymmet längst bak.

Audi har tagit fram en ny plattform för sina modeller med längsmonterad motor. I laddhybriden Q7 sitter förbränningsmotorn i serie med elmotorn och efter dem växellådor och differentialer. Batteripaketet är monterat under lastutrymmet längst bak.

Audis lösning med motorerna i serie över samma drivlina i den nya plattformen man tagit fram för fordon med längsmonterad motor är en mycket tilltalande lösning ur förarens perspektiv. Bilen är oerhört neutralstyrd, på gränsen till överstyrd med mesta kraften på bakaxeln. Det betyder i praktiken att den kan köras som en bakhjulsdriven bil med ett svagt bakvagnssläpp när det är halt, läs exempelvis på snö. Detta utan risk för att det går överstyr. Tekniken tillåter bara ett visst hjulspinn innan mer kraft läggs på framaxeln och bilen blir stadig som ett gammalt ånglok.

wSN Audi Q7 e-tron 1

Bilen har ett intelligent styrsystem som styr utnyttjandet av de båda motorerna och batterierna laddning så att bilens förbrukning blir så låg som möjligt. Navigationen användes för att styra drivlinan så att rätt motor används i rätt situation och styra tekniken så att det finns ström i batterierna om det ser ut att bli kökörning. Elmotorn är nämligen mer effektiv än dieseln där medan dieseln är mer effektiv när det går fort eller är en seg uppförsbacke.

Räckvidden på el uppges till 56 km, vi kom 36 km. När vi sedan körde bilen från tomma batterier fick vi en snittförbrukning på 4,4 liter/100 km. Riktigt bra. Nu är den här laddhybriden, som kostar dryga 800.000 kronor när den kommer till Sverige, bara ett steg på vägen mot den helelektriska drivlinan.

Audi e-tron quattro koncept

Audi e-tron quattro koncept

– Vi vet att många av våra kunder vill ha en Quattro och att den ska vara god för minst 200 km/t, säger Günther Fischhaber när han presenterar en blå kombi med stora hjulhus och en lysande logga i grillen som säger e-tron.

wSN Audi e-Quattro 1På Audi är man med andra ord övertygade om att man kommer att kunna erbjuda fyrhjulsdrivna bilar med elektriska drivlinor även i framtiden. Så sent som i september visade Audi sin e-tron quattro koncept. En studie i hur man tänker sig att framtidens Audi A4 Allroad skulle kunna se ut och då med elmotorer och batterier på sammanlagt 95 kWh för en räckvidd på 50 mil.

Alla vet vi att batterier är dyra och komplicerade så frågan är hur Audi tänker sig framtidens batteriteknik. Det enda svaret vi får på den frågan är dock väldigt lovande. Audi jobbar hårt för att förbättra batteritekniken och få ner kostnaderna. Siktet är inställt på 100 € per kWh, vilket är runt halva det priset vi ligger på idag.

Vi fick chansen att prata med Audis tekniker om projektet och en mer ingående analys av bilen som lovar så mycket. Det handlar om en fyrsitsig fyrhjulsdriven kombi med 4 individuella stolar och gott om utrymme i kupén som kunnat utformas annorlunda då det inte finns något vanlig drivlina som tar plats. Batterierna är placerade i golvet, vilket ger en extremt låg tyngdpunkt, framaxeln har en elmotor och bakaxeln har två. Detta för att man ska kunna erbjuda ”torque vectoring”, en teknik som går ut på att mer kraft läggs på ytterhjulet vid kurvtagning för bättre vägegenskaper. Samtidigt får man full drivkraft på båda bakhjulen när det behövs.

Audi e-tron quattro koncept

Audi e-tron quattro koncept

Fyrhjulsdrivningen ger enligt Audi en rad fördelar som exempelvis att man med mjukvara kan styra över mer kraft på bakaxeln för att få en sportigare körupplevelse, läs överstyrning. Man kan lägga mer på framaxeln för att får understyrning eller exakt lika mycket på båda axlarna för maximalt grepp. Med de tre motorerna som Audi har i e-tron quattro får man lika effektiv kraftfördelning om i en bil med låsbar mittdifferential och låsbar differential i bakaxeln.

Är detta framtiden blir vår sista fråga?

– Absolut! Men utvecklingen stannar inte där, ler Armin Burkardt. Följ med ut så tittar vi på Audi A7 h-tron. Samma elektriska drivlina men med bränsleceller som matas med vätgas och producerar el.

wSN Audi A7 h-tron 1

wSN Audi A7 h-tron 5A7 h-tron är Audis konceptbil baserad på bränslecellsteknik där bilen tankas med vätgas som blir till el och vatten i bränslecellerna ombord. Det ger en räckvidd på dryga 50 mil i dagsläget.

– Vi ser en stor utvecklingspotential när det gäller bränslecellerna, säger Armin Burkardt. Den springande punkten är att minska behovet av platina, som är en katalysator i cellerna. Det minskar kostnaderna och öppnar för tekniken i full skala. Vi pratar vidare om vätgas och bränsleceller medan jag atr plats bakom ratten i bilen.

wSN Audi A7 h-tron 4

– Som att köra vilken elbil som helst, säger Armin. Tryck på startknappen och kör.

Bilen smyger iväg, tyst och lugnt. Ett visst fläktljud hörs från bränslecellerna, men det går att bygga bort, förklarar Armin. Han berättar att man räknar med en utbyggnad av vätgastankställen runt om i Europa. Inte minst i Tyskland där exempelvis Vattenfall är engagerat i frågan.

wSN Audi A7 h-tron 6

 

Så till den slutliga frågan. Går det att hitta en lösning med bränsleceller utan platina.

– Vi hoppas det, men vi kan också mycket väl komma till en ny lösning med ny annorlunda teknik som löser det här problemet, ler Armin. Mer kan jag inte säga just nu.