Nyheter

Reportage

Högsta komfort och minsta miljöpåverkan med Toyota Mirai

Toyota Mirai är minst sagt lika uppseendeväckande i designen som Prius-modellen. Ett medvetet val för att ägaren ska kunna visa på ett miljö- och teknikintresse.

Toyota Mirai är minst sagt lika uppseendeväckande i designen som Prius-modellen. Ett medvetet val för att ägaren ska kunna visa på ett miljö- och teknikintresse.

Framtidens drivmedel, är det elektricitet lagrad i batterier, är det syntetiska kolvätekedjor eller är det vätgas som omvandlas till elektricitet i en eldriven bil? Just nu är det ingen som vet. Just nu spänner världens biltillverkare sina forskningsmuskler för att vara med i täten i kapplöpningen mot morgondagens personliga mobilitet. Toyota satsar på vätgas.

Toyota tror så mycket på vätgasen att man döpt sin första serietillverkade vätgasdrivna bil till Mirai. Vad det betyder? Framtid, naturligtvis. Mirai lanserades tidigare i år på den japanska marknaden. Nu är det dags för Europa och då först Danmark, Tyskland och Storbritannien. Under 2015 räknar Toyota med att sälja 700 bilar över hela världen. Nästa år, då bilen även kommer till Sverige, räknar man med 2000 bilar och 2017 ska man vara uppe i 3000 sålda bilar.

Att köra Mirai bjuder egentligen inte på några överraskningar mer än att bilen är mycket tyst och lättkört. Närmaste jämförelsebara bilar är Nissan Leaf och Volkswagen e-Golf. Alla tre är gedigna bilar med hög komfort och bästa säkerheten. Mirai är numret större men bara fyrsitsig, medan de andra båda är femsitsiga. Det är mer limousin-känsla i den rymliga Mirai, men bagaget är sämst av de här tre.

Förarmiljön liknar inget annat, möjligen Toyota Prius. Det krävs tillvänjning, men den fungerar utmärkt även i mörker när man väl vant sig.

Förarmiljön liknar inget annat, möjligen Toyota Prius. Det krävs tillvänjning, men den fungerar utmärkt även i mörker när man väl vant sig.

Förarmiljön i Mirai har sina rötter i Toyota Prius. Svepande linjer, hög mittkonsol med den lilla spaken som man väljer framåt eller bakåt med och mycket information i form av siffror, text och så en liten display där man kan ta fram olika information som färddator, energiflöden och så vidare. Det är snyggt, polerat och det finns massor av information, men det krävs både intresse och tid för att lära sig att hantera information och ventilation.

Stolarna i Toyota Mirai är riktigt bra och de fullbordar bilden av en mycket komfortabel bil med hög säkerhet.

Stolarna i Toyota Mirai är riktigt bra och de fullbordar bilden av en mycket komfortabel bil med hög säkerhet.

Stolarna är riktigt bra. Definitivt de bästa jag suttit i i en Toyota. Det gäller både fram och bak. Bilen är byggd för två saker: Komfort och miljö. I Båda fallen triumferar Toyota med den här bilen. Däremot är det ingen bil för den som köper effektljuddämpare och gillar att visa sina muskler genom att leka racerförare runt stadens gator och torg. Musikälskaren däremot får en förstklassig upplevelse i den tysta bilen med en påkostad musikanläggning.

Chassit har en typisk komfort-sättning som verkligen imponerar på slitna stadsgator och dåligt underhållna landsvägar. 0-100 km/t går på 9,6 sekunder och bilen toppar 178 km/t. Accelerationen är jämn utan växlingar tack vare elmotorn.

Mörkerkörning då? Nog så viktigt i Sverige. Strålkastarna är riktigt bra med modern LED-teknik. Instrumenteringen fungerar men personligen föredrar jag en klassisk instrumentering med dämpade runda klockor. Volvo är ett föredöme här tillsammans med BMW och Audi.

Bagageutrymmet är inte något att skryta med. Bilen har två gastankar som tar plats, liksom en bränslecell, om än betydligt mindre än förra generationen.

Bagageutrymmet är inte något att skryta med. Bilen har två gastankar som tar plats, liksom en bränslecell, om än betydligt mindre än förra generationen.

Nåväl, Toyota Mirai är en bra bil med en komfort som skulle få Rolls Royce konstruktörer att få mindervärdeskomplex när det gäller vibrationer och buller. Det intressanta med den här bilen är dock symbolvärdet och debattinlägget från en av bilvärldens giganter. Toyota säger med den här bilen att man vill att världen ska satsa på att bygga ut en infrastruktur för vätgastankning. Man säger också att utvecklingen mot lägre priser går fortare när det gäller vätgas/bränsleceller än batterier för energilagring i elbilar.

– Vi är övertygade om att vi kan sänka produktionskostnaderna för bränsleceller fortare än vad man kan sänka kostnaderna för att tillverka batterier, säger Bengt Dalström som är informationschef på Toyota i Sverige. Våra tekniker siktar på att ta fram en bränslecell utan platina och då blir bränslecellsbilen bäst även när det gäller tillgången på råvaror.

Det ligger lite dimma bakom bilen. Dimman är vattenånga som bildas när vätet i tanken reagerar med luftens syre och bildar elektricitet och vatten.

Det ligger lite dimma bakom bilen. Dimman är vattenånga som bildas när vätet i tanken reagerar med luftens syre och bildar elektricitet och vatten.

Kostnaderna för den som vill åka så miljövänligt det går är inte oöverstigliga. Toyota räknar med att kunna leasa ut bilen för runt 10.000 kronor i månaden och då ingår allt utom drivmedlet. Däck, service, försäkring ingår. Sedan räknar man naturligtvis med någon form av förmåner som supermiljöbilspremie och lägre förmånsvärde för tjänstebilsåkaren. Drivmedlet kostar ungefär som att köra motsvarande bil på diesel. Bilen tankas precis som en gasbil och det tar 3-5 minuter att fylla en tank som sägs räcka 55 mil. Vår upplevelse är att det snarare blir 45 mil en höstdag i vårt klimat, men det är ändå bra för att vara en eldriven bil.

Ett större problem är dock att vi ännu så länge bara har tre vätgasmackar i Sverige. Här lovar organisationen Vätgas Sverige en snabb utbyggnad med minst lika många mackar till redan under 2016.