Nyheter

Reportage

Lexus presenterar vätgasdriven fyrhjulsdriven sedan

Lexus LC 1

Inte helt oväntat väljer Toyotas systermärke Lexus att satsa på en elbil med vätgas som energibärare och bränslecell för konvertering av vätgasen till elektricitet. Lexus ger oss en vink om hur nästa fullstora flaggskeppsmodell kommer att kunna se ut med konceptbilen LF-FC, som visas på Tokyo Motor Show 2015 Det är en fyrdörrars modell med kupéliknande design och två kraftfulla elmotorer som driver på alla fyra hjulen. 

LF-FC följer Lexus formspråk ”L-finesse”, där bilen ur alla vinklar är tänkt att andas bekväm långfärdsvagn. Fronten domineras av Lexus ikoniska spindelgrill med mesh-mönster, medan de L-formade varselljusen ”flyter” ut från framskärmarna. Även bakljusen har samma flytande utförande.

Lexus har valt att ge LF-FC karaktären av en fyrsitsig kupémodell. Lite av den moderna GT-bilen med andra ord. Idag är det de fyrsitsiga kupémodellerna med svepande aerodynamiska linjer som tagit över rollen som lyx- och långfärdsbilen för de som har råd. De 21 tum stora kolfiberförstärkta aluminiumfälgarna bygger på den känslan ytterligare.

Lexus LC 2

Den rymliga interiören ska ge en komfortabel och samtidigt futuristisk känsla, och där bilföraren har en mycket funktionell ”cockpit”. Framstolarna ser ut att sväva fritt, medan baksätet har utformats för högsta komfort med bland annat fällbara ryggstöd och gott om benutrymme. Läder av högsta kvalitet i säten, dörrar och på instrumentbrädan förhöjer lyxkänslan.

Klimat och ljud kan styras med gester, utan att behöva trycka på bildskärmen eller andra knappar. En holografisk bild på mittkonsolen visar om systemet har tolkat handrörelserna rätt.

Lexus LC 3

Hjärtat i drivlinan är en kraftfull vätgasdriven bränslecell som levererar el till de två elmotorerna i respektive fram- och bakaxeln, vilket gör LF-FC fyrhjulsdriven. Lösningen innebär att kraften blixtsnabbt kan fördelas till den hjulaxel där den gör bäst nytta. Viktfördelningen är optimal för en sportinriktad sedan med bränslecellsstacken bak, kontrolleneheten fram och en T-formad konfiguration för vätgastankarna.

Tack var en rad automatiserade körfunktioner med system som inte bara läser av den omgivande trafiken, utan också söker förutsäga händelser, sägs körningen i en Lexus LF-FC bli både säker och effektiv. Den stödjer därför också visionen om en olycksfri trafikmiljö.

Specifikationer:
Längd:      5 300 mm
Bredd:      2 000 mm
Höjd:        1 410 mm