Nyheter

Reportage

En Citroën-ikon återfödd

E-Mehari 1

Sanna Citroën-entusiaster kan argumentera i timmar om huruvida DS-modellen i cabriolet-version, 2CV, eller Mehari är den mest karismatiska och äkta Citroën-modellen. Ska man tjuvlyssna på och tolka Citroëns marknadsavdelning och designavdelning är det nog ändå Mehari som drar det längsta strået. Företagets livsstilsbil, Cactus, lanserades för ett par år sedan och då talades med stora bokstäver om Mehari-Dna i Cactus.

Nu tar Citroën ytterligare ett steg och lanserar en ny Mehari. En eldriven fyrsitsig öppen bil som verkligen bär arvet efter den superenkla terrängbilsliknande lilla Mehari som lanserades 1968 och snart nog var en självklarhet hos varje fransk vinodlare. I varje fall inte de som av någon anledning unnade sig lyxen av den täckta 2CV med lite mer ombonad inredning.

E-Mehari 3

Nya E-Mehari har tagits fram tillsammans med Bolloré-gruppen. Samma företag som var inblandade i att ta fram en väldigt framsynt och tekniskt avancerad elbil tillsammans med Pininfarina. Det var Bluecar.

E-Mehari har ett utseende som skulle kunna beskrivas som den felande länken mellan Cactus och klassiska Mehari. Den kommer att lanseras i Frankrike under våren 2016 efter att ha visats under COP 21 i Paris. Tillverkningen blir i PSA:s, Peugeots och Citroëns, fabrik i Rennes.

Bilen får högmoderna Litium-Metall-Polymer batterier som ger den en räckvidd på 200 km, enligt den europeiska testcykeln, och en toppfart på 110 km/t. Den lanseras i fyra olika färger, med två olika färger att välja på för det avtagbara taket och två olik ainredningar.

E-Mehari 2

  • Kalender

    december 2015
    M T O T F L S
    « Nov   Jan »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Ur Debatten: