Nyheter

Reportage

Premiär för Kias snåla hybrid-suv

Kia%20Niro%20-%20Exterior%2011

Nya Kia Niro får premiär på bilmässan i Geneve i början av mars. Bilen är försedd med en bränslesnål hybriddrivlina som ger mycket låga utsläpp. Kia har också utvecklat en helt ny plattform för den nya modellen och den kommer även att användas för framtida lågutsläppsbilar och den nya generationens drivlinor.

Den långa hjulbasen (2700 mm) i Kia Niro ger en stor rymlighet i kupén och det finns gott om benutrymme och bra höjd till taket. Kia Niro är 4355 lång, 1800 bred och 1535 mm hög. Bagageutrymmet är på 421 l (VDA).

Avancerad hybriddrivlina och lågt koldioxidutsläpp

Kia Niro kommer att erbjudas med en 1,6-liters ”Kappa” GDI-motor på 105 hk och ett vridmoment på 147 Nm. Den är kombinerad med en 32 kW elmotor, ett 1,56 kWh litiumpolymerbatteripaket och en sexstegad dubbelkopplingslåda (6DCT). Tillsammans ger bensin- och elmotorn 141 hk. För att dubbelkopplingslådan ska fungera på bästa sätt för hybriddrivlinan är bilen utrustad med TMED – Transmission Mounted Electric Device – som hjälper dubbelkopplingslådan att arbeta med bägge motorerna i hybridsystemet så att de fungerar med full kraft utan energiförluster. Koldioxidutsläppen kommer att ligga på ca 89 g/km.

 

Hög säkerhetsnivå

Kia Niro är utrustad med högisolerande material i både chassi och kaross och ljud från såväl väg som motor och vind dämpas därmed effektivt. Andelen höghållfasthetsstål är uppe i 53 procent och det, i kombination med andra förstärkningar ibland annat a- och b-stolparna, ger en god vridstyvhet och hög säkerhet.