Nyheter

Reportage

Nya Toyota Prius, en bättre Prius helt enkelt

wmmSN Toyota Prius 2 2016

Det går att skaffa sig ikonstatus på några år. Toyota har lyckats med det när det gäller Prius-modellen. När nu den fjärde generationen Prius visats och snart når ut till återförsäljarna handlar det om evolution mer än revolution. Toyota är oerhört måna om att vårda allt som Prius står för. Nya Prius är med andra ord inget annat är en bättre Prius.

En bättre Prius låter kanske inte så upphetsande, men faktum är att allt är nytt på den här bilen. Utseendet är en mix av Prius generation 3 och vätgasbilen Toyota Mirai. Tittar vi på tekniken så byggs nya Prius på Toyotas helt nya plattform som ännu så länge inte delas med någon annan bil. Envisa rykten talar dock om en kompaktare suv, något mindre än Rav 4, som ska presenteras på årets bilmässa i Geneve.

wmmSN Toyota Prius 4 2016

Bilen väger mindre, drar mindre bensin och är betydligt tystare. Förarmiljön är ny, men med typisk Prius-stil. Instrumentbrädan ser ut att vara och känns mer påkostad, men det finns en del plastighet i vissa detaljer i dess nederkant. Nu gör detta ingenting då Toyota Prius har ett gediget kvalitetsrykte som är helt unikt i bilvärlden.

För att illustrera detta måste jag berätta historien om taxichauffören jag träffade i Stockholm för några dagar sedan. Han körde Prius, som är en populär bil i taxi-kretsar.

– Jag måste tyvärr byta den här bilen nu när den är sex år gammal sa han. Helt galet men vi har regler som säger att jag inte får ha en bil som är äldre än sex år. Den har gått 36 000 mil och jag kan lätt köra 40 000 mil till med bilen. Kolla, den ser ju nästan ny ut!

Jodå, bilen såg oväntat fräsch ut för att ha gått så långt.

– Har du haft några problem med bilen, frågar jag.

– Ja, det har inte varit så kul, svarade han. Motorlampan tändes och varnade för något fel. Toyota-verkstaden hade svårt att hitta felet och det kostade mig faktiskt 10 000 kronor och ett par dagars stopp.

– I övrigt då, andra problem?

– Nej, nej, inte mer än hjullager, oljebyten, bromsklossbyten och så.

– Och den har rullat 36 000 mil?

– Ja, men en Toyota ska väl inte gå sönder så där helt oväntat!

Jag bara kände att allt är ganska relativt. Förväntar man sig att det ska gå att köra 80 000 mil med en bil utan att göra annat än att byta slitagedelar så är 10 000 kronor redan efter halva körsträckan en tråkig erfarenhet. Alla andra skull jublande berätta att de kört hela 36 000 mil och endast haft de här kostnaderna.

Det är alltså den här imagen som Toyota vill vårda när nya Prius nu lanseras med en helt ny drivlina där elmotorerna är mindre, men effektivare, batteriet mindre men effektivare och bilen en femsitsig halvkombi som fått större bagageutrymme. Karosslinjerna är ganska lika förra generationen men detaljerna har betydligt skarpare veck och led-ljus runt om som accentuerar de här linjerna.

wmmSN Toyota Prius 3 2016

Bilen är mer strömlijeformad och har ett lägre luftmotstånd som minskas ytterligare när grillen i fronten stängs, vilket den gör om motorns kylsystem klarar at kyla motorn utan att fartvinden sveper över den. Kylsystemet är dessutom uppgraderat och uppdelat i två system för att snabbare nå arbetstemperatur, vilket också minskar förbrukningen.

Förbränningsmotorn är fortfarande en motor med en annorlunda förbränningscykel som heter Atkinson-cykeln. Det ger motorn högre verkningsgrad men sämre spetsprestanda. Något som kompenseras genom att elmotorerna går in vid acceleration. Lite som en kompressor som överladdar motorn. Toyota Prius 4 drar enligt bränsledeklarationen bara 3 liter bensin per 100 km, vilket betyder ett koldioxidutsläpp på 70 gram/km.

wmmSN Toyota Prius 2016

Körmässigt då?

Ja, även här handlar det om evolution. Bilen är tystare, piggare och har spänstigare köregenskaper, men sikten över bilens fyra hörn är direkt usel. Ingen höjdare när det gäller att parkera och undvika aggressiva trottoarkanter med andra ord. Den är lättkörd med steglös automatlåda och en liten spak där man väljer fram eller back.

För att förstå Prius roll i Toyotas modellprogram måste vi gå tillbaka i tiden lite. Prius bröt isen när det gäller att visa att man väljer en miljösmart bil. Hybridtekniken var ny och futuristisk när första Prius presenterades på Tokyo motorshow 1995. Namnet, som översätts till ”att gå före” signalerade vad Toyota ansåg att man gjorde med hybridtekniken. Därför är det Prius som är först med att få Toyotas nya plattform och nya hybriddrivlina. Därför ges Prius en design som gör att den sticker ut. Inte minst interiört där instrumenteringen inte liknar någon annan bil.

Prius är fortfarande inte en rymlig bil. Den som behöver mer plats får vänta på Prius+ eller välja Auris hybrid som finns som kombimodell. När det gäller Auris så väljer Toyota att göra en hybrid som ser ut som alla andra bilar i modellserien. Auris hybrid är för alla som gärna åker hybrid men inte vill signalera det till omvärlden, eller möjligen är lite främmande för Prius futuristiska instrumentering och dåliga närsikt i de fyra hörnen.

Prius har med sig lite av de klassiska egenskaperna som annars hittas coupé-modellerna. Sämre sikt, sämre utrymme, men toppmodern teknik. Nu för miljöns och lättkördhetens skull.

Faktaruta:

Toyota Prius.

Biltyp: Framhjulsdriven fyrdörrars halvkombi.

Motor: 1,8 liters fyrcylindrig bensin och två elmotorer.

Effekt: 122 hk systemeffekt med alla tre motorerna.

Max vridmoment: 142 Nm (bensinmotor) respektive 163 Nm för elmotorerna.

Tjänstevikt: 1 400 kg.

Max totalvikt: 1 790 kg.

Max släpvagnsvikt: 725 kg.

Bränsleförbrukning: 0,30 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln, 0,48 liter/mil blandat vid vår testkörning, 0,53 liter/mil motorväg 120 km/t.

CO2: 70 g/km.

Pris: Från 285 900:-, skattebefriad i fem år.