Nyheter

Reportage

Laddhybrid och prestanda-suv i ett

wmmSN Mercedes GLC 2 160629

Vad finns det egentligen för skäl till att bygga en hög SUV och sedan ge den en coupékaross? En suv är egentligen byggd för dåliga vägar, tunga drag eller mycket last. En coupémodell är byggd för det motsatta. Mercedes har dock bestämt sig för att inte lämna marknaden för coupè-SUV:ar till ett BMW-monopol och lanserar nu flera så kallat sportiga SUV:ar. En intressant modell är nya GLC 350 e 4Matic Coupé som är en laddhybrid.

BMW var först ut med sin X6, medan övriga tillverkare vilade på hanen. Nu gör Mercedes en storsatsning med flera versioner baserade på GLC-modellen. Först ut är en serie fyrhjulsdrivna modeller från GLC 220d med 170 hästars diesel till AMG-modellen med 367 hästars bensinmotor. Miljöalternativet är en laddhybrid med sammanlagd effekt på 320 hk. Runt hörnet väntar en snikmodell, utan fyrhjulsdrivning, med en 136 hästars dieselmotor.

Minsta SUV:en i Mercedesprogrammet, GLA, har ett visst coupé-stuk, medan GLE redan finns både som vanlig storkombi och coupé. Största SUV:en, GLS finns bara som storkombi. Slutligen är det alltså dags för mellanmodellen, GLC, att erbjudas i båda versionerna.

wmmSN Mercedes GLC 1 160629

Det första intrycket bakom ratten är att förarmiljön har hämtat sin design från nya E-klass. Det är sobert med mjuka linjer runt både förare och passagerare. Displayen för inställningar och navigation är mycket bra placerad högt upp i mitten och instrumenten är klassiska runda tavlor, vilket borgar för en wmSN Mercedes GLC 12 160629riktigt bra läsbarhet oavsett om det är dagsljus eller mörkerkörning. När det gäller mörkerkörning så är de utmärkta LED-strålkastarna standard på laddhybriden. De ger bra ljusbild både vid halvljus och helljus, håller mycket länge och drar avsevärt mindre ström än vanliga halogen- eller xenonstrålkastare.

wmmSN Mercedes GLC 9 160629

wmmSN Mercedes GLC 11 160629Kort sagt så finns grundförutsättningarna för en utmärkt långresebil, en bra arbetsplats för föraren. I kombination med fyrhjulsdrivningen gör det bilen till ett bra val för den som måste ut på långresa oavsett väder. Det paradoxala är att den också är ett utmärkt val för den miljömedvetne med i huvudsak kort resor på en eller ett par mil. Den klarar nämligen de första 34 kilometerna på enbart den energin som lagras i bilens batterier. Detta enligt NEDC testcykeln.

Mercedes har valt att utnyttja elmotorn både som en miljöfördel och en prestandahöjare. Samtidigt som bilen kan köras tyst och utsläppsfritt på enbart el de där första tre milen, om man är mycket lätt på gasfoten, återvinns energin till el vid inbromsning eller nedförbacke. Elmotorn går dessutom in som en turbo vid max acceleration och ger den 2 ton tunga bilen en acceleration 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Den sammanlagda effekten är 320 hk och toppfarten 235 km/t. Tillräckligt för att dubbla svensk motorvägsstandard med andra ord.

wmmSN Mercedes GLC 8 160629

Nu är ju den här bilen i första hand byggd för att tilltala tyska kunder och där finns fortfarande vägsträckor där topphastigheten kan utnyttjas. Viktigast av allt är att hybridfunktionen som återvinner energin vid inbromsning verkligen kommer till sin rätt i den ryckiga körningen på Autobahn. En annan viktig funktion som kan bli direkt avgörande för bilvalet är möjligheten att programmera bilen så att det finns tillräcklig batterikapacitet för att köra sista stadskörningen när man kommer hem på enbart el. Kraven i de tyska miljözonerna kan mycket väl i en framtid höjas till en nivå där enbart eldrivna fordon får köras inom zonen. Det skulle snabba på övergången till elfordon och ge oss en betydligt bättre stadsmiljö med lägre ljudnivå och mindre utsläpp.

Körmässigt har Mercedes lyckats riktigt bra med den här bilen som levereras som standard med luftfjädring och inställbara lägen från komfort till sport+. Fjädringens hårdhet, bilens höjd, motorns respons och automatlådans växlingar styrs samtidigt av inställningarna i körprogrammet. Skillnaden mellan lägena är tydlig. Komforten funkar på ojämn asfaltsväg även om bilen känns väl hård för en gropig grusväg. Samtidigt är den riktigt stabil både i höga hastigheter och på riktigt kurviga vägar om man väljer något av sportlägena.

Mercedes vill inte ta några fler risker i den svenska älgtesten och har därför valt att lägga till en funktion som snabbt styvar upp fjädringen om man tvingas till en undanmanöver när man sitter och myser i komfortläget. Ett antal förarstödssystem är standard som kollisonsvarning med broms, sidvindsassistans, trötthetsvarning och automatisk nedbländning, samt naturligtvis antisladd.

wmmSN Mercedes GLC 15 160629

Tittar vi på nyttofunktioner som lastutrymme och baksäte så är det ingen tvekan om att coupé-modellen är ett galet val jämfört med den vanliga storkombin. Baksätet är riktigt bra för två personer, medan den tredje sitter lite illa i mittensätet. Ganska typiskt för dagens fyradörrars coupémodeller. Taklinjen bak är dessutom något lägre så tuppkam eller hatt är ingen bra idé. Lastutrymmet är av naturliga skäl mindre, men det klarar ändå 1,4 kubikmeter med fällt baksäte. Med sätet i uppfyllt läge klarar den 0,5 kubikmeter upp till insynsskyddet. Baksätets ryggstöd kan fällas från lastutrymmet med två knappar i sidan av detsamma.

wmmSN Mercedes GLC 14 160629

Vem köper då denna mixa av sportig terrängbil som kan köras som elbil eller långfärdsbil med imponerande prestanda?

Tja, det krävs förstås ett visst mått av exhibitionism för att avstå allt det där som GLC erbjuder för att välja en GLC coupé. En annan tänkbar köpare är den teknik- och miljöintresserade yrkesbilisten som väljer bilen för just dess flexibilitet. Kanske, kan det vara så enkelt som att någon väljer den för stjärnan i grillen och den status som detta medför.

wmmSN Mercedes GLC 5 160629