Nyheter

Reportage

Mini lättar på täckelsen för nya laddhybriden

wp90238878_highres

MINI säljer mycket på sin körglädje och nu kommer man snart att kunna erbjuda den i ännu bilmodell som kan köras  med noll avgasutsläpp. Mini var tidigt ute med sin batterielbil, Mini E, som var en prototyp som tillverkades i ett relativt stort antal och som rullar än idag. Nu jobbar man med introduktionen av den första plug-in hybriden som snart kommer att bli verklighet. Utvecklingar nya laddhybriden har nästan slutförts. Den har en förbränningsmotor och en elmotor som gör det möjligt rent elektrisk framdrivning för första gången i en serieproducerad MINI. Detta markerar början på en ny fas för MINI.

wp90238882_highres

Chef för MINI varumärkesvård Sebastian Mackensen och chef för Mini-serien management Peter Wolf bjöd i dagarna på en förhandstitt på detta nya nära-serie fordonet, och förklarade hur de behåller go-kart känslan i den sanna andan av en MINI under en provkörning av denna modell.

– Med den här modellen vill vi övertyga MINI-kunderna om fördelarna med hybriddrift, säger Mackensen. Nyckeln till att uppnå detta ligger i intelligent energistyrning  som används för att styra hur förbränningsmotorn och elmotorn arbeta tillsammans.

Vid första anblicken skulle du inte igen känna igen testbilen som en hybridmodell. Det är inte på grund av att kamouflagefolie används. Laddningsuttaget för högspänningsbatteriet sitter diskret integrerat på den vänstra sidan. Allt ser också bekant ut i sittbrunnen. Start / stopp-knappen i mitten av instrumentpanelen lyser gult i stället för rött. Som vanligt är det bara att trycka på knappen för att starta bilen – detta fordon är dock fortfarande tyst då hybridmodellen alltid börjar i eldriftsläge. Varvräknaren i kombiinstrumentet på rattstången har ersatts med en effektdisplay. Att hålla ett vakande öga på den är särskilt värdefullt för att nå bästa räckvidd på enbart el. När exakt förbränningsmotorn startar varierar beroende på fordonets hastighet och den intensitet med vilken föraren manövrera gaspedalen.

– Efter en kort tid, får föraren en känsla för detta, lovar Wolf. Och denna nya körupplevelsen lovar mycket körglädje. Hybrid MINI gör full nytta av den elektriska motorns hela vridmoment, som är tillgänglig direkt från stillastående, vilket möjliggör riktigt bra acceleration.

Högspänningsbatteriet under baksätena ger ström för långvarig elektrisk körning. AUTO eDrive standardläge tillåter hastigheter på upp till 80 km / t, medan i MAX eDrive läget tillåter hastigheter på upp till 125 km / t. För Mackens är detta en fråga om karaktär:

– I en hybrid MINI måste även körningen på el vara en spännande upplevelse. Detta innebär att helt elektrisk körning inte begränsas till hastigheter på 30 eller 40 km / t utan tillåter hastigheter långt över de som gäller i stadstrafiken.

 

  • Kalender

    oktober 2016
    M T O T F L S
    « Sep   Nov »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Ur Debatten: