Nyheter

Reportage

Hyundai Ionic, elbil, laddhybrid eller hybrid

Elmotorer är något vi får vänja oss vid i morgondagens bilar. Ett lyft för både miljö och komfort. Nya Hyundai Ionic, en bil i S60-storlek, erbjuds med tre olika grader av elektrifiering. En vanlig hybrid, som blir en direkt konkurrent till Toyota Prius, en laddhybrid, som blir riktigt het på tjänstebilsmarknaden, och en ren elbil med batterier som ger en räckvidd på 28 mil.

Frågan som miljövännen måste ställa sig inför denna breda satsning på låg förbrukning, låga utsläpp och liten miljöpåverkan är naturligtvis vilken modell hen väljer. Frågan besvaras kort och gott med en diskussion om ekonomi och körvanor.

Helt klart är batterielbilen det bästa valet ur miljösynpunkt. Stort miljöhjärta, och rimliga sträckor att köra eller en acceptans för att det kan bli en halvtimmes laddning var 15:e mil om man ger sig ut på långresa, krävs.

Laddhybriden har alla möjligheter att tilltala tjänstebilsåkarna med låga förmånsvärden och extra prestanda när elmotorn och bensinmotorn samarbetar. Extra plus för möjligheten att köra upp till 5 mil på enbart el. Tyst, billigt och miljövänligt.

Hybriden är ett bra alternativ för den som inte har råd att satsa på laddhybriden, men ändå vill köra så miljövänligt som möjligt. Ett bekymmersfritt val för privatpersonen utan möjligheten att dra nytta av de ekonomiska fördelar laddhybriden ger tjänstebilsåkaren.

Hyundai beskriver IONIQ som ett stort steg i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group, inkl. Kia, arbetar för. Målet är att innan 2020 lansera 28 nya miljöbilar inkluderat elbilar, hybrider, plug-in och vätgasbilar. Hyundai var först i världen med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilar, ix35 Fuel Cell, och med IONIQ blir man först med fyra olika elektrifierade, miljövänliga drivlinor. Ionic är också världens första bil med tre olika miljödrivlinor baserat på en och samma kaross. Först ut är hybriden och elbilen följt av laddhybriden som lanseras sommaren 2017.

Jag beskriver bilen som en välbyggd mellanklassbil med lite av Toyota Prius designspråk med vassa linjer som gör att bilen sticker ut och tydligt signalerar ägarens miljöambitioner. Interiören är mer traditionell, särskilt om man jämför med Prius. Vilket man föredrar är en smaksak. Jag känner mig numera hemma både med stora digitala instrument och de klassiska runda instrumenten.

I övrigt är förarens arbetsplats bra, med bra stolar och bra förarstöd i form av autobroms, filhållarassistans, döda vinkeln varning och adaptiv farthållare. Bilen är fullutrustad vad gäller övrig elektronik som Apple Car Play och Android Auto, trådlös laddning av vissa mobiler och Tom Tom LIVE-tjänster som i praktiken är ett mer avancerad navigationssystem.

Baksätet har plats för tre vuxna men det är ganska lågt i tak och det blir trångt på bredden med tre vuxna. Två sitter dock riktigt bra. Bilen är en halvkombi men lastutrymmet är inte jättestort. De sportiga linjerna är boven när det gäller det begränsade lastutrymmet och den låga takhöjden.

Det finns en del sportiga attribut, som den sexstegade dubbelkopplingslådan i hybridmodellerna och den fräcka instrumenteringen som anpassar sig efter valt körläge, sport eller komfort, men det handlar inte om några imponerande prestandasiffror. Mer om hög komfort snyggt detaljarbete, låg ljudnivå och en hög utrustningsnivå i relation till priset.

Valet mellan Hyundai Ionic hybrid och Prius handlar i första hand om skillnaden mellan steglös automatlåda eller sexstegad dubbelkopplingslåda. Prius är snålare med den steglösa automaten, men många föredrar att ha en växellåda med tydliga lägen. Det handlar också om instrumenteringen där Prius är mer futuristisk. Å andra erbjuder Toyota en rad hybrider med klassisk förarmiljö för den som vill ha det.

 

Faktaruta:

Hyundai Ionic.

Biltyp: Framhjulsdriven halvkombi.

Motor: 1,6 liters fyrcylindrig bensin och en elmotor.

Effekt: 105 respektive 43,5 hk.

Max vridmoment: 147 respektive 170 Nm

Tjänstevikt: 1 500 kg.

Max totalvikt: 1 870 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt med släp.

Bränsleförbrukning: 0,34/0,39 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln. 0,34 gäller med 15” hjul, 0,37 gäller vid 17” hjul.

CO2: 79/92 g/km. 15”/17”. Laddhybriden har ett utsläpp på 32 g/km med 15” hjul.

Pris: Från 249.900:-.Batterielbilen kostar från 371.900:- och laddhybriden kommer under 2017.

Titta också på: Toyota Prius, VW Passat GTE

 

 

 

  • Kalender

    januari 2017
    M T O T F L S
    « Dec   Feb »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Ur Debatten: