Nyheter

Reportage

Kia tar kampen mot Passat GTE med en välbyggd laddhybrid

Det går bra för Kia i Sverige, särskilt när det gäller privatförsäljningen, och nu satsar man på att öka sin andel även när det gäller tjänstebilsanvändarna och det vassaste kortet är en riktigt konkurrenskraftig laddhybrid. Kort sagt så siktar Kia in sig på att locka kunder som idag väljer Volvo V90/V60 eller Volkswagen Passat. Detta med flera versioner av nya Optima.

Tjänstebilsåkarna vill ha lite större bil, helst en kombi och gärna en miljöbil. Historiskt är det Volvo som har dominerat med sina största kombimodeller som V70, 850 och 740, men Volkswagen har tagit en allt större del av kakan med sin Passat. Laddhybriden Passat GTE har samtidigt petat Mitsubishi Outlander från tronen som mest sålda supermiljöbilen och nu är det Kia som vill peta Passaten från den där tronen med Optima plug-in. En laddhybrid som enligt körcykeln klarar 54 km på enbart den energi som finns lagrad i batterierna. Nu ska det med en gång sägas att det är en mycket optimistisk siffra. 30-35 km är närmare sanningen.

Kia Optima Sportwagon kommer även som laddhybrid.

Kia Optima finns redan på marknaden som sedan och kombin lanseras nu och dyker upp hos handlarna i höst. Den känns som en bil i samma storleksklass som VW Passat, Volvo V60 och Toyota Avensis. Alltså något mindre än V90. Laddhybriden kommer först som sedan, medan den som vill ha en kombi med laddbara batterier får vänta till våren 2017.

Kia har gjort sin läxa när man släpper en bil för kunder som ställer krav på krocksäkerhet, säkerhetssystem, lastutrymme, lastsäkring och så vidare. Karossen innehåller hela 51% höghållfasthetsstål och det betyder en starkare men lättare kaross, vilket i sin tur betyder bättre krocksäkerhet och lägre förbrukning. Kia förklarar den här satsningen med att man ingår i en stor koncern med egen ståltillverkning i Sykorea.

Baksätet är tredelat och fälls i 40/20/40 procent. Lastutrymmet har skenor och flyttbar lastsäkring. Bakdörren har automatisk öppning om man väljer Kias nyckellösa system. Dragvikterna är upp till 1,8 ton. För laddhybriden är dock dragvikten begränsad till 900 kg.

Kort sagt så är Kia en värdig konkurrent på de flesta punkterna. På vägen är den fullt jämförbar med både svenska och tyska konkurrenter, möjligen med ett visst plus för en låg ljudnivå. Jag kan däremot tycka att instrumenteringen visserligen är lättläst men ändå inte är lika bra som exempelvis Volvos, Audis och Mercedes. Detsamma gäller stolarna. Kia är bra, men når inte lika bra upp till de här bilarnas ergonomi i stolarna. Både instrumentering och stolar är subjektiva bedömningar, så in och testa själv. Du kanske sitter bättre i Kian.

Förarmiljön är bra med lättlästa instrument. Kanske inte samma designfinesser som i exempelvis Volvo, Audi och Mercedes, men det handlar mer om subjektivt tyckande.

Det kan bli lite tufft att övertyga tjänstebilsåkarna att välja Kian som sin arbetsplats då de tillbringar mycket tid på förarplatsen. Ekonomerna däremot, de lär förespråka Kia som bjuder på en hel del värdefull extrautrustning och säkerhetsutrustning till riktigt lågt pris. Tyvärr kommer inte Kia Optima med fyrhjulsdrivning. I vart fall inte från start.

Just det senare gäller i allra högsta grad för laddhybriden som levereras med bland annat de utmärkta LED-strålkastare som standard.

Laddhybriden är en mycket seriös satsning där Kia använt all tillgänglig teknik för att hålla nere förbrukningen och lyckats med att nå en så låg förbrukning som 0,16 liter/mil enligt den körcykel som används för laddhybrider. Exempelvis minskas luftmotståndet genom att luckor i grillen stängs när kylningen inte behövs.

Det betyder att den klassas med ett utsläpp på 37 gram CO2/km och får låga 988 kronor i månaden som förmånsvärde för tjänstebilsåkarna. I realiteten når man bara den låga siffran vid körningar upp till runt 6 mil mellan laddningarna, men hybridtekniken har en rad andra fördelar som exempelvis lägre förbrukning vid långkörning genom att bromsenergin tas tillvara och lägre ljudnivå när bilen körs enbart på el.

Laddhybriden laddas fullt från ett vanligt 230-volts uttag på fem timmar. Den får en sammanlagd effekt på 205 hk och ett sammanlagt vridmoment på 375 Nm, vilket ger riktigt bra prestanda. Bilen upplevs, som sagt, som väldigt tyst även när den pressas och båda motorerna måste samarbeta.

En tvåliters bensinmotor och en elmotor ger bra prestanda när de jobbar tillsammans och låg förbrukning i alla lägen. Framför allt vid kortare körningar upp till runt sex mil.

Övriga motorer för den som inte väljer laddhybriden är en diesel på 141 hk, en bensinmotor på 163 hk och en vassare bensinmotor på 245 hk i GT-versionen som också får ett vassare chassi och en rad med GT-attribut som fräckare och större hjul, röda bromsok och GT-stolar.


Faktaruta:

Kia Optima laddhybrid.

Biltyp: Framhjulsdriven sedan, kommer som kombi.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig bensin och en elmotor.

Effekt: 156 respektive 68 hk.

Max vridmoment: 189 respektive 205 Nm.

Tjänstevikt: 1 705 kg.

Max totalvikt: 2 200 kg.

Max släpvagnsvikt: 900 kg.

Bränsleförbrukning: 0,16 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln. Möjlig vid kortare körningar på upp till sex mil. Därefter runt halvlitern

CO2: 37 g/km.

Pris: 369 900:- vid introduktionen i Sverige. Från det priset kan supermiljöbilspremien på 20 000:- räknas bort.

Titta också på: Volkswagen Passat GTE, Volvo V60 plug-in, Mercedes E-klass plug-in.