Nyheter

Reportage

Renault Zoe utan räckviddsångest

Elbilen är här. Vi kan tycka vad vi vill. Vi kan hitta tusen skäl till att elbilen under vissa förutsättningar inte är bättre än andra bilar när det gäller miljön. Oavsett vad så är det elbilen som kommer att segra. Vi kommer att ha en elmotor istället för en förbränningsmotor i framtiden och det ger oss oanade nya möjligheter. Nu tar Renault oss med in i en värld där begreppet räckviddsångest knappt existerar. Nya Renault Zoe 40 går dubbelt så långt på en laddning jämfört med dagens modell.

Det har nu gått dryga 20 år sedan norska Think visade prototypen till det som skulle bli norsk bilindustris revansch på svensk bilindustri. Då var den ett stort steg framåt för elbilen och många inom svensk media häcklade svensk bilindustri för att de inte var med i racet. Den norska biltillverkningen varade dock bara i femton år.

Det norska elbilsundret som egentligen inte var så fel tänkt.

Så kom Mitsubishi iMiev och sedan Nissan Leaf och Renault Zoe. Tre elbilar byggda som elbilar från grunden. Lättkörda och med en krocksäkerhet som var jämförbar med bilar med förbränningsmotor under huven. Parallellt med den här utvecklingen spred amerikansk bilindustri glädje i elbilsentusiasternas hjärtan med sina Teslor.

Fram till nu stod valet mellan en miljoninvestering i en Tesla med räckvidd på över 40 mil eller ett någorlunda humant pris på en elbil i stil med Nissan Leaf, Renault Zoe eller VW e-Golf som då hade en räckvidd på knappa 20 mil. Räckvidden för elbilar är lika optimistiskt beräknad som bränsleförbrukningssiffrorna på diesel- och bensinbilar, så den som kom 15 mil med någon av de här bilarna var en fena på att köra snålt.

Elbilarna har lärt oss helt nya beteenden i trafiken. Vi anpassar körningen till räckvidden, vi letar laddplatser och vi talar osammanhängande om hemmaladdning, wallboxar, semi-snabbladdare, snabbladdare, likström och växelström.

Det har skapats myter som att det är en elbilsägares rättighet att få ladda gratis och självklart ska det finnas snabbladdare i varje byhåla med en ambition att ge ett sken av att vara miljövänlig även om den inte kan konkurrera med Europas grönaste stad, läs Växjö.

Renault Zoe vid semisnabbladdare på 22 kW i Norge

För att få lite perspektiv på detta körde jag för några år sedan till Norge med en Renault Zoe av förra generationen. Det tog mer än dubbelt så lång tid som det tog att köra med min trogna V70 AWD från 2006, men jag lärde mig mycket längs vägen.

Elbilsanvändare laddar till nästan 90 procent hemma över natten och de är lyckliga över sina låga drivmedelskostnader och glädjen i att bara stanna på macken för att köpa en kopp kaffe eller hämta posten. De laddar 7-8% på jobbet eller på stormarknaden och några procent på de riktigt avancerade snabbladdarna. Man räknar med att drivmedlet, läs elen, kostar 2:- milen för en Renault Zoe-åkare.

 

I ett slag ändrar Renault det här laddbeteendet så att än mer laddning görs hemma. Tänk dig att bilen varje morgon är fulltankad. En elbil är faktiskt det. Nya Renault Zoe 40 går mer än halvvägs till Stockholm på en laddning och laddas resterande 15-20 mil på dryga timmen. Den ekvationen går ihop och den gör det utan de extremt dyra snabbladdarna. Det kostar lika mycket att sätta upp tio semisnabbladdare, som laddar 20 mil i Zoen på en timme, som att sätta upp en snabbladdare som laddar 40 mil på en halvtimme. I Oslo har varje stormarknad med självaktning ett plan i parkeringshuset med de här semi-snabbladdarna. En timmes laddtid är lagom för att man skall kunna handla sitt dagliga behov, ta en kopp kaffe och köra hem även om det är vinter och riktigt kallt. En vinterkväll med mer än 20 minusgrader och mörker kan betyda att man inte ens kommer 10 mil med den gamla versionen av Renault Zoe.

Renault Zoe 40, som den nya versionen heter, kommer att tillverkas i två versioner. En som kan laddas med maximala 22 kW, vilket betyder 20 mil på en timme, eller 43 kW, vilket då betyder 40 mil på en timme. Till Sverige kommer enbart den versionen som kan laddas med 22 kW att tas in. Den andra har en motor som inte klarar vårt klimat enligt Renault.

På väg med Tesla S

Teslas snabbladdare laddar idag med 145 kW och företagets grundare, Elon Musk, talar om 350 kW i framtidens snabbladdare. Nu förbrukar en Tesla S mer ström än en Renault Zoe så de där 145 kW:en betyder runt 40 mil på en halvtimme. 350 kW skulle då betyda 40 mil på en kvart. Orsaken till att ökningen i räckvid inte linjärt följer ökningen av effekten är att en snabbladdare laddar med mindre effekt i start- och avslutningsfaserna.

Tesla Supercharger

Oavsett vad så är det Tesla som leder utvecklingen men det kostar. Det är också Tesla som skrämt upp den samlade europeiska och japanska bilindustrin med sin utlovade Tesla 3 som ska klara de där 30-35 milen i räckvidd utan att kosta en miljon när den kommer till Sverige 2018. Den ska inte ens kosta en halv miljon.

Nissan och BMW har uppgraderat sina elbilar nyligen till dryga 20 mils räckvidd. GM har visat en elbil med 50 mils räckvidd och hela Volkswagen-gruppen talar om elbilar med räckvidder jämförbara med dagens förbränningsmotorbilar och till konkurrenskraftiga priser.

Kort sagt så står bilindustrin på tröskeln till en ny era med betydligt fler och användarvänliga elbilar. Renault var snabbast med att kliva över den tröskeln.

Toyota Mirai är minst sagt lika uppseendeväckande i designen som Prius-modellen. Ett medvetet val för att ägaren ska kunna visa på ett miljö- och teknikintresse.

Alla är dock inte överens om att elbilarna ska ha batterier för lagring av energin. Toyota är övertygade om att vätgas i kombination med bränsleceller är ett smartare alternativ som dessutom ger oss billigare bilar, men något högre kostnad för drivmedlet som i det här fallet är vätgas som reagerar med luftens syre i bränslecellen och ger elektricitet och vatten. Toyotas vätgasbil Mirai går 50 mil på en tankning och den tankas lika snabbt som en bil som går på fordonsgas.

Hur är det då att köra en Renault Zoe?

Det först intrycket är att bilen är oerhört tyst och lättkörd. Inga växlar att hålla reda på och maximal kraft från start. Den här bilen är omöjlig att få tjuvstopp med vid exempelvis start i uppförsbacke. Med ökad hastighet märker jag hur välbalanserad bilen är. Den bättre viktfördelningen med högre vikt på bakaxeln jämfört med motsvarande bilar med förbränningsmotor ger både bättre fjädringskomfort och vägegenskaper. Som en liten glädjeyttring över den låga ljudnivån introducerar Renault en Zoe med en avancerad Bose ljudanläggning som verkligen kommer till sin rätt i den nya bilen.

Zoe är, som alla andra elbilar, kvick i låga farter och något sävligare i högre farter. Inom svenska hastighetsgränser är den kvickare än de flesta konkurrenterna.

Hur är det att äga en Renault Zoe?

Batterierna och drivlinan i nya Renault Zoe 40

Inköpspriset är helt ok, från 244 900:-, men Renault har valt att låta elbilsåkarna hyra sina batterier till en månatlig kostnad som kan jämföras med drivmedelskostnaderna för bilar med förbränningsmotor. Den som kör 750 mil på et år betalar 699:- i månaden för batterierna och den som kör 1 500 mil per år betalar 999:- i månaden. Bra eller dåligt? Därom tvistar de elektrifierade bilägarna. Oavsett vad så går det att räkna hem en elbil ekonomiskt om man ger den knappa tio år, laddar hemma och kör runt 2000 mil per år. I kalkylen ingår det faktum at servicekostnaderna är betydligt lägre för en elbil.

Hur är det att leva med en Renault Zoe?

Jakten på laddplatser är riktigt avdramatiserad jämfört med tidigare modeller. Bilen är rymlig även om den inte kan mäta sig med en VW Golf. De två där fram sitter riktigt bra, medan tre i baksätet är väl trångt. Inte sämre än en VW Polo exempelvis. Instrumenteringen är bra men kräver lite tillvänjning. Här handlar det om digitala instrument med pilar och figurer samt digitala siffror som visar elförbrukning, räckvidd och hastighet. Inga klassiska runda tavlor som visar hastighet och motorvarv. Lastutrymmet är rimligt och i klass med VW Polo. Strålkastarna är inte i topp men relativt bra. Renault Zoe 40 gör elbilen till en bil i vardagen på många sätt och detta utan att kosta skjortan.

Det enda frågetecknet är hur elbilsanvändarna tar det här med laddningen. Zoen är lättskött med en enda kontakt i grillen. En kontakt som klarar upp till 43 kW laddning. Renault tror att detta är tillräckligt, men andra tillverkare anser att det behövs mer effekt och snabbare laddning. En viktig sak i sammanhanget är att snabbladdning sliter mer på batterierna. Tittar vi på den debatt som förs elbilsanvändare emellan är snabbladdare oerhört viktiga. Det i sin tur kan ändras då det mesta pekar på att det kan bli dyrare att ladda från snabbladdare samtidigt som räckvidderna blir allt längre.

Förarmiljön i Renault Zoe är helt unik. Här gäller enbart digital instrumentering och navigationen har en avgörande plast i mitten. Den displayen sköter också musikanläggningen.

 

 

 

  • Kalender

    januari 2017
    M T O T F L S
    « Dec   Feb »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Ur Debatten: