Nyheter

Reportage

Renault Kangoo Z.E. får 50% mer räckvidd


Renault ökar räckvidden för skåpbilen Kangoo Z.E.s med över 50 procent, vilket innebär att den nu klarar 270 km enligt NEDC-cykeln, motsvarande ca 200 km verklig användning på sommaren, jämfört med 170 km NEDC tidigare. Ett nytt batteri, en ny motor och införandet av en värmepump har gett det här resultatet.
Nya Kangoo Z.E. Är ännu snabbare och lättare att ladda. En ny, dubbelt så kraftfull laddare gör det möjligt ladda från tomt till fulladdat på sex timmar, medan en timmes lunchavbrott ger tillräckligt med tid för att lägga till en 35 kilometers körsträcka, vilket hjälper användaren att utnyttja sin arbetsdag optimalt. Nya uppkopplingstjänster, Z.E. Trip och Z.E. Pass, förenklar laddningsprocessen på offentliga laddstationer i hela Europa, vilket i sin tur underlättar det dagliga livet för LCV-användare.

Renault talar i termer om verklig användning som leveransfordon när det gäller räckvidden. Då motsvarar den uppgivna räckvidden för nya Kangoo Z.E. ett intervall mellan 120 och 200 km på en laddning (beroende på typ av terräng, temperatur, vind, körstil etc.) jämfört med mellan 80 och 125km tidigare.
Leveranscykel beskrivs så här: Verklig användning baserat på en företagskund som utför leveranser på en rutt som omfattar både förortsområden och snabbare vägar. Exempel: 107km på 2h25m med en genomsnittlig hastighet på 45kph, och med fordonet stannat för 14 procent av den perioden.

Kangoo Z.E. är både pionjär och marknadsledare inom det lilla elbilssegmentet i Europa, och det har sålts 25 000 bilar sedan lanseringen i oktober 2011. Under tiden har Kangoo Z.E. samlat in en mängd prestigefyllda utmärkelser, inklusive ”International Van of the Year 2012”, medan de miljövänliga kunderna berömmer dess körbarhet, bärkraft och konkurrenskraftiga driftskostnader.
Nya Kangoo Z.E. erbjuder samma breda sortiment av versioner som sin föregångare, med samma antal kroppstyper, utrustningsnivåer, alternativ och ett antal längder (4.28 eller 4.66 meter / två eller fem platser / hytt med chassi version / fyra utrustningsnivåer). Samtidigt har nya Kangoo Z.E. fördelar som en lastvolym på mellan 3,0 och 4,6 kubikmeter och en nyttolast på 650 kg. Den kombinerar den smidiga körbarheten hos ett elfordon med användarvänligheten hos en automatisk växellåda och den är lätt att konvertera för att uppfylla kunders krav såsom kylbil, ambulans, pickup med mera.

Nytt batteri med högre energitäthet
– Nya Kangoo Z.E.s utökade räckvidd nås med det nya 33kWh ‘Z.E. 33 ‘batteri.
– Utvecklat av Renault och LG Chems tillsammans, har det nya batteriet en uppgraderad energitäthet, vilket betyder att lagringskapaciteten har ökats utan några förändringar i volym och vikt, så att lastkapaciteten är oförändrad. Batteriprestanda har inte optimerats genom att lägga till extra moduler utan snarare genom att förbättra batteriets kemi för att öka energitätheten.
– Denna stora förbättring uppnåddes utan några avvägningar när det gäller pålitlighet, säkerhet eller nyttolast.

Ny, ultra-energieffektiv motor
– Nya Kangoo Z.E. drar också nytta av en ny energieffektiv motor och ett optimalt elektroniskt batterishanteringssystem, vilket begränsar elförbrukningen av fordonet vid väganvändning, utan att det påverkar effekten.
– Alla Renault R60-motor levererar 44kW (60hp) och är baserade på motorn R90 som även driver ZOE.
– Det tillverkas på Renaults Cléon-fabrik i Frankrike, koncernens flaggskeppsanläggning för produktion av motorer och växellådor med.

  • Kalender

    juni 2017
    M T O T F L S
    « Maj   Jul »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Ur Debatten: