Nyheter

Reportage

Audi startar produktion av förnybar syntetisk diesel

Audi fortsätter investera i förnybara bränslen. Tillsammans med partnerföretagen Ineratec GmbH och Energiedienst AG planeras en ny pilotanläggning i Schweiz för tillverkning av förnybar diesel. För första gången används dessutom vattenkraft som energikälla. Den planerade anläggningen kommer att ha en kapacitet på ca 400 000 liter per år.

Audi har sedan många år investerat i utvecklingen av klimatvänliga, förnybara bränslen som e-gas, e-bensin och syntetiskt tillverkad e-diesel. Företaget tar nu nästa steg i satsningen på förnybar syntetisk diesel.

Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG

– Tack vare ny teknik kan vi producera e-diesel effektivt i små volymer, vilket gör det ekonomiskt. Pilotanläggningen gör det dessutom möjligt att lagra förnybar energi, förklarar Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Audi e-diesel har potential att driva förbränningsmotorer nära koldioxidneutralt. Med den s.k. power-to-liquid-metoden konverteras överskottsel från vattenkraft till syntetiskt bränsle. Med hjälp av vattenkraften separeras vatten till väte och syre genom elektrolys. I nästa steg reagerar vätet med koldioxid som kan hämtas från atmosfären eller som rester från bioanläggingar, vilka är de enda kolkällorna som används. Detta sker genom en innovativ och väldigt kompakt microprocessteknik. I det slutliga processteget separeras de långa kolväteskedjorna till slutprodukten, Audi e-diesel, samt en vax som kan användas industriellt.

De första litrarna e-diesel planeras tillverkas redan nästa år. Audi och partnerföretagen Ineratec och Energiedienst AG räknar med att påbörja byggnationen av pilotanläggningen i Laufenburg i Schweiz i början av 2018.

Audi har sedan många år investerat i utvecklingen av förnybara s.k. e-bränslen. Redan 2014 inleddes samarbetet med teknikföretaget Sunfire i Dresden som använder sig av en annan liknande metod för att framställa syntetisk diesel. Sedan 2013 produceras dessutom Audi e-gas enligt power-to-gas-metoden i norra Tyskland. Den förnybara metangasen som tillverkas av vindkraft, vatten och koldioxid, används redan för att tanka de gasdrivna modeller A3, A4 och A5. Biltillverkaren forskar även i utvecklingen av e-bensin tillsammans med specialiserade partners.