Nyheter

Reportage

Franskt vin och svenska lastbilar bra för miljön

Nicolas, Sophia and Jérôme ser framemot att ta Frankrikes första etanoldrivna tunga lastbil i bruk.

Först kom Nicolas, så Jérôme och så slutligen Sophia. Idag har Faramia-trillingarna fyllt 31 år och alla är aktiva inom familjeföretaget som fått namnet baserat på deras initialer, Transports NJS Faramia. Nu familjen sytt ihop en teknisk lösning där man fransk vinproduktion och Scanias kunnande när det gäller alternativa drivmedel är nyckeln till miljövänliga transporter.

Med mottot ”Miljön är vår hjärtesak” har familjen fattat det djärva beslutet att bli Frankrikes första transportföretag med att sköta distributionen med en Scania-etanolbil. Lastbilen kommer att användas för temperaturstyrda leveranser i Marseilleområdet.

Med tanke på företagets gröna filosofi har familjen Faramia höga förväntningar på etanol, med en minskning med 90 procent av koldioxidutsläppen, 50 procent lägre utsläpp av kväveoxid och 70 procent mindre partiklar. Efter att ha introducerat etanolmotorer på 1980-talet, har Scania stor erfarenhet av bränslet och har nu släppt sin 4: e generations etanolmotor.

Familjen Faramia med Victor, Sophia, Nicolas, Isabelle och Jérôme är pionjärer när det gäller hållbara transporter.

Faramia kommer att ha sin egen ED95 påfyllningspump vid sin huvuddepå i Vitrolles. ED95-bränslet kommer att framställas av pomace, vilket är rester från druvpressning, från lokala vingårdar. Pomace kommer att samlas och bearbetas av Union des distilleries de la méditerranée i Vauvert, nära Montpellier.

Ett stort steg mot att bli fossilfri

ED95-bränslet klassat för tunga fordon beviljades gynnsam beskattningsstatus av den franska regeringen tidigare i år. Etanol kvalificerar sig för högsta miljönivå i det franska Crit’Air certifieringssystemet för luftkvalitetsfordon, som gäller i större franska städer.

”Vi har redan gasbilar och nu tar vi ett annat stort steg mot att bli fossilfria”, säger Jérôme Faramia. ”Etanol är det mest tillgängliga alternativa bränslet i världen och vi ser en stor potential.”