Nyheter

Reportage

Hyundai visar framtidens drivlinor och målet är bränsleceller

Hyundai Motor Group har presenterat sin framtida utvecklingsstrategi för drivlinor vid den internationella drivlinekonferensen i Korea. Det handlar först om en 1.6-liters Smart Stream-motor i en bensin- och en dieselversion, men teknologin kommer så småningom att finnas tillgänglig för alla Hyundaimodeller. Parallellt med dessa förbättringar, som kommer att resultera i effektivare bensin- och dieselmotorer, pågår också utvecklingen av nya drivlinor för laddhybrider och renodlade elbilar och en stor satsning på nästa generation bränslecellselbilar. Smart Stream-drivlinorna har utvecklats av Hyundai Motor Groups ingenjörer och erbjuder en bättre bränsleekonomi med mindre utsläpp.

Över 1 200 ingenjörer och akademiker från världsledande drivlineföretag deltog i tvådagarskonferensen, som lockade med presentationer kring huvudtemat ”Riv gränserna för drivlineteknologier – öka kundvärdet”.

På konferensen visade Hyundai Motor Group upp de fyra första motorerna och två växellådorna från de kommande Smart Stream-drivlinorna. Smart Stream-teknologin omfattar ett flertal avancerade teknologier som kommer att hjälpa Hyundai Motor Group att nå sina långsiktiga globala utsläppsmål.

 

Smart Stream: nästa generation drivlinor

Smart Stream visades för första gången på Frankfurts internationella bilutställning 2017.

Konceptet hjälper Hyundai Motor Group att anpassa sig till skärpta miljölagar över hela världen och samtidigt uppfylla kundernas krav på körglädje. ”Smart” sägs stå för smart design, kontroll och drift, medan ”stream” ska representera dynamisk rörelse och mobilitet.

Nästa generation Smart Stream-teknologi optimerar Hyundai Motor Groups befintliga drivlinestruktur med mindre och lättare motorkomponenter för en betydligt bättre bränsleekonomi. Den avancerade förbränningstekniken i Smart Stream-motorer gör att företaget räknar med att kunna förbättra verkningsgraden med upp till 50 % i framtiden.

Bland de Smart Stream-nyheter som presenterades vid den internationella drivlinekonferensen finns den första kommersiella tillämpningen av CVVD (Continuously Variable Valve Duration). En teknik för steglöst variabla ventiltider. I företagets Smart Stream G 1.6 turbomotor öppnas och stängs cylinderventilerna med en timing som är perfekt anpassad för det valda körläget, till exempel eco eller sport.

En annan ny teknologi är Hyundais åttastegade Smart Stream-dubbelkopplingslåda (DCT).

Till skillnad från vanliga automatlådor ger dubbelkopplingen ett optimalt svar med åtta växlar och ett högeffektivt hydrauliskt system för en snabbare acceleration och utmärkt bränsleekonomi.

Hyundai Motor Group skitar på att utveckla ett helt nytt Smart Stream-drivlineprogram med 10 bensinmotorer, 6 dieselmotorer och sex växellådor till 2022.

Nyckelstrategi för 2025

Hyundai Motor Group betonade att man tror på en fortsatt stark marknad för förbränningsmotorer fram till 2025, tills laddhybrider och elektriska drivlinor får ett bredare genomslag. För att tillfredsställa den allt mer diversifierade marknaden kommer Hyundai Motor Group att tillverka en större andel drivlinor för elbilar, bränslecellsbilar och laddhybrider – parallellt med utvecklingen av de nya, högeffektiva Smart Stream-förbränningsmotorerna.

Övergången till fler alternativa drivlinor är kopplad till företagets planer på att kunna nå bättre batterikapacitet och längre räckvidd för företagets renodlade elbilar.


Driver utvecklingen inom bränslecellelbilar

Samtidigt som man fokuserar på att skapa effektivare förbränningsmotorer kommer Hyundai Motor Group att fortsätta att satsa på bränslecellselbilar genom att investera i nästa generation vätgasdrivlinor.

Nästa bränslecellselbil från Hyundai Motor Group lovas att få en räckvidd på 80 mil, en maxeffekt på 163 hk och en större energidensitet än någon annan bränslecellsbil på marknaden idag.

Hyundai Motor Group är måna om att ligga i framkant inom utvecklingen av drivlinor med låga utsläpp och kan dra nytta av sin omfattande erfarenhet när man formar sin framtidsstrategi för hållbar mobilitet. Inom bilindustrin representerar motorn 1.6 Gamma, som lanserades 2006, och drivlinorna Tau V8 och 1.4 Kappa, som kom 2008, stora landvinningar inom drivlineteknologi.

Mer nyligen utgör bränslecellsbilen ix35 FCEV (2013), laddhybriden IONIQ och de elektriska drivlinorna i 2016 års IONIQ och Sonata viktiga framsteg inom alternativ bränsleteknologi.

Genom att bygga vidare på dessa siktar Hyundai Motor Group på att kunna lansera 31 miljövänliga modeller på världsmarknaden till 2020.