Nyheter

Reportage

Självkörande bilar, frälsning eller kommers?

Gammalmodigt, vad är det? Få bilar är så omoderna, eller populärt uttryckt gammalmodiga, som Morgan. Ändå är Morgan en eftertraktad klassiker. Citroën 2 CV är också omodern, men samtidigt en eftertraktad kultbil. Detsamma gäller Land Rover Defender. Människor älskar sina bilar. De är en viktig del i livsstilsbygget och vardagspusslet. Det vet tillverkarna.

Pappersmedia blev gammalmedia när radion började konkurera, så kom tv och pappersmedia blev ännu mer gammalmedia. Nu har vi webben och människor gör en karriär genom att tala om gammalmedia och nya media som motsatser istället för komplettering av varandra.

Världen utvecklas och pragmatiska aktörer hittar nya lösningar för samverkan. Förstår man inte sammanhanget inbillar man sig att allt nytt är bäst. Så var det när oförblommerat optimistiska ingenjörer exempelvis förutspådde atomdrivna personbilar, flygande bilar och spårtaxis.

Nu är det självkörande icke privatägda bilar som är den heliga graalen som ska frälsa världen. Den privatägda bilen kallas gammalmodig och opraktisk.

I mitt jobb som journalist med fokus på bilar och miljö reser jag runt i världen och träffar biltillverkare, forskare, politiker och ingenjörer som sysslar med personlig mobilitet och framtida infrastruktur. Här finns enorm framtidstro, enormt teknikkunnande och en enorm förståelse för realiteter.

Sanningen är att så gott som alla biltillverkare jobbar med teknik för självkörande bilar. De gör det för att kunna fortsätta att tillverka och kränga bilar. De har för länge sedan insett dynamiken i människors olika livsstil och vad de är villiga att betala för att kunna leva det liv de lever. Det är inte många fler länder än Nordkorea som tror att alla vill ha en och samma produkt som alla använder på samma sätt och som ägs av någon annan.

Den typ av självkörande bilar som vissa miljöivrare och teknikdrömmare tror är framtiden har vi redan. Bilar som man kallar på, blir hämtad av och transporterad till målet med. De kallas taxi, eller Uber, med chaufför. Undersökningar visar att de och Car2go konkurerar i huvudsak med kollektivtrafiken.

Vardagen för många är att köra/åka till jobbet, köra till träningen, hämta barnet på dagis och därefter köra och handla för att slutligen köra till fritidsintresset. Det blir många mil om det görs med självkörande bilar som ska serva andra samtidigt. Det blir mycket att asa runt på eftersom man inte har någon parkerad bil att lägga det i medan man tränar och det blir väldigt opraktiskt att stå och vänta på att bli hämtad efter löparrundan eller fisketuren.

Sanningen är att framtidens självkörande bil kommer att finnas både som poolbil, ägd av hyrbilsföretag, biltillverkare eller bostadsrättsförening, och som privatägd bil där den självkörande tekniken blir ett komfort- och säkerhetshöjande tillval.

Sanningen är att den privatägda bilen är alldeles för praktisk för att bli gammalmodig. Det vi behöver är förnybara drivmedel och fler parkeringsplatser smart placerade för samverkan mellan personlig mobilitet och kollektivtrafik. Då minskar vi trängsel och trafikarbete samt ger miljön en chans. Det är viktigare än att bekämpa privat ägande.