Nyheter

Reportage

Mogen Nissan Leaf 3 imponerar

Nissan Leaf generation 3 är här. Kort och gott handlar det om en bättre Nissan Leaf med ett nytt, i mina ögon bättre och tuffare utseende, bättre säkerhet och märkbart bättre komfort. En elbil som i mångt och mycket är överlägsen dagens förbränningsmotorbilar.


Nyckelfrågorna vid en elbilslansering är räckvidd, en massa elteknisk mumbo-jumbo och laddtider. Viktiga frågor, naturligtvis, men betydelsen av de här frågorna minskar i takt med att bilarna får bättre batterier och därmed längre räckvidd. Mer än 90% av elbilsladdningarna görs i hemmet och på arbetsplatsen. Snabbladdning längs viktiga långfärdsvägar som E4, Väg 25, 40 och så vidare ger elbilsåkarna så gott som samma frihet som övriga bilister.

Självklart talar Nissan om de här bitarna vid lanseringen, men befriande nog talar man mer om hur elbilen kan fungera i framtidens samhälle, vad man gjort för att förbättra bilen och den stora satsningen på säkerhet. En stor nyhet är ett visst mått av självkörande funktioner. Detta är liksom olika typer av uppkoppling och navigation, samt den mer avancerade ljudanläggningen och mobiltelefonfunktionerna som Apple CarPlay, tillval som inte är standard i billigaste versionen.

Nya Nissan Leaf kan parkera helt själv. Den hittar parkeringsplatsen om du ber den söka och den sköter både rattande, gaspådrag, växlande och bromsning under själva parkeringen. Den kan också ställas in för att följa bilen framför på ett bestämt avstånd. Två praktiska funktioner som underlättar vardagen för bilisten.

Förarmiljön i Leaf generation 3 är mer klassisk än den var i de tidigare versionerna och det är ett lyft enligt min mening. Sikten är mycket bra över den låga huven.

När det gäller säkerheten så har tidigare Leaf fått fem stjärnor. Inget talar för att generation 3 skulle missa det målet. Den nya bilen har framför allt ett bättre fotgängarskydd. Dessutom finns de flesta förarstödsystemen som filhållare, vägmärkesvisning och autobroms, som standard från billigaste versionen Visia.

Billigaste, ja trots att det handlar om en helt ny modell med nästan dubblad räckvidd och 30% lägre ljudnivå inne i bilen, liksom ett större och mer praktiskt bagageutrymme, åker inte priset upp nämnvärt. Nya Nissan Leaf kostar i Visia-version, billigaste versionen som tas in i Sverige, 344 900:-. Idag får man en supermiljöbilspremie på 40 000:- och den kan höjas till 60 000:- efter regeringens nya bonus/malus förslag. Det betyder att du som kund betalar 304 900:- om du köper en Leaf idag och du får en drivmedelskostnad på mellan 1 och 2 kronor per mil beroende på vad du betalar för elen och var du laddar. När du kört 10 000 mil har du sparat in runt 75 000:- på drivmedlet. Bilen är skattebefriad i fem år och den får lägsta möjliga skatt efter införandet av bonus/malus-systemet även om skattebefrielsen för miljöbilar tas bort.

Väl på plats i bilen är det första som slår mig den lägre ljudnivån och den bättre accelerationen. Den lägre ljudnivån gäller över bilens hela fartregister och märks särskilt vid acceleration. Provkörningsbilen var utrustad med den mest avancerade ljudanläggningen från Bose och den kom verkligen till sin rätt här.

Efter några mil är det vägegenskaperna som sticker ut. Bilen har blivit spänstigare med mer exakt styrning. Den låga tyngdpunkten, med batterierna i botten, och den fina viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln ger väldigt neutrala styregenskaper.

Kort sagt så är både körningen och bullret i bilen väldigt odramatiska. Leaf är en snäll bil att köra och den är oerhört välbalanserad. Elmotorns höga vridmoment från start ger pigga köregenskaper i stadstrafik och accelerationen är imponerande från start. Till saken hör at Nissan höjt elmotorns effekt till 110 kW, vilket ger en acceleration 0-100 på 7,9 sekunder. Tack vare elmotorns högre effekt blir bilen en riktigt bra landsvägsbil med bra omkörningsacceleration och man vågar trycka pedalen i botten nu när batterikapaciteten är så hög att man inte måste ha full koll på kvarvarande batterikapacitet.

Livet med en elbil blir med andra ord betydligt lättare, men man måste ännu så länge avstå möjligheten till dragkrok och hålla en viss koll på räckvidden samt ta med i beräkningen att man måste ladda vid långresa.

Bagageutrymmet har blivit både större och mer praktiskt utformat med två nätfickor för laddkablarna.

Två nyheter sticker ut på nya Leaf och det är den nya gaspedalen som kallas e-pedal. Den tar över styrningen av både acceleration och inbromsning genom att istället vara en steglös hastighetsregulator som ökar hastigheten ju närmare golvet pedalen pressas och bromsar in bilen allt hårdare ju högre upp pedalen hålls. Du kan reglera hastigheten från 0 till maxfart 144 km/t med e-pedal men det finns en vanlig bromspedal för nödlägen. Den andra nyheten som jag gillar är den mer konservativa instrumenteringen med en helt vanlig analog hastighetsmätare.

– Det var faktiskt ett önskemål från våra kunder, berättar Ponz Pandikuthira som är Nissans produktionschef. Vi var väldigt lyhörda gentemot dagens Leaf-användare när vi tog fram den här modellen.

När blir elbilen vardagsmat, frågar jag Ponz.

– Vi är på god väg mot det målet, svarar han. Det handlar om två saker, laddinfrastrukturen och batteripriset. Vi är med och bygger ut nätet av CHAdeMO-snabbladdare i Europa med 20% under 2018. När du körde vår prototyp, den du kallade en eldriven Volvo Duett, kostade batterierna mer än 1000 dollar per kWh. Idag är vi nere under 200 dollar och halva det priset är inte längre ouppnåeligt. Med ett pris på 100 dollar/kWh kan vi bygga en elbil med ännu längre räckvidd till ett pris där den är konkurrenskraftig även utan subventioner.

– Vi är på god väg mot målet att pensionera fossila drivmedel och skapa en hållbar personlig mobilitet, säger Ponz Pandikuthira som är Nissans produktionschef.

 

Klicka här och läs mer om Nissans väg mot sitt ledarskap när det gäller elbilar

Klicka här och läs mer om Nissans framtidstankar om en hållbar personlig mobilitet och elbilens roll i framtidens samhällsbyggnad

 

Faktaruta:

Nissan Leaf generation 3.

Biltyp: Framhjulsdriven halvkombi.

Motor: Elmotor.

Effekt: 150 hk (110 kW) vid 3 300 – 9 800 varv/minut.

Max vridmoment: 320 Nm vid 0-3 300 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 580 kg.

Max totalvikt: 1 995 kg.

Acceleration 0-100 km/t: 7,9 s.

Toppfart: 144 km/t (elektroniskt begränsad).

Batterikapacitet: 40 kWh.

Räckvidd: 378 km enligt NEDC ( den gamla standarden), 285 km (enligt den nya mer realistiska WLTP-standarden för blandad körning).

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt med drag, men Nissan öppnar för den möjligheten i framtiden.

CO2: 0 g/km.

Pris: Från 344 900:-.

Titta också på: Renault Zoe, Hyundai Ionic, BMW i3, VW e-Golf och Tesla 3.