Nyheter

Reportage

Jaguar I-PACE, seriös Tesla-utmanare

Tradition eller trend, vilket väger tyngst. Jag menar Jaguar I-PACE eller Tesla S. Tesla är nestorn och föregångaren men Jaguar har gjort ett bra jobb och utmanar med traditionellt bilbygge i kombination med en teknik som väl kan mäta sig med Teslas teknik.

Jag har tittat närmare på Jaguars Tesla-utmanare och min uppfattning är att detta är en bil som mer är en utmanare till Tesla S än till Tesla X. Bilen kallas för en SUV när Jaguar själva beskriver den. Helst med tillägget premium. Den är något kortare, smalare och högre än Tesla S, men betydligt lägre än Tesla X. Den är en fyrhjulsdriven halvkombi med plats för fem och den har lastutrymme även fram. Ett lastutrymme med en liten box som är förvirrande lik den box Tesla har i sin S.

Skillnaderna?

Går vi på skillnaderna så är förarmiljön annorlunda. I Jaguar är den mer av det klassiska snittet utan den stora displayen i mitten, men ändå med gott om digital visning, om än med en touch av klassiska instrument framför föraren. Exteriört har den ett utseende som för tankarna till kompakta sport-SUV:ar med en högre front än Tesla och något kantigare kaross.

En viktig skillnad är strålkastarna som i båda fallen är av LED-typ, men Jaguar erbjuder även Matrix-strålkastare som bara bländar av en liten yta där det finns en annan bil. Marknadens i särklass bästa strålkastare idag och en livförsäkring för en och annan älg i smålandsskogarna.

En stor skillnad är valet av laddanslutning. Alla moderna elbilar har en laddteknik som går ut på att de kan laddas med växelström hemma direkt på 220 voltsuttag eller via en så kallad Wallbox som är uppsäkrad till högre strömstyrka. Längs vägen kan de laddas med ännu högre strömstyrka och då med likström i snabbladdare. Tesla har sina Superchargers som laddar en Tesla på en halvtimma, Nissan har sina Chademo snabbladdare som också laddar på en halvtimma, medan Jaguar har valt det europeiska systemet CCS som även det laddar Jaguaren på en halvtimma. Allt i väldigt runda siffror då det beror på hur uppdaterad laddstationen är och hur många elbilar som står på samma laddstation. CCS kallas för den europeiska standarden, medan Chademo kallas den japanska.

Det här med att ladda en elbil till 80% på en halvtimma vid snabbladdning och över natten vid hemmaladdning är mål som bilindustrin jobbat mot länge och det målet gällde när bilarna bara hade runt 20 kWh batteri, och det gäller nu när det finns elbilar med batterier på upp till 100 kWh. För att lösa den här ekvationen har man valt att höja strömstyrkan vid hemmaladdning med wallbox och vid snabbladdning med allt kraftigare likströmsladdare. Jaguar kan man säga ansluter sig till de europeiska tillverkarnas teknik där bland annat hela Volkswagen-gruppen har samma lösning.

En viktig skillnad är också Teslas hårda lansering av den självkörande tekniken. Tesla lovar att den finns i alla Tesla S och kan uppgraderas i takt med att mjukvaran blir bättre, men tyvärr saknas en del hårdvara på bilarna i typ av olika sensorer där europeiska, och japanska, tillverkare kommit längre än Tesla, så det känns inte som en avgörande fördel. Mer som en kul grej ännu så länge. En kul grej som redan blivit lite omodern.

Likheterna då?

Den största likheten är kunderna, möjligen efter dörrhandtagen som elegant glider ut när Jaguaren låses upp, precis som på Tesla S. Både Jaguar och Polestar, liksom Audi som har sin eldrivna Allroad på gång, siktar in sig på teknikintresserade och rika kunder som vill vara med och bidra till en bättre miljö, men också njuta av den höga komforten en elbil ger. Jaguars kunder är av tradition noga med komforten, materialvalet och prestanda och det är här som Jaguar I-PACE bjuder på de riktiga kärnvärdena. Den är tyst, tystare än Tesla S enligt mina brittiska vänner som jag telefonkonsulterat. De har kört förseriebilar på hemmaplan och de håller både vägegenskaper och komfort för bättre än Tesla S, men de är ju britter, så, ja vi får se.

Grundkonceptet är verkligen likt Tesla S. Jaguar har valt att utrusta bilen med ett batteripaket på 90 kWh, två elmotorer för fyrhjulsdrivning, lågt monterade batterier för bästa vägegenskaper och en viktfördelning på 50/50% mellan bak- och framaxel. Bottenplattan är, som hos Tesla, helt slät. Prestanda är imponerande med en effekt på 400 hk, vridmoment på 696 Nm, 0-100 m/t på 4,8 sekunder, samt en räckvidd på 54 mil, enligt den gamla körcykeln, 48 mil enligt nya körcykeln. Kör man den som den är kapabel att köras är en riktigt realistisk räckvidd runt 30 mil.

Tesla S i värstingversion slår detta, men är också betydligt dyrare.

Vilken ska jag välja?

Hjärtat säger definitivt Jaguar, men jag ska erkänna att jag faktiskt ägt en Land Rover 109 Safari High Capacity. Jag valde även den med hjärtat. Tesla har jobbat hårt när det gäller kvalitetskänslan och den senaste Tesla S jag körde kändes väldigt gediget byggd.

På något sätt så känns det häftigare med en katt mitt i språnget, eller rakt framifrån, än bara ett stiliserat T i grillen, på ratten, på bakstammen och på fälgarna.

Den bilen jag tittat på är en produktionsklar bil med riktigt hög standard när det gäller detaljarbetet och inredningen. Jaguars tradition av läderklädd inredning känns som en klar fördel för den brittiska katten.

Tesla är föregångaren när det gäller teknik och dess karismatiske ledare Elon Musk är lite av bilvärldens Steve Jobs som redan frälst bilvärlden med bättre bilar på samma sätt som Steve frälste datorvärlden med bättre datorer. Han har en rejäl skara tekniktalibaner som gör vågen så snart han öppnar munnen och den som vill bli en del av det kollektivet väljer garanterat en Tesla och muttrar om att det luktar rökig pub redan när man närmar sig en Jaguar. Att det lika väl kan sägas att det luktar överhettad överklockad processor i en Tesla är inget man talar om, eller kanske något man ser som ett plus.

Prismässigt startar Jaguar på 819 000:- med en oväntat hög utrustningsnivå. Tesla S startar på 901 480:- men med lägre batterikapacitet än Jaguar.