Nyheter

Reportage

Tiden är ute för dieseln även på tunga sidan

– När Nikola Tre kommer till Europa kommer diesel äntligen att vara på väg ut, säger VD Trevor Milton.

Förra veckan hade Nikola en förhandspresentation på den europeiska Nikola Tre, deras elektriska lastbil med vätgas och bränsleceller istället för batterier. Detta inför företagets Nikola World-event som kommer att hållas 16-17 april 2019. Kostnaden per mil för Nikola Tre förväntas vara cirka 10-20 procent mindre än jämförbara dieslar i Europa.

Under de första fem dagarna har Nikola fått in orders för över 380 miljoner dollar på Nikola Tre och är nu i diskussioner med några av de största åkerierna och varumärkena i Europa.

– Det är inte en dålig start för ett varumärke som är nytt i Europa och Australien, säger Nikolas CFO Kim Brady.

– Nu när vi är finansierade och orderböckerna överfulla, lägger vi in en högre växel och förbereder oss för Nikola World 2019.

(Kan bli lite bekymmersamt då elfordon inte har en växellåda så som vi är vana vid, dock. Redaktörens anmärkning)

På Nikola World visas prototypen av USA-modellen Nikola Two i aktion och Europa-modellen Nikola Tre visas som statisk prototyp.

– Vi har också några överraskningar för showen från vår powersports-division och andra nya produktlanseringar, säger Milton.

Vid år 2028 planerar Nikola att ha täckning av vätgastankställen i USA, Kanada, Europa och Australien.

OM NIKOLA MOTOR COMPANY

Nikola Motor Company konstruerar och tillverkar elfordon, fordonskomponenter, energilagringssystem och drivmedel för elfordon. NMC leds av sin visionära vd Trevor Milton (Twitter: @nikolatrevor), som har satt ihop det som han beskriver som ett av de mest begåvade teamen i USA för att få Nikola-produkterna på marknaden. Företaget är privatägt.