Nyheter

Reportage

Tyskt pilotprojekt med Scania på e-vägar

I maj i år förvärvade åkaren Hans Adam Schanz en lastbil byggd för tyska försök med e-vägar. Flera gånger om dagen transporterar hans företag Spedition Schanz gods från Odenwald till Frankfurt med el-hybriden av en vanlig Scania R 450 och använder sig av ledlinjerna på motorvägen A5. Det handlar om 100 till 150 ton färg från Odenwald till Frankfurt, och reser under de fem kilometer långa linjerna i båda riktningarna för A5.


Scania är den exklusiva leverantören för försöken som finansieras av det tyska ministeriet för miljö, naturskydd och kärnsäkerhet. Under de kommande månaderna kommer ytterligare fyra hybridbilar att levereras för pilotprojektet i Hessen.

Spedition Schanzs verkställande direktörer Christine Hemmel och Kerstin Seibert är glada över att de varit de första i Tyskland som fick Scanias e-road-lastbilar.

– På frågan om vi ville gå med i projektet tänkte vi inte två gånger, säger Hemmel. Vi i Schanz-familjen bryr oss om miljön.

Seibert tillägger att Schanz familjeföretag alltid är angelägna om att prova något nytt.

– E-road-tekniken ser väldigt lovande ut och vi är mycket glada över att lära oss mer om hur det fungerar i praktiken, säger hon.

Thomas Schmieder sitter bakom ratten på Scania hybridbil, döpt EL-LEON. Han är en av tre förare på Spedition Schanz som har tränats på den nya lastbilen. Det är ingen slump att han kör just EL-LEON; han sökte specifikt ett jobb på Schanz för att köra denna lastbil.

– Jag hade läst att Spedition Schanz skulle delta i pilotprojektet och blev omedelbart intresserad. Elektromobilitet är en spännande utveckling, säger han. – Det är framtiden och jag vill vara en del av det.

Pilotprojektet med e-vägar i Hessen kommer att kompletteras med ytterligare två försök i Schleswig-Holstein och Baden-Württemberg.

– Dessa tester kommer att avgöra om e-vägteknologin är livskraftig i faktiska operationer och kan implementeras för godstransport med minskade koldioxidutsläpp och buller, säger produktchef Stefan Ziegert, Sustainable Transport Solutions, Scania Deutschland Österreich.

Frågor som ska besvaras är:

Hur mycket CO2 kan sparas?

Hur kör lastbilarna under olika förhållanden?

Hur mycket energi måste levereras inte bara för att köra utan också för att ladda batterier?