Nyheter

Reportage

Framtidens resande en grå vinterdag

Det fanns en tid det talades om smog, nu talas det om partiklar och kväveoxider, men gråheten ligger också i vädret.

Vi hade ett samtal om det, jag och några av Nissans elbilsutvecklare. Naturligtvis på en pub som var lika grå som övriga London på utsidan men betydligt färgstarkare på insidan.

Och framtidens resande, hur ser det ut?

– Jag skulle vilja säga att det är nog rätt likt det vi kallar morgondagens resande, bara lite längre fram i tiden. Skillnaderna stavas självkörande bilar och batterier med högre energiinnehåll, fick jag som svar. Du ställer din bil på stationen igen och den kopplas upp till V2G, eller är den uppkopplad hemma och du beställer en självkörande bil för resan till och från stationen. I London beställer du en ny självkörande bil och du slipper allt strul med parkering och att brottas med att lära dig köra på rätt sida av vägen.

Nissan Leaf 62 kWh från förarplatsen

Flyget då, är det något vi ska räkna bort?

– Nej, jag tror flyget kommer att ha en avgörande roll, framför allt på längre resor och då framför allt seriösa flygbolag som väljer förnybara biodrivmedel, fick jag som svar. Vad tror du själv?

SAS och svenska flygplatser jobbar hårt för lösningar med förnybart biodrivmedel för flyget.

Jag tycker det är en intressant aspekt att vi bygger ut produktionen av biodrivmedel för vägtrafiken som blir allt mer elektrifierad. Det kan betyda att vi i nästa steg kan flytta över resurserna med biodrivmedel till flyget. Möjligen att vi måste minska kortdistansflyget och lågprisflyget som tyvärr brett ut sig med märkliga lösningar som gratis flyg till platser med lågprishandel.

– Det är inte otänkbart med elektrifiering av flyget, kanske med bränsleceller och vätgas, tänker en av Nissans utvecklare.

Hela artikeln finns här:

Mer om järnvägens betydelse i framtidens resande: