Nyheter

Reportage

Ny miljöbilsdefinition, biogas och laddhybrid vinnare

Funderar du på miljöbil? Vi har fått en ny miljöbilsdefinition som trädde i kraft den 1/7 där det är dieselbilarna och etanolbilarna som är förlorare medan laddhybrider och gasbilar är vinnare, så vad ska man välja? Dessutom har EU precis i dagarna godkänt den svenska skattebefrielsen för biogas som fordonsbränsle i ytterligare 10 år. Vi har kört gasdrivna Audis A4 och laddhybriden Audi Q5, som båda är heta tjänstebilar som blir ännu hetare med nya miljöbilsdefinitionen.

Går vi tjugo år tillbaka i tiden var det förenat med någon form av uppoffring att välja en miljöbil. Särskilt en elbil med enbart elmotor. Nu är elbilen nästan ikapp fossildrivna bilar när det gäller både pris och användbarhet, men ännu finns det begränsningar och ett smidigt sätt att slippa dessa begränsningar är att välja en gasbil och köra den på biogas, eller att välja en laddhybrid och köra den så mycket det går på koldioxidneutral el.

Vi kan börja med att konstatera att rätt använd är biogasbilen bättre än laddhybriden ur ett miljöperspektiv, då den kan köras på förnybart så gott som CO2-neutralt drivmedel hela tiden. Världen är full av lobbyister och forskare som mer än gärna sprider sitt budskap. Vissa säger att biogasbilen är bättre än elbilen och då av två skäl. Dels krävs inga sällsynta grundämnen som kobolt vid tillverkningen och dels kan man räkna biogasbilen som en bil som minskar växthuseffekten när den används och körs på biogas. Detta om man tar med i beräkningen att den biomassa som tagits omhand och rötats när biogasen producerades istället fått ligga och ruttna i naturen och då producerat metangas, som är en mer aggressiv växthusgas än koldioxid. Andra säger att gasbilen ibland körs på fossil fordonsgas och att den släpper ut partiklar när den körs. Det finns tre problem med gasbilen och det är kortare räckvidd än bensin- och dieselbilar, en högre besiktningsavgift för att tankarna ska kontrolleras och ett krav på att de måste bytas när bilen är 20 år, vilket kan påverka andrahandsvärdet, men ur miljösynpunkt är en jämförbar med elbilen.

Laddhybriden har å andra sidan fördelen att den kan köras i stadsdelar där enbart eldrivna fordon tillåts, den är tystare så länge den bara körs på el och driftskostnaderna är låga när den körs på el. Idag närmar vi oss en räckvidd på 10 mil på el för laddhybriderna och då blir de mer av elbilar med förbränningsmotor som räckviddsförlängare. Dessutom är laddhybridtekniken lite av en turbo för bilen eftersom prestanda förbättras då både el- och förbränningsmotor samarbetar.

Både laddhybriden och gasbilen fungerar med tunga släp och både gasbilen och de flesta laddhybrider är godkända i den nya miljöbilsdefinitionen som anger att en bil måste ha ett lägre CO2-utsläpp än 70 gr/km, enligt nya WLTP-normen, eller köras på gas. Att det fungerar med definitionen gas beror på att vi idag har nästan 100 % biogas i den svenska mixen av fordonsgas.

Vi valde att köra två Audi-modeller då Audi dels är lite av en teknikspjutspets inom Volkswagen-gruppen, och dels ligger långt framme med flera olika tekniker för hållbara drivmedel. Audi A4 är en tjänstebilsfavorit och blir än mer uppskattad som kombi med den senaste fyrcylindriga gasmotorn. Audi kallar sina gasbilar g-tron, så den här modellen heter A4 Avant 40 g-tron. Det finns även en A5 Sportback 40 g-tron. Båda har effekt på 170 hk.

Audi A4 kan enkelt beskrivas som en seriös bil för yrkesbilisten eller för den som kör mycket, dag som natt. Här finns lite extra omtanke om förare och passagerare när det gäller låg ljudnivå, komfort och förarmiljö samt strålkastarna, där de riktigt bra Matrix-strålkastarna finns som tillval. Audi erbjuder sina A4 och A5 g-tron med den större fyrcylindriga 2,0 liters gasmotorn på 170 hk, medan övriga tillverkare i Volkswagengruppen håller sig till de mindre motorerna på 1,0 till 1,5 liters cylindervolym. I Audin är motorn längsmonterad medan den är tvärmonterad i övriga gasbilar från Volkswagen-gruppen. Bilen har flera gastankar smart placerade på ett sätt som gör att de inte ger sämre innerutrymme i bilen än för motsvarande bensinbil. Det handlar om moderna hållbara tankar i kompositmaterial och då tankar som ger en teoretisk räckvidd på 50 mil på gas, samt ytterligare 10 mil på bensin, då den har en bensintank på 7 liter. A4 Avant 40 g-tron får dra ett släp på 1,5 ton. Priset för bilen är 453 600:-.

 

Audi Q5 55 TFSI e quattro är en större bil. Den är fyrhjulsdriven med Audis Quattro-teknik. Den har samma grundteknik med en längsmonterad 2.0 liters bensinmotor, men här plockar Audi ut hela 252 hk ur bensinmotorn och tillsammans med elmotorn har bilen 367 hk. Fyrhjulsdrivningen är Audis quattro ultra och det betyder att det är den bränsleeffektiva lösningen med två kopplingar som kopplar in och ur drivningen till bakaxeln på bråkdelar av en sekund. Finessen med quattro ultra är att drivningen kopplas ur både vid växellådan och bakaxeln. Detta för att inte kardanstången ska snurra, och öka bränsleförbrukningen, trots att drivningen bak inte används. När det gäller komfort, ljudnivå och köregenskaper är den jämförbar med A4 Avant, bara lite högre och med ett plus för fyrhjulsdrivning samt avsevärt bättre prestanda. Q5 TFSI 55 e quattro får dra ett släp som väger 1,75 ton. Priset för den provkörda bilen är 596 700:-.

En intressant slutsats vid jämförelsen är att drivmedelskostnaden är jämförbar mellan de båda bilarna. Vi körde båda bilarna på svensk motorväg, Södertälje-Växjö, samt blandad körning, stad och landsväg. A4 g-tron kostade 9,05:-/mil (10,8 kg biogas för 22,4 mils körning). Q5 55 TFSI e quattro kostade 8,35:-/mil (45,24 liter bensin för 74,4 mils körning). Vid blandad körning låg kostnaderna närmare varandra. Biogasbilen kostade 8:-/mil och laddhybriden 9,40:-/mil. Vid testerna startade vi bilarna fulltankade och fulladdade, vilket betyder att laddhybriden gick 4 mil på el varje gång. Resten på bensin. Biogasbilen kördes inte tom i gastankarna just för att kunna mäta enbart gasförbrukningen.  Nu är de verkliga kostnaderna väldigt beroende av hur mycket en laddhybrid laddas mellan tankningarna. En laddhybrid kan köras på mycket låg förbrukning och hybridtekniken hjälper till att sänka förbrukningen även när batterierna utnyttjas fullt ut då hybridtekniken laddar batterierna vid retardation och den energin används vid acceleration.