Nyheter

Reportage

Seat och Konvegas samarbetar om rymlig biogas-SUV

En SEAT Tarraco, alltså en kraftfull SUV med fyrhjulsdrift och automat, har konverteras till fordonsgasbil i ett projekt där SEAT Sverige tillsammans med Konvegas och FordonsGas Sverige vill möta efterfrågan på mer hållbara SUV:ar.

SEAT Tarraco fyller en lucka i dagens utbud av fordongasbilar

Svensk biogas är cirkulär och i princip är 100% fossilfri

Ett alternativ som är både hållbart och ekonomiskt positivt

 

Under våren 2019 startade SEAT Sverige, Konvegas och FordonsGas Sverige ett spännande projekt tillsammans. Frågan var om man kunde konvertera en SEAT Tarraco, en rymlig och säker bensindriven SUV, till en effektiv gasbil för att representera ett mer hållbart alternativ för såväl tjänstbilsföraren som barnfamiljen.

För att få ner koldioxidutsläppen och nå Parisavtalets högt ställda miljömål har lejonparten av bilbranschen sina strålkastare riktade mot elektrifieringen. Dock har vi i Sverige en unik möjlighet med både god tillgång på biogas samt en väl utvecklad infrastruktur för just fordonsgas, vilket gör gasfordon till ett mycket bra hållbart alternativ eftersom svensk biogas är cirkulär och i princip är 100% fossilfri.

Projektet med att gaskonvertera SEAT Tarraco har tagit ca. ett år, något längre än beräknat, men förseningen beror framförallt på Covid-19 pandemin som bland annat försenat leverans av komponenter från Italien. Men nu rullar äntligen den första gaskonverterade SEAT Tarracon på de svenska vägarna och visst är det ett effektivt alternativ, det kan föraren :

En modell i detta segment har varit efterfrågat, och intresset från företag, myndigheter och organisationer är stort. Att vi nu kan erbjuda en fyrhjulsdriven SUV är glädjande, säger Niklas Sunnerhäll, ansvarig på Fordonsgas Sverige AB.

SEAT Tarraco är en SUV som vänder sig både till familjen och till tjänstebilsföraren, den har gott om utrymme, hög komfort och säkerhet. Och att just denna modell skulle väljas ut för projektet är ingen slump, Marcus Akmal, Fleet Manager på SEAT Sverige, förklarar varför: ”Personbilar som drivs på gas idag är i regel mindre fordon samt bilar som stäcker sig upp till en mellanklass kombi. Vi såg en lucka i det utbud som finns idag där tjänstebilsförarna efterfrågar större bilar, gärna SUV i kombination med automat och fyrhjulsdrift. Valet föll på SEAT Tarraco som täcker in alla de delar marknaden efterfrågar, en större SUV som nu kan framföras fossilfritt när den tankas med 100% biogas!”

Den gaskonverterade Tarracon har redan skapat stort intresse. Bland annat har Gasum beställt flera gaskonverterade SEAT Tarraco samt företaget Kraftringen har nyligen beställt 10 stycken. Med tanke på fördelarna med låga utsläpp och det relativt låga priset och andra ekonomiska fördelarna är det egentligen inte speciellt konstigt.

– En ny gaskonverterad Tarraco får 10 000 kr i statlig klimatbonus, har 10 000 kr lägre fordonsskatt per år jämfört med samma bil i bensinutförande samt ett förmånsvärde från 1 750 kr netto* vilket är lågt för en stor SUV som Tarraco. Det är alltså inte bara bra för miljön att köra på biogas utan även för plånboken, säger Alexander Enulescu på Konvegas.

– Räckvidden på den gaskonverterade Tarracon är mer än generös, utöver bensintanken kommer du ca. 400 km på gas, fortsätter Alexander

– Vi ser projektet som ett spännande alternativ till elektrifieringen, vi kommer behöva ta till fler alternativ för att nå våra utsläppsmål, säger Per Brinkenberg, Märkeschef på SEAT Sverige. Då vi har en unik möjlighet med svensk biogas är det väl värt att investera i projekt som detta. Den gaskonverterade SEAT Tarracon kompletterar väl vårt ordinarie sortiment med SEAT Leon, Ibiza och Arona vilket gör att vi på SEAT har marknadens bredaste utbud av gasdrivna fordon

*Förmånsvärde baserat på 50 procents marginalbeskattning.