Nyheter

Reportage

VW ID.3 övertygar i krocktest

 

  • Höga individuella betyg i alla testkategorier
  • Både vuxna och barn är mycket väl skyddade i ID.3
  • Ny standardmonterad mittkrockkudde

Det fanns en tid då många, inte minst Volvo, hävdade att det inte går att bygga en krocksäker bil om man inte har en tvärställd förbränningsmotor framför passagerarutrymmet. Så punkterades det påståendet effektivt av Tesla som fick bättre betyg än Volvo V60 i amerikanska NHTSA:s tester. Nu ger Euro NCAP VW ID.3 fem stjärnor och höga betyg i alla fyra kategorier – skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem.

– Det här är en stor framgång för hela vårt ID.-team. En hög säkerhetsnivå i våra bilar är alltid mycket viktig för oss och har därför införlivats i MEB-plattformen från början. Med sina fem stjärnor visar ID.3 detta på ett imponerande sätt, säger Frank Welsch, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för utveckling.

Höga poäng för skydd av vuxna och barn

Poängen för skydd av vuxna bestäms genom tester av frontalkrockar, sidokrockar och whiplash som utförs för att bedöma det skydd som bilen erbjuder för vuxna förare och passagerare samt genom att bedöma tillgängliga åtgärder för snabb och säker räddning och utdragning. ID.3 fick en skyddsnivå på 87 % för förare och passagerare.

En nivå så hög som 89 % uppnåddes för skydd av barn. Bedömningen av skyddet av barn täcker tre viktiga aspekter: det skydd som erbjuds av bilbarnstolar i frontal- och sidokrockstest, möjligheter att inhysa bilbarnstolar med olika storlek och utformning samt tillgängliga åtgärder för säker transport av barn i bilen.

Nyhet: mittkrockkudde

Euro NCAP bedömer hur väl bilar skyddar sina passagerare men testar även hur bilar skyddar oskyddade trafikanter – fotgängare och cyklister – som de kan kollidera med. I de här testerna bedöms de potentiella riskerna för skador mot fotgängares huvud, bäcken och övre och nedre delen av benet. Bilar kan få ytterligare poäng om de har standardmonterade system för automatisk nödbromsning (AEB) med detektering av fotgängare och cyklister. I denna kategori uppnåddes nivån 71 % för ID.3.

I kategorin förarstödsystem uppnådde Volkswagens nya elbil nivån 88 %. Alla utrustningsversioner av ID.3 levereras med filhållningsassistenten ”Lane Assist” och nödbromsassistenten ”Front Assist” som standard. Lane Assist hindrar bilen från att oavsiktligt korsa en vägmarkering. Front Assist övervakar området framför ID.3 med hjälp av en multifunktionskamera och reagerar på en förestående kollision med andra fordon, fotgängare och cyklister genom att varna föraren och bromsa.

För första gången hos Volkswagen installeras också en mittkrockkudde för framsätena i ID.3. Det förhindrar eventuell huvudkontakt mellan förare och främre passagerare vid till exempel en kollision från sidan.

Avancerade assistanssystem

Volkswagen erbjuder ytterligare avancerade assistanssystem för ID.3. En av dem är den adaptiva farthållaren ACC med stop & go-funktion och hastighetsbegränsare. Detta system kontrollerar och reglerar avståndet till framförvarande fordon genom att accelerera och bromsa bilen. ACC med stop & go hör till standardutrustningen för alla de förkonfigurerade modellversionerna som nu går att beställa.

Travel Assist (tillval) är ett system som till stora delar självt kan ta över jobbet med att accelerera och bromsa från föraren i hastigheter upp till 160 km/h. Med hjälp av ingrepp i styrningen hjälper systemet också till att hålla ID.3 kvar i sitt körfält (inom systemets gränser). Allt föraren behöver göra är att lätt röra vid den kapacitiva ratt som ingår för att hålla den adaptiva filhållningen aktiv.

Emergency Assist, ett annat system som ingår i Travel Assist, bromsar ner bilen till stillastående om den som sitter bakom ratten inte längre kan göra detta själv. Om detta är möjligt, styr den också in bilen till vägkanten. Side Assist använder radarsensorerna bak för att övervaka området bakom ID.3. Om föraren är på väg att byta fil och detta skulle leda till att en kritisk situation uppstå, varnar systemet för detta.

Kökörningsassistent, dödavinkelvarnare med Rear Traffic Alert (som varnar föraren för fordon som närmar sig från sidan, bakom bilen, när man backar) och parkeringsassistent är andra exempel på tillval som också bidrar till en säker och avslappnad körning.

Riktmärke för bilars säkerhetsnivå

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har fungerat som ett strikt riktmärke för säkerhetsnivån för nya bilar sedan 1997. Det ger bilköpare uppdaterad information om säkerheten hos populära nya modeller. Under de senaste åren har testförfarandena och kraven för standardmonterade förarassistanssystem och passiv säkerhet skärpts.

Med ett femstjärnigt betyg för ID.3 fortsätter Volkswagens sin framgång i Euro NCAP – nya Golf och T-Cross uppnådde nyligen högsta betyg de också.

Länk till Euro NCAP:s test:
https://www.euroncap.com/sv/results/vw/id.3/41119

En video av testerna finns här:
https://youtu.be/bruZl_NXPBA