ELFORDON

Elbilar och laddhybrider ökar mest på marknaden. En renodlad elbil ger inga utsläpp vid körning och kan därför bidra till ett bättre klimat. Elbilen drivs av en eller flera elmotorer som drivs av el från ett batteri.

En elbil som laddas på förnybar el släpper bara ut 35 gram CO₂ per kilometer när både tillverkningen av bilen, batteriet och strömmen räknas med. Motsvarande siffra för en dieselbil är 205 gram. Det visar en rapport där forskare vid Universitet i Brüssel har sammanställt 113 forskningsrapporter där elbilen jämförs med den konventionella fossilbilen. (Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles, Vrije Universiteit Brussel.)

 

Skillnad mellan elbilar, laddhybrider och mildhybrider

Elbil
En renodlad elbil har endast en eller flera elmotorer som drivlina. De drivs av el från ett batteri, och batteriet i elbilen laddas med el från kraftnätet. De flesta elbilar som nu säljs i Sverige har en räckvidd på 25–45 mil (tillverkarnas uppgifter enligt WLTP), men utvecklingen går mot allt längre räckvidder.

Batteriet i en elbil är relativt tungt och väger ofta mellan 200 och 500 kg. Däremot saknar elbilar andra tunga komponenter som förbränningsmotor, växellåda och bränsletank med bränsle. 

En laddhybrid har två drivlinor
Laddhybriden kallas även plug-in-hybrid och har två motorer: en förbränningsmotor och en elmotor. Laddhybrider har precis som elbilar ett batteri som kan laddas från elnätet, men batteriet räcker inte lika långt som det i de renodlade elbilarna. Laddhybrider kan också tankas med bensin eller i några fall diesel. I framtiden förväntas även laddhybrider som kan köra på förnybara drivmedel.

I en laddhybrid kan du köra kortare sträckor på enbart el men för längre resor tar förbränningsmotorn över. Klimatnyttan blir helt beroende på hur ofta du kör och hur långa resor du gör. Klarar man den dagliga pendlingen på el och den mesta övriga körningen är kortare sträckor i närområdet täcker eldriften en stor del av bilens användande. Kör du mest längre sträckor blir klimatnyttan begränsad och de dubbla drivlinorna blir en dyr historia.

Mildhybrider är ingen elbil
De bilar som ibland kan förväxlas med elbilar är så kallade elhybrider som också kallas för mildhybrider. I dessa fall har föraren ingen möjlighet att ladda batteriet i bilen annat än genom bilens förbränningsmotor när bilen körs. Det finns heller ingen möjlighet för föraren att koppla bort förbränningsmotorn och enbart köra på eldrift då elmotorn är ett mindre hjälpaggregat till förbränningsmotorn.


Ladda elbilen med förnybar el

En förutsättning för att elbilar verkligen ska ge en miljövinst är att de laddas med förnybar el som sol-, vind- eller vattenkraft. 

Om alla förare i Sverige skulle köra på el (över 4 miljoner elbilar) skulle knappt 10 TWh skulle behövas. Det motsvarar mindre än 10 procent av Sveriges totala elanvändning.


Batteri och tillverkning

Batteriutvecklingen går snabbt framåt, redan nu arbetar flertalet biltillverkare med batterier som i inte innehåller eller innehåller en väldigt låg andel konfliktmetaller, och från 2022 kommer Solid state batterierna finns på marknaden: Solid state är en ny teknik som ger effektivare batterier som inte innehåller konfliktmetaller.
Idag utgör elbilarnas batterier ca 5% av världens batteri och elektronik tillverkning, de resterande 95% av konfliktmetaller som bryts används vanligen till hemelektronik och övrig industritillverkning.

Batteriutvecklingen går snabbt framåt. Redan nu finns batterier som i inte innehåller konfliktmetallen kobolt och andelen batterier utan kobolt ökar kontinuerligt. En ny typ av batterier, solid state-batterier är också under utveckling och beräknas finns på marknaden från 2022. Solid state är en ny teknik som ger effektivare batterier och som dessutom kan laddas snabbare.

Idag utgör elbilarnas batterier cirka fem procent av världens batteri- och elektroniktillverkning, de resterande 95 procenten av konfliktmetaller som bryts används vanligen till hemelektronik och övrig industritillverkning.

HITTA TANKSTÄLLEN

Tanka Grönt är en kostnadsfri app för att hitta tankställen för alla slags bränslen, inklusive laddplatser. Se tankagront.se

 

Plus och minus för elbilar

+

+ Hög verkningsgrad, cirka 90 procent. Bensin- och dieselbilars verkningsgrad är 20 respektive 25 procent, och resten blir värme

+ El kan produceras från förnybara källor som sol, vind och vatten

+ Låg milkostnad, runt 2-3 kronor

+ Låg servicekostnad

+ Lågfordonsskatt

+ Bonus Malus vid köp av ny bil. En elbil ger 60000 kr i utbetalning från staten

+ Ren eldrift minskar bilens utsläpp av luftföroreningar vid körning med 100 procent

+ Kan "tankas" med två hål i väggen

+ Klimatnyttan är 96 procent (vid användande av el från vind och vatten)

– Laddinfrastrukturen behöver byggas ut

– El på marginalen kan vara kolkraft idag

– Hög inköpskostnad för fordonen

Lathund och ordförklaring

Detta är en elbil: Elbil med enbart elmotor, elbil med räckviddsförlängare och laddhybrid.

Detta är inte en elbil: Elhybrid eller mildhybrid.


WLTP är en standardiserad körcykel som mäter utsläpp (fossilbilar) och räckvidd. WLTP är mer anpassad till verklig körning än NEDC som användes tidigare .

PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle

BEV = Battery Electric Vehicle

EV = Electric Vehicle

LÄNKAR TILL MER INFORMATION

Läs om el i vår bränsleskola.

Kunskapsbank om elbilar och laddning med mera finns på alltomelbil.se

Hitta aktuella elbilar på miljofordon.se

Planera resa och laddstopp på abetterrouteplanner.com