Mercedes EQXX lovar 100 mil på el
Maxad räckvidd med minsta vikt och lägsta luftmotsånd

Mercedes EQXX lovar 100 mil på el

Mercedes-Benz är målmedvetna med viljan att bli världsledande i utveckling av elbilar. Konceptbil Vision EQXX är konturerad för att bryta helt ny mark när det gäller att hushålla med resurser. På bara 18 månader har Mercedes teknikerteam tagit fram en bil med över 100 mils räckvidd och med en elförbrukning på under 1 kWh/mil.

Räckvidd är nyckelordet när man pratar om elbilar och det är en gren där Mercedes-Benz är med i eliten. Nya EQS 450+ klarade nyligen 68 mil på en enda laddning i amerikanska Edmunds test i verklig trafik. Nästan 14 mil längre än någon annan bil som företaget har testat.

Med sin nya konceptbil Vision EQXX visar Mercedes-Benz nu att det går att komma ännu längre – utan att bara stoppa in större och större batterier i bilarna. Genom att ta ett omtag på hela processen för att ta fram en ny modell, har man på bara 18 månader fått fram en bil som tar sig mer än 100 mil på en laddning och som förbrukar under 1 kWh per mil.

Det betyder att den klarar Stockholm – Berlin på en laddning, med en förbrukning som är ungefär hälften av vad en elbil drar idag.

”Det är så här vi ser på elbilarnas framtid”, säger Mercedes-Benz VD, Ola Källenius.

”Det är bara ett och ett halvt år sedan vi började arbetet med projektet som nu resulterat i den mest energieffektiva bil vi någonsin byggt. Vision EQXX är avancerad på väldigt många sätt och den har ett batteri som är så kompakt att det till och med skulle få plats i en småbil. Dessutom har den en design som är fantastisk och futuristisk.”

Vision EQXX är från början helt och hållet utvecklad med mjukvara i fokus i en heldigital process. Målet har inte bara varit att skapa maximal räckvidd – utan att göra det genom att hushålla med alla resurser. Det betyder bland annat att hålla nere vikten, att använda så lite material som möjligt i tillverkningen och att använda återvunnet material på helt nya sätt.

Genom detta sätt att jobba har man bland annat kunnat konstruera bilens bärande delar så att allt som inte bidrar till funktion eller säkerhet kunnat tas bort.

Batteriet och drivlinan är också unika. En 900 volts drivlina har utvecklats helt och hållet in-house med stor hjälp från de som utvecklar Mercedes-Benz F1-motorer. Allt från systemdesign till materialval, smörjning och värmekontroll har gåtts igenom i detalj.

Samma team utvecklade också ett helt nytt batteripaket med en energitäthet på nästan 0,4 kWh per liter. Det gör att man kunnat få plats med ett batteri på hela 100 kWh i en bil som bara har ca 10 cm längre hjulbas än A-Klass. Batteriet rymmer lika mycket energi som det i EQS men är hälften så stort och väger 30 % mindre. På taket av bilen sitter 117 solceller som ger energi till ett eget batteri som bland annat driver klimatanläggning, infotainment och belysning. Solcellerna ger därigenom upp till 2,5 mils extra räckvidd en bra dag.

Förutom låg vikt och energieffektivitet är aerodynamik alltid nyckeln till låg förbrukning. Vision EQXX har ett luftmotstånd på ultralåga cd 0,17.

Den digitala utvecklingsprocessen har också betytt ett fokus på bilens mjukvara. Systemen i EQXX använder neuromorfisk databehandling och spikande neurala nätverk och man har samarbetat med AI-experterna på BrainChip i Kalifornien både för hård- och mjukvara. 

Resultatet är en bil som lär sig snabbare, kan dra nya typer av slutsatser och där datorkraften drar mindre energi. Bilen lär sig röstkommandon snabbare och kan även reagera på känslor som utläses av rösten. Den kan också förutse vägen fram genom att ta hänsyn till allt från vindstyrka och vindriktning till vägbanans friktion. 

Vision EQXX i siffror

Batterikapacitet: Ca 100 kWh

Systemspänning: > 900 Volt

Energiförbrukning: <10 kWh/100 km (1 kWh/mil)

Luftmotstånd: cd 0,17

Hjulbas: 2,8 m

Max effekt: Ca 200 hk (150 kW)

Totalvikt: Ca 1 750 kg

 

Drivlinan på ca 200 hk (150 kW) har en energieffektivitet på osannolika 95 % från batteri till hjul (det kan jämföras med ca 30 % från de allra mest effektiva förbränningsmotorerna idag).