Efter 32 000 mil har Teslas elbilar endast tappat 10 procent i batterikapacitet

Efter 32 000 mil har Teslas elbilar endast tappat 10 procent i batterikapacitet

Batterierna i elbilar tappar med tiden en del av sin kapacitet och därmed räckvidd. Det är en ständigt återkommande fråga i vilken omfattning. Nu redovisar Tesla statistik för sina elbilar och hur dess batterier har åldrats. 

På siffrorna som Tesla redovisar ser vi att batterierna efter 32 000 mil endast tappat 10 procent av sin ursprungliga kapacitet. I statistiken ingår Teslas två första volymmodeller Model S och Model X där de äldsta bilarna rullat i upp till nio år.

Det största tappet sker i början av bilens livslängd. Fram till 4000 mil sker det största tappet, sedan börjar kurvan plana ut allt mer i takt med att milen ökar. 

Teslas batterier är designade för att hålla längre än själva bilen i sig. I rapporten räknar Tesla med att den genomsnittliga bilen i USA skrotas efter 32 000 mil medan vi i Europa gör vi oss av med bilarna lite tidigare vid omkring 24 000 mil. Det gäller för Tesla Model S och X.

Batteriet i Tesla Model 3 ska enligt tidigare uttalande från Tesla vara designat för att hålla upp till 80 000 mil.

Teslas ”Impact Report för 2020” finns att läsa här (pdf).