Honda ser bränslecellen och vätgasen son framtiden
Smart laddhybridlösning i Hondas vätgasdrivna SUV

Honda ser bränslecellen och vätgasen son framtiden

Egentligen borde den här tekniska lösningen vara helt självklar. Honda har presenterat en bränslecellsbil som är en laddhybrid. Bilen bygger på Hondas SUV CR-V och presenteras med namnet Honda CR-V e:FCEV 2025. CR-V e:FCEV, en kompakt SUV med en angiven räckvidd på ca: 45 mil. Honda kombinerar ett helt nytt USA-tillverkat bränslecellssystem med laddbara batterier designade för att ge cirka 4,5 mil elbilskörning på ström från batterierna i stan med flexibiliteten med snabb vätgastankning för längre resor.

"Att utnyttja Hondas bränslecellsteknologiska expertis fortsätter att spela en avgörande roll i vårt globala mål att uppnå koldioxidneutralitet för alla produkter och företagsaktiviteter till 2050", säger Mamadou Diallo, senior vice president för bilförsäljning, amerikanska Honda Motor Co. "Honda har lade fram en elektrifieringsstrategi som leder till 100 % nollutsläppsbilsförsäljning till 2040, inklusive introduktionen av både batterielektriska och bränslecellsdrivna fordon som denna nya CR-V e:FCEV-modell.”

2025 Honda CR-V e:FCEV kommer att vara tillgänglig för kundleasing i Kalifornien från och med senare i år.

Standardfunktioner inkluderar HondaLink® med utökade möjligheter inklusive information om vätgasstationer förutom laddnings- och strömförsörjningsdata. För ytterligare bekvämlighet använder den medföljande Hondas strömförsörjningskontakt ett 110-volts eluttag som kan leverera upp till 1 500 watt effekt, vilket gör CR-V e:FCEV till en ren strömkälla som kan driva små hushållsapparater, bärbara luftkonditioneringsapparater, elverktyg, campingutrustning och mer. En form av V2L med andra ord.

Hondas marknadserfarenhet av vätgasbränslecellsfordon började med introduktionen av Honda FCX i december 2002, världens första nollutsläppsbränslecellselektriska fordon (FCEV) som fick certifiering för dagligt bruk från både U.S. Environmental Protection Agency (EPA) och California Air Resources Board (CARB), såväl som den första FCEV som hyrs ut till enskilda kunder.

CR-V e:FCEV byggs* vid Hondas Performance Manufacturing Center i Marysville, Ohio, och är det enda bränslecellselektriska passagerarfordonet tillverkat i Amerika.

Den 5-sitsiga SUV:en är den första tillämpningen av andra generationens Honda Fuel Cell Module, som tillverkas vid Fuel Cell System Manufacturing, LLC (FCSM) i Michigan, och erbjuder förbättrad hållbarhet, högre effektivitet, ökad förfining och lägre kostnad jämfört med Hondas tidigare generationens bränslecellsystem.

Nästa generations Honda Fuel Cell Module, som utvecklats tillsammans med General Motors (GM), utnyttjar båda företagens kunskap, kunnande och skalfördelar och kommer att minska kostnaderna med två tredjedelar jämfört med kostnaden för bränslecellssystemet i Honda Clarity Fuel Cell. Denna betydande kostnadsminskning uppnåddes genom olika åtgärder, inklusive införandet av innovativa material för elektroder, utveckling av en celltätningsstruktur, förenkling av stödutrustningen och förbättring av produktiviteten.

Dessutom har systemets hållbarhet fördubblats genom applicering av korrosionsbeständiga material och den elektriska drivlinans hållbarhet och livslängd samt lågtemperaturprestanda ha förbättrats avsevärt.

Viktiga CR-V e:FCEV Standardfunktioner:

Distinkt djärv och sofistikerad styling
Helt ny 2:a generationens bränslecellsmodul
45 mils räckvidd med helt utsläppsfria körning
Plug-in nivå II-laddningskapacitet utformad för att ge upp till 4,5 mil elektriska räckvidd med ström från batterierna.
10,2-tums digital instrumentering
9-tums HD-pekskärm
Trådlös Apple CarPlay och Android Auto™-kompatibilitet
Trådlös telefonladdning (Qi)
Fyra valbara körlägen, inklusive Snow och Sport
Honda Sensing®-system
Exteriördesignen på Honda CR-V e:FCEV, som är distinkt utformad från CR-V turbo- och hybridmodeller, sticker ut med nya karosspaneler framför A-stolpen, unik design för bakluckan, och stora 18-tums, 10-ekrade svarta hjul.

Honda kommer att erbjuda CR-V e:FCEV som en enda, mycket välutrustad Touring-modell med standardfunktioner som inkluderar 10,2-tums digital instrumentering, 9-tums HD-pekskärm, trådlös Apple CarPlay och Android Auto™-kompatibilitet2, trådlös telefonladdning, en 12-högtalare Bose premiumljudsystem, eljusterbara uppvärmda framsäten, uppvärmd ratt, klimatkontroll med dubbla zoner, handfri handfri baklucka, parkeringssensorer och hållbara material inklusive biobaserad läderklädsel.

Triple Action to Zero Approach
Honda arbetar mot sitt globala mål om noll miljöpåverkan till 2050 genom sin "Triple Action to Zero"-metod, inklusive inte bara sina produkter utan hela produktens livscykel inklusive företagsaktiviteter.

Koldioxidneutralitet och förnybarhet för alla Hondas produkter och företagsaktiviteter senast 2050.
Resurscirkulation med hjälp av 100 % hållbara material för att skapa en cirkulär ekonomi kommer att göra det möjligt för Honda att återvinna eller återanvända allt material från sina fordon, bearbeta dem tillbaka till råmaterial och återanvända dessa material i skapandet av nya produkter. Kort sagt, att göra nya Honda-fordon av gamla Honda-fordon.
Ren energi, inklusive elektrifiering och väte för vårt företag och alla våra produkter som används genom förnybara energikällor.

Honda Hydrogen Business
Genom att arbeta mot förverkligandet av ett koldioxidneutralt samhälle kommer Honda inte bara att fortsätta att elektrifiera sina produkter utan också ta ett proaktivt tillvägagångssätt för att öka användningen av väte som energibärare och sträva efter att utöka sin vätgasverksamhet.

Honda har identifierat fyra kärndomäner för den initiala användningen av sitt nya bränslecellssystem: FCEV, kommersiella bränslecellsfordon, stationära kraftverk och entreprenadmaskiner. Medan den initiala FCSM-produktionen kommer att användas för att stödja Hondas interna initiativ och FCEV-försäljning, undersöker Honda affärsmöjligheter för externa bränsleceller med målet att påbörja externa leveranser av bränslecellssystemmodulerna inom en snar framtid. Företaget tänker sig en initial försäljning på 2 000 enheter per år och sedan utöka försäljningen i etapper.

Honda påbörjade demonstrationstestning av ett stationärt bränslecellskraftverk på sitt campus i Torrance, Kalifornien i mars 2023, vilket markerar företagets första steg mot framtida kommersialisering av nollutsläpp reservkraftsproduktion. Bränslecellskraftverket levererar ren och tyst reservkraft till Hondas datacenter. I december 2023 tillkännagav Honda också ett liknande gemensamt projekt i Japan där Honda kommer att etablera en stationär bränslecellsstation för att driva ett Mitsubishi-datacenter.

Reservkraftsystem som använder vätebränsleceller erbjuder en lovande framtid för ren, men ändå tillförlitlig och högkvalitativ kraftgenerering, särskilt när man använder så kallat "grönt väte" tillverkat av förnybara källor, med vattenånga som enda utsläpp.

Framtida stationära bränslecellsenheter (FC) avsedda för kommersialisering kommer att använda det nya Honda FC-systemet. Under de kommande åren kommer Honda att börja tillämpa stationära FC-kraftverkstekniker som nu är under utveckling – med nästa generations FC-system med ytterligare kostnadsreduktion och förbättrad prestanda – till Hondas anläggningar och datacenter globalt.

Inom området för kommersiella fordon visades GIGA FUEL CELL, en bränslecellsdriven tung lastbil med nollutsläpp som för närvarande utvecklas av Isuzu Motors Limited och Honda Motor Co., Ltd. för första gången på Japan. Mobility Show 2023. Förutom att bedriva gemensam forskning om tunga lastbilar med bränsleceller har de två företagen påbörjat demonstrationstestning av en prototypmodell på allmänna vägar i Japan i december 2023, och planerar att introducera produktionsmodellen på marknaden 2027 av till fullo utnyttja den teknik, erfarenhet och kunskap som erhållits genom den gemensamma forskningen.

Dessutom förbereder Honda en proof-of-concept klass 8 vätebränslecellsbil i USA och för samtal med potentiella kunder.

Honda kommer också att ta initiativ till att tillämpa sitt bränslecellssystem på entreprenadutrustning som grävmaskiner och hjullastare, vilket bidrar till förverkligandet av koldioxidneutralitet för entreprenadmaskiner.

Honda bedriver avancerad forskning och utveckling av väteteknologier samtidigt som de föreställer sig användning i yttre rymden, ett annat potentiellt område där väteteknologier som ett bränslecellssystem och vattenelektrolystekniker med högt differentialtryck kan användas. Förutom vatten och mat behöver människor syre, samt väte för bränsle och elektricitet för olika aktiviteter som stödjer livet i rymden.


Batteridrivna och bränslecellsdrivna fordon kommer att stå för 100 % av Hondas bilförsäljning år 2040
.