64-tons ellastbil från Scania

64-tons ellastbil från Scania

Elektrifierade tunga transporter händer här och nu. En 64-tons el-lastbil rullar sedan en tid tillbaka på vägarna i norra Sverige hos kemileverantören Wibax.

För Wibax är den elektriska lastbilen från Scania ett sätt att minska klimatpåverkan från sin verksamhet.

– Det är viktigt för oss att vara i framkant i hållbarhetsfrågor. Grunden är att det ska inte bara vara snyggt på papper, utan betyda något på riktigt. [...] Och eftersom vi har identifierat transporter som det som har störst miljöpåverkan hos oss är denna el-lastbil ett sätt för oss att säkerställa att vi kan fortsätta med vår verksamhet med miljön i åtanke. Under lastbilens livslängd kommer vi sänka våra koldioxidutsläpp med upp till 1370 ton, vilket gör den till en riktig game-changer, säger Jonas Wiklund, VD Wibax Group.


Jonas Wiklund, VD Wibax Group framför Scania 25 P BEV 6x2 bulk transport.

– Detta är den första elektriska 64-tonnaren som går i trafik hos kund. Steg för steg visar vi att elektriska lösningar händer väldigt snabbt och för i princip alla segment, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.

– Vi har testkört med tom trailer i 29 minusgrader. Det gick bra, men visst märkte vi en viss ökning av elförbrukningen jämfört med när man kör i mildare temperaturer. Men den ska ju gå på fasta körningar med laddare på båda hållen, och där den ändå måste stå stilla ungefär en timme vid lastning och lossning. Så med snabbladdare är det inga problem i det här fallet, säger Helena Hedman, som är lastbilschaufför på Wibax Logistics.

Fakta

Effekt: upp till 300 kilowatt
Vridmoment: närmare 2 200 newtonmeter 
Lastkapacitet: upp till 44 ton
Totalvikt: 64 ton

Foton: Scania och Wibax.