Nya Aud A6 e-tron sätter ny standard när det gäller elbilsteknik
Drag av Audi GT-design i fronten på nya A6 e-tron
Nu lanseras Audi A6 e-tron både som Sportback och Avant. Det är den andra modellen på PPE-plattformen och det handlar om plattformens första modell med lågbyggt chassi. A6 e-tron erbjuds också med många innovativa funktioner, som andra generationens virtuella ytterbackspeglar, panoramaglastak som blir transparent med en knapptryckning och belysta ringar bak.
”A6 e-tron är den första helt eldrivna Audi-modellen som finns som Sportback och Avant”, säger Gernot Döllner, VD för AUDI AG. "Den iögonfallande designen möjliggör den bästa aerodynamiken i modellprogrammet och därmed högre effektivitet. Den kommer att skapa entusiasm för e-mobilitet med sin räckvidd på långt över 700 kilometer och enastående kördynamik."
Varselljusens smala design och den breda kylargrillen får A6 e-tron att se låg och bred ut på vägen. En svart mask omger den slutna och inverterade Singleframe-grillen, som är särskiljande för e-tron-modellernas designspråk. Huvudstrålkastarna och andra funktionella element, som ADAS-sensorerna (Advanced Driver Assistance System) och luftintagen, är integrerade i den mörka masken och döljer dem väl.
Audi A6 e-tron levereras med 20”-fälgar för Proline och 20-tums femekrade tripodfälgar i grafitgrått till S-line. 19-tumsfälgar utformade som aerofälgar, finns även som tillval. S6 e-tron levereras med 20-tumsfälgar med attraktiva fälgar på upp till 21 tum som tillval. Totalt finns nio designvarianter att välja mellan, varav sex från Audi Sport.
Exteriören hos Audi A6 e-tron skiljer sig åt mellan Proline, S line och S-modell. Upp till åtta exteriörfärger finns tillgängliga vid lanseringen, inklusive standardfärgen magnetgrå solid samt metallic-lackerna glaciärvit, tyfongrå, mytsvart, plasmablå och malpeloblå. Daytonagrå pärleffekt och siambeige metallic är exklusiva för S line-varianten och S-modellen.
Klassbäst: imponerande aerodynamik
Designen hos nya Audi A6 e-tron bidrar till den utmärkta aerodynamiken och ger ett riktigt lågt cw-värde på 0,21 för Sportback, vilket gör den till den bästa Audin någonsin när det gäller aerodynamik och den mest aerodynamiska bilen i hela VW-koncernen. A6 Avant har också ett mycket bra cw-värde på 0,24, vilket gör den till en av de bästa i sitt segment.
Fronten är aerodynamisk med luftintag som optimerar luftflödet. Dessutom finns ett reglerbart kylluftintag under Singleframe-grillen som ser till att luftströmmen kan flöda med minimala förluster. Även underredet spelar en viktig roll i aerodynamikkonceptet genom hög tätningsgrad och små optimeringar av olika komponenter, bl.a. anpassade hjulspoilers framför framhjulen. En bred och aerodynamiskt optimerad diffusor ger en optimal balans mellan lyftkraften på bakaxeln och cw-värdet. A6 Avant är även utrustad med en extra spoiler på diffusorn och aero-element på sidorna som optimerar luftflödet. Den låga takkantspoilern bidrar även till att luftflödet optimeras bakom bilen och förbättrar aerodynamiken.
Aerodynamikkonceptet omfattar även optimering av fälgarna. Bland annat erbjuds en 21-tums aerofälg med kåpor i konstmaterial. De virtuella ytterbackspeglarna (tillval) är beprövade och finns redan till Audi Q8 e-tron. I Audi A6 e-tron lanseras den andra generationen som även är elinfällbara. De kompakta kamerorna har en strömningsoptimerad form, vilket minskar luftmotståndet.
Innovativ belysningsteknik med levande känsla
Med nya Audi A6 e-tron understryker Audi sin ledande roll inom belysningsdesign och teknik – en viktig del av Audis DNA. Strålkastarna och bakljusen har en tredimensionell design och digitala. I fronten erbjuds digitala varselljus med LED-teknik som standard från och med Proline och baktill erbjuds 2:a generationens digitala OLED-baklyktor som tillval.
Med cirka 45 segment per digital OLED-panel utvecklas bakpartiet alltmer till en display. Det möjliggör Car-to-X-kommunikation och ökar trafiksäkerheten. En programvarumodul i en av de fem domändatorerna i Audi A6 e-tron möjliggör detta. Tack vare den perfekta symbiosen mellan belysningsdesignen och den nya tekniken blir ljuset i nya Audi A6 e-tron mer levande och intelligent. I 2:a generationens digitala OLED-baklyktor används tio OLED-paneler med 450 segment och en specialutvecklad algoritm för att generera en ny bild flera gånger per sekund. Den aktiva digitala ljussignaturen visar vägen till framtiden för Audis belysningsteknik. I fronten skapas den aktiva digitala ljussignaturen med hjälp av algoritmen och tolv dimbara segment. I bakpartiet används alla digitala OLED-segment. De enskilda ljussegmenten samverkar så att ljussignaturens totala ljusintensitet inte varierar.
Varnande kommunikationsljus och belysta ringar
Med 2:a generationens digitala OLED-bakljus tar Audi design, funktionalitet och säkerhet till en ny nivå. För första gången kan de digitala OLED-bakljusen kommunicera med omgivningen (car-to-x). Audi har också vidareutvecklat säkerhetsfunktionerna. Den närhetsavkänning som redan finns till andra Audi-modeller har i nya A6 e-tron utökats med kommunikationsljuset som varnar andra trafikanter för olyckor och haverier. Förutom den vanliga bakljusgrafiken visar kommunikationsljuset en statisk bakljussignatur med integrerade varningssymboler vid kritiska trafiksituationer.
Ljustekniken sätter också nya standarder när det gäller individualisering: med åtta digitala ljussignaturer i de nydesignade digitala varselljusen i Matrix LED-strålkastarna och i de digitala OLED-bakljusen kan föraren göra sin A6 e-tron personlig på ett helt nytt sätt, beroende på vald utrustning.
En särskild höjdpunkt hos nya Audi A6 e-tron är de belysta fyra ringarna bak som ingår från och med Proline-versionen.
Audi MMI panoramadisplay och digitala ytterbackspeglar
Interiören i Audi A6 e-tron är konsekvent inriktad på användarnas behov. MMI-panoramadisplayen med sin välvda design och OLED-teknik består av Audi virtual cockpit (11,9 tum) och MMI-pekskärm (14,5 tum) och bildar tillsammans med den 10,9 tum stora MMI-passagerardisplayen en digital scen med tydlig design.
Active Privacy Mode i passagerardisplayen gör att framsätespassageraren kan njuta av underhållning under resan, t.ex. titta på filmer eller serier, utan att distrahera föraren. Beroende på hastighet och sittplatsanvändning styrs ljuset (Privacy mode aktiverat) eller sprids (innehållet är synligt för alla) via en intelligent styrenhet.
Audi tar även ett stort steg framåt inom visningstekniken med tillvalet AR HuD (Augmented Reality Head-up Display). Displayen projicerar ett stort, vinklat bildplan över vindrutan mot föraren. Den visar relevant information som hastighet, vägmärken, assistans- och navigationssymboler.
Interiören är utformad för att skapa en ombonad atmosfär. Komfortinriktade områden är utformade med generösa ytor och mjuka material. Manöverytorna i högblankt svart betonar däremot den tydliga interaktionen med bilen. De lågt placerade, smala ventilationsmunstyckena döljs i bakgrunden. Skärmarna till de virtuella ytterbackspeglarna (tillval) sitter väl synliga på insidan av dörrarna i hörnen vid A-stolpen och dörrbröstningen.
Viktiga funktioner som spegelinställning, ljusinställning och låssystem är samlade i kontrollpanelen på förardörren. En 3-zons klimatanläggning är standard.
Smart panoramaglastak med omkopplingsbar transparens
Den nya Audin har fått ett nytt smart panoramaglastak (tillval). Till skillnad från tidigare minimerar panoramatakets smarta glas direkt solljus och kan göras ogenomskinligt med en knapptryckning. Detta fungerar genom PDLC-teknik (polymerdispergerade flytande kristaller) som kan växla från transparent till heltäckande. Elektriskt omkopplingsbara glaskomponenter innehåller två PDLC-folieelement, mellan vilka kristallerna flyter. Utan spänning bildar kristallerna ett lager som gör glastaket ogenomskinligt. Om spänning läggs på riktas kristallerna in så att taket blir transparent. Glastaket kan också manövreras individuellt som en ”digital gardin” via en knapp i takmodulen där kunderna kan välja mellan fyra varianter.
Infotainment – integrerar kundernas digitala värld
Infotainmentsystemet använder Android Automotive OS som operativsystem med innehåll som uppdateras trådlöst Over-the-Air. De senaste Audi connect-tjänsterna och den förbättrade e-tron-ruttplaneraren, som ingår som standard, är därför alltid uppdaterade. Tredjepartsappar som till exempel YouTube finns i Audi Application Store, som är integrerad direkt i MMI och som inte kräver en smartphone. Butiken ger kunderna tillgång till ett brett utbud av appar. Vid lanseringen av A6 e-tron kommer olika applikationer att finnas tillgängliga från kategorier som: Musik, video, spel, navigation, parkering och laddning, produktivitet, väder och nyhetstjänster. Butiken växer ständigt och apportföljen är marknadsspecifik.
Förutom den förbättrade och mer intuitiva pekmanövreringen följer det nya display- och manöverkonceptet globala trender inom interaktion. Till exempel har röststyrningen utökats avsevärt och spelar nu en viktig roll.
Röststyrning med Audi assistant och högtalare i nackskydden
Bilens självlärande röstassistent, Audi assistant, kan styra många funktioner i bilen. Längre fram kommer Audi assistant ha tillgång till ytterligare online-innehåll, som väder och allmän information. Via en anslutning till ChatGPT (tillhandahålls via Microsoft Azure OpenAI Service) kan kunderna interagera med sin bil med naturligt språk och lyssna på den information de önskar medan de kör. Audi assistant känner automatiskt av om en fordonsfunktion ska utföras, om en resmålsökning ska utföras eller om t.ex. väderprognosen ska visas. Audi-systemet vidarebefordrar endast förfrågningar till ChatGPT när det inte kan besvara allmänna kunskapsfrågor. Föraren får en sömlös upplevelse eftersom alla funktioner är integrerade i Audi assistant. Datasäkerheten har högsta prioritet. För att säkerställa optimal integritet raderas alla frågor och svar efter behandlingen. ChatGPT har dessutom aldrig tillgång till fordonsdata.
Bang & Olufsen Premium Sound System med högtalare i nackskydden ger ett optimalt ljud. En högeffektiv förstärkare driver 20 högtalare med 830 watts effekt. Fyra av dessa är integrerade i framsätenas nackstöd, vilket gör det möjligt för Audi att erbjuda personligt surroundljud, personliga navigationsmeddelanden och personliga telefonsamtal. Extra högtalare i A-stolpen och mellanregisterhögtalare skapar ett unikt 3D-surroundljud.
Lång räckvidd och höga laddprestanda
Båda modellerna är utrustade med kraftfulla, kompakta och högeffektiva elmotorer och ett nyutvecklat litiumjonbatteri som består av tolv moduler och 180 prismatiska celler med en bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto). Detta uppges ge en räckvidd på 75 mil för A6 Sportback e-tron performance och 72 mil för A6 Avant e-tron performance. Systemeffekten ligger på upp till 270 kW i A6 Sportback/Avant e-tron performance. Elförbrukningen i performance uppges vid blandad körning till 14.0-17.0 kWh/100 km enligt WLTP och 0-100 km/h går på 5,4 sekunder. Topphastigheten är 210 km/h.
S6 e-tron har en systemeffekt på 370 kW (405 kW med Launch Control) och uppges ha en elförbrukning på 15,7-17,4 kWh/100 km vid blandad körning. S6 Sportback e-tron och S6 Avant e-tron accelererar från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Topphastigheten är 240 km/h. Räckvidden uppges till över 67 mil för S6 Sportback e-tron och 64 mil för S6 Avant e-tron.
Vid marknadsintroduktionen presenteras A6 e-tron performance med bakhjulsdrift och S6 e-tron med quattro fyrhjulsdrift, både som Sportback och Avant. Fler versioner med bakhjulsdrift och quattro fyhjulsdrift kommer att följa vid en senare tidpunkt.
800-voltsteknik och maximal laddeffekt på 270 kW
Tack vare 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW är korta laddningsstopp möjliga med Audi A6 e-tron. Det innebär att i A6 Sportback e-tron performance kan laddas vid en anpassad laddningsstation (High Power Charging, HPC) för en räckvidd på upp till 310 kilometer på bara tio minuter. Detta under optimala förhållanden. Laddningsnivån (SoC) ökar från 10 till 80 procent på 21 minuter. Intelligent högprestanda- och prediktiv värmereglering är nyckelkomponenter för laddningsprestandan.
Utrustad med Plug & Charge auktoriserar den sig själv vid kompatibla laddningsstationer när laddkabeln är ansluten och aktiverar laddningen. Om en laddningsstation använder 400 V-teknik kan Audi A6 e-tron laddas med s.k. bankladdning. 800-voltsbatteriet är då uppdelat i två banker med vardera 400 volts spänning, som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Växelströmsladdning med upp till 11 kW är möjligt med vanliga hemmaladdare. En 22 kW AC-laddningsmöjlighet kommer att erbjudas senare.
Det regenerativa bromssystemet är en viktig komponent för att öka effektiviteten och räckvidden hos Audi A6 e-tron. Systemet kan hantera runt 95 procent av de dagliga bromsningarna. Audi A6 e-tron återvinner upp till 220 kW. Temperaturen och batteriets laddningsnivå spelar en viktig roll. Rekuperationen sker på fram- och bakaxeln, där mindre inbromsningar hanteras av bakaxeln av effektivitetsskäl. Dessutom möjliggörs en högre regenerativ bromseffekt på bakaxeln tack vare den starkare elmotorn.
Det integrerade bromssystemet (iBS) som är känt från tidigare e-tron-modeller har förbättrats avsevärt som en del av Premium Platform Electric. För första gången är axelspecifik bromsblandning mellan mekanisk friktionsbroms och regenerativ bromsning möjlig via elmotorerna.
Audi A6 e-tron har Audi-typisk tvåstegs inbromsning som kan ställas in med hjälp av växelpaddlarna på ratten. Även frirullning är möjlig då bilen rullar utan extra motstånd när föraren tar foten från gaspedalen. En annan variant av A6 e-tron är körläget ”B”, som påminner om den så kallade ”enpedalskänslan” och ger den kraftigaste regenereringsinbromsningen. Med ett förutseende körsätt kan nästan all inbromsning hanteras utan att bromspedalen behöver trampas ned i körläge ”B”.
Exakt kördynamik, hög komfort
Den adaptiva luftfjädringen (tillval) med reglerad dämpning ger ett brett spektrum mellan hög åkkomfort och vassare köregenskaper. Beroende på hastighet och individuella preferenser anpassar den sig till specifika vägförhållanden och reglerar karossens i fyra olika nivåer. En särskild finess är effektivitetsläget i Audi drive select där karossen sänks med 20 millimeter beroende på hastigheten, vilket förbättrar bilens aerodynamik och optimerar energiförbrukningen samt ökar räckvidden.
Fyrhjulsdriften i Audi S6 e-tron ökar kördynamiken med en variabel vridmomentfördelning där bilen kan lägga mer kraft på bakaxeln. De olika dimensionerna på elmotorerna på bak- och framaxeln möjliggör en bakpartiorienterad momentfördelning även vid fullast. Audi S6 e-tron och A6 e-tron är utrustade med däck av olika storlek på fram- och bakaxeln, vilket ytterligare förbättrar stabiliteten och sportigheten.
Alltid redo att hjälpa till: Förarassistanssystem
Med förarassistanssystemen i A6 e-tron erbjuder Audi ett brett utbud av funktioner som underlättar vardagen och ökar trafiksäkerheten avsevärt för alla trafikanter. Den adaptiva körassistenten Plus är en nyhet i A6 e-tron och ingår som standard från Proline-versionen. Den hjälper föraren att accelerera, bromsa, hålla hastigheten och det inställda avståndet samt att hålla kvar bilen i körfältet. Det kan öka åkkomforten, särskilt på längre resor. Utöver olika sensorer använder systemet högupplösta kartdata och svärmdata från andra fordon som samlats in i molnet för att underlätta körningen. Med hjälp av denna sammanslagning av information beräknar bilen den kommande rutten för en bekväm körupplevelse i hela hastighetsområdet och i köer. Backkamera, hastighetsbegränsare med vägmärkesassistent, kamerabaserad vägmärkesidentifiering, farthållare med avståndsreglering, parkeringsassistent plus med avståndsindikering samt distraktions- och trötthetsvarnare är andra exempel på standardutrustning vid lanseringen.
Marknadsintroduktion och priser
I september 2024 är det säljstart för A6 e-tron performance och S6 e-tron, både som Sportback och Avant. Priserna börjar vid 839.900 kr för A6 Sportback e-tron performance och 859.900 kr för A6 Avant e-tron performance. S6 Sportback e-tron kostar 1.157.200 kr och S6 Avant e-tron 1.177.200 kronor. Fler modeller med bakhjuls- eller quattrodrift följer vid ett senare tillfälle.
Produktion och hållbarhet
- Den 2:a elbilen som tillverkas i Ingolstadt med nettokoldioxidneutral produktion1
- Toppmodern produktionsteknik: batterienhet för modeller baserade på PPE
- Integrering av de enskilda produktionsstegen i befintliga strukturer och processer
- Ny automatiserad produktionsteknik stödjer medarbetarna i produktionsområden som lackeringsverkstaden i Ingolstadt
- Användning av återvunna material i interiör och exteriör
- Dörrar, motorhuv och bagagelucka av aluminium
________________________________
[1] Med nettonollutsläpp av CO2 avses en situation där företaget, efter att andra möjliga minskningsåtgärder har uttömts, kompenserar för de koldioxidutsläpp som Audis produkter eller aktiviteter släpper ut och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinningen av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt som genomförs över hela världen. I detta sammanhang beaktas inte de koldioxidutsläpp som uppstår under fordonets användningsfas, dvs. från det ögonblick då det levereras till kunden.
Bränsleförbrukning/strömförbrukning och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller:
Audi A6 Sportback e-tron performance
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 15.9-14.0;
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0
Audi A6 Avant e-tron performance
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17.0-14.8;
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0
Audi S6 Sportback e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 16.7-15.7;
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0
Audi S6 Avant e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17.4-16.4;
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0